משרדי עורכי הדין הגדולים מחזרים אחר המתמחים בביהמ"ש העליון

בזמן שרוב עוה"ד נדרשים לכתת רגליים בתום ההתמחות כדי למצוא עבודה בשוק המוצף, "האליטה של המתמחים" מסודרת: במשרדים מעניקים עדיפות למתמחים אצל שופטי העליון

בחודש החולף הוסמכו בטקס חגיגי עוד 1,102 עורכי דין חדשים, שעברו את בחינות לשכת עורכי הדין. בכך הגיע מספרם של עורכי הדין בישראל לשיא חדש, כ-47 אלף עורכי דין - וגם שיא עולמי מבחינת שיעור עורכי הדין באוכלוסייה.

לפני מספר חודשים, במועד הקיץ של הבחינות, הוסמכו 2,168 עורכי דין חדשים, שסיימו התמחות והשלימו את חובותיהם ללשכה. רובם ככולם קפצו קפיצת ראש היישר לשוק המוצף, צוללים אל עומק מסע חיפוש העבודה הלא פשוט.

רוב עורכי הדין הצעירים מודעים לתחרות הקשה שהם מצויים בה בשלבי מציאת מקום עבודה חדש, והשארת רושם ראשוני חזק מבין עשרות או מאות מועמדים למשרה במשרד מבוקש. חלקם ימצאו מהר את מקומם בשוק, אך עבור רבים מדובר במאבק לא קל שיימשך חודשים ארוכים.

בין אלפי מחפשי העבודה החדשים מדי שנה יש קבוצה קטנה שרובה לא צריכה לדאוג. מדובר במתמחים של שופטי בית המשפט העליון. קורות-החיים שלהם קופצים לראש ערימת המוזמנים לראיונות, הם מחוזרים בפרקטיקה, משתלבים בהצלחה באקדמיה בארץ ובחו"ל, נשארים לעבוד בבית המשפט העליון כעוזרים משפטיים, ולרוב בתקופה של תחרות קשה כמעט אין דלת שנשארת סגורה בפניהם. הם נתפסים כ"אליטה של המתמחים" - יחידה מובחרת שחבריה הם מצרך מבוקש.

קבוצת איכות

עו"ד גיל אוריון, שותף בכיר במשרד עורכי הדין פישר בכר חן וול אוריון, מהגדולים במשק, מודה כי "בקליטת עובדים למשרד בהחלט קיימת העדפה של עורכי דין שסיימו התמחותם בבית המשפט העליון. מדובר בקבוצת איכות של סטודנטים מצטיינים, שהוכיחה יכולות גבוהות במישור העיוני והיישומי. העבודה המשפטית הנדרשת ממתמחה בבית המשפט העליון מתאפיינת ביכולת להקיף סוגיה משפטית, להעמיק בה ולגלות מקוריות ויצירתיות.

"זוהי תשתית מצוינת לעבודה הנדרשת במשרד עורכי דין גדול. העובדה שמתמחי העליון נדרשים לסוגיות שונות מכל תחומי המשפט מהווה אף היא הכנה טובה לעבודה המשפטית במשרד כמו שלנו, המבוסס על שירות רב-תחומי וכולל".

עו"ד גיורא ארדינסט, מייסד ושותף בכיר במשרד עורכי הדין ארדינסט בן-נתן, לא מסמן את מתמחי העליון באופן מיוחד. לדבריו, "בחירת עורכי הדין במשרד נעשית על בסיס אישי-פרטני, ואין מדיניות ממוסדת של מתן עדיפות למועמדים מסקטור כזה או אחר. בין בוגרי התמחות בעליון, כמו גם בין בוגרי התמחות במשרדנו ובמשרדי עורכי דין מובילים אחרים, נמצאות במקרים רבים התכונות החשובות לנו, כמו אהבת המקצוע, ידע מעמיק, שאיפה למצוינות ורצון לתרום ולהוביל".

ובכל זאת, במשרד ארדינסט בן-ונתן עובדים לא פחות מ-10 עורכי דין שהתמחו בערכאה הגבוהה, בהם גם השותף-המייסד, עו"ד רמי בן-נתן, שהתמחה אצל השופטת שושנה נתניהו לפני שנים רבות; עו"ד מיכל מרלינג, שהיתה מתמחה של המשנה לנשיא מישאל חשין; עורכי דין מיטל טויסטר-רוזנטל ותומר ויסמן, שהתמחו אצל נשיאת העליון דורית ביניש, ועו"ד אבי מליקובסקי, שהתמחה אצל הנשיא לשעבר אהרן ברק.

למדו משופטי העליון

גם עו"ד דוד שמרון, שותף בכיר במשרד עורכי הדין א.ש. שמרון, י. מלכו, פרסקי, לא מסמן את מתמחי העליון "דווקא". "בעבר, בימים שבהם תקופת ההתמחות נמשכה שנתיים, הסטודנטים המצטיינים הלכו באופן טבעי לשנת התמחות ראשונה בעליון, ולאחר מכן לשנת התמחות נוספת באחד המשרדים הפרטיים המובילים, וזה הקנה להם יתרון עצום על פני מתמחים אחרים".

לטענת שמרון, יש להם אפילו חיסרון בכך שלא הכירו את הפרקטיקה של המקצוע בתקופת ההתמחות. "כיום המצב מעט שונה משום שחלק גדול מהסטודנטים המצטיינים אשר מתכננים להשתלב בפרקטיקה הפרטית, מעדיפים לנצל את שנת ההתמחות במשרד פרטי מוביל, בתקווה שבתום השנה הם ייקלטו בו. לכן, ההעדפה הטבעית שלנו תהיה דווקא לכאלה שהתמחו אצלנו ועבדו אצלנו שנה כעורכי דין. בשנה זו הפכנו אותם מצד אל צד והיכרנו לעומק את יכולתם המקצועית. כך שהייתי אומר שיש חיסרון מסוים למתמחים מהעליון, על אף שברור לכול שמדובר במשפטנים מצטיינים".

ובכל זאת, משרד שמרון בנוי על שותפים שכולם ינקו את תורת המקצוע משופטי בית המשפט העליון. השותף הבכיר אורן פרסקי התמחה אצל יצחק כהן; השותף מיכאל ראבילו התמחה אצל השופט מנחם אלון; השותף יעקב (ג'קי) מלצר התמחה אצל אהרן ברק ועוד.

לדברי עו"ד אוריון, היעדר הניסיון בפרקטיקה לא מרתיע את המשרדים. "יש עדיפות ליכולות ולפוטנציאל שאינם ניתנים לרכישה, להבדיל מניסיון ומהכשרה שניתן לרכוש עם הזמן במסגרת העבודה הפרקטית במשרד. לכן, ככלל ניתנת עדיפות לעורכי דין בעלי יכולות גבוהות במיוחד, אף אם בשלב הקבלה הם נעדרי ניסיון בתחום שבו הם עתידים לעבוד. מאחר שמתמחים מהעליון הם בדרך-כלל בעלי פוטנציאל גבוה, הם יעמדו בקריטריוני הקבלה שלנו.

"ספק אם שנת ההתמחות של מתמחה בעל פוטנציאל נמוך יותר תועיל לו מול מועמד בעל פוטנציאל גבוה, אבל חסר ניסיון פרקטי. עם זאת, מועמדים מצוינים, שהיו יכולים ללכת לעליון והעדיפו משרדים מובילים ועשו שנת התמחות משמעותית, בהחלט יכולים לעמוד בשורה אחת עם מועמדים מהעליון".

עורכי דין בולטים רבים החלו את דרכם בלשכת שופט עליון כלשהו. ביניהם ניתן לציין את עורכי הדין איל רוזובסקי ודוני טולידאנו, שותפים בכירים במשרד צלרמאיר-פילוסוף-רוזובסקי-צפריר-טולידאנו; עו"ד רנאטו יאראק ממ. פירון; עו"ד ד"ר גרשון גונטובניק ממשרד יעקב וינרוט, המייצג את צחי הנגבי בפרשת המינויים, ועוד רבים אחרים.

מבוקשים במשרדים

לדברי מנכ"ל מחשבות-SmartJOB, העוסקת בייעוץ ובהשמה של מתמחים ועורכי דין, עו"ד שחר ביאליק, "משרדים רבים רואים במתמחי בית המשפט העליון כחומר אנושי איכותי, לעתים אף טוב יותר ממתמחים אחרים. זאת בעיקר לאור הרמה האקדמית שאליה הם מגיעים במסגרת התמחותם בבית המשפט העליון. מעבר לכך, למשרדים ישנה תפיסה שלפיה סטודנטים אשר התקבלו להתמחות בבית המשפט העליון נחשבים למועמדים איכותיים ביותר. אין פלא אפוא שכאשר מועמדים אלה מקבלים את תעודת עריכת הדין הנכספת - הם מבוקשים על-ידי המשרדים השונים".

- האם בתהליכי הגיוס שמעתם גם דברים הפוכים, שהתמחות בבית המשפט העליון היא חיסרון כי מתמחי העליון ומתמחים מבתי המשפט בכלל אינם מחוברים לפרקטיקה כמו מתמחים ממשרדים גדולים?

ביאליק: "המשרדים מודעים לכך שמתמחי העליון אינם בעלי ניסיון פרקטי, אולם לאור העובדה שכלל מתמחי העליון היו מצטיינים בלימודיהם, וששנת ההתמחות בבית המשפט העליון הפכה אותם למשפטנים מעולים, לפחות כפי שיכלו להיות אילו התמחו במשרד גדול ומוביל - המשרדים אינם מוצאים בכך חיסרון".

כדי להכריע בשאלה האמנם ניתנת עדיפות למתמחי העליון בקרב המשרדים, ערכה חברת מחשבות-SmartJOB משאל בקרב 30 משרדי עורכי דין מובילים. מהנתונים עולה כי מתמחי העליון יכולים להמשיך להיות רגועים - לא תהיה להם בעיה למצוא עבודה.

במשאל נמצא עוד כי 3 המשרדים המובילים בהעסקת עורכי דין שהתמחו בבית המשפט העליון הם: פישר-בכר-חן-וול-אוריון (עם 11 עורכי דין), מיתר-ליקוורניק-גבע-לשם-ברנדויין (עם 11 עורכי דין) וארדינסט-בן-נתן (10 עורכי דין).

היכן התמחו
 היכן התמחו

התמחו בעליון
 התמחו בעליון

מחוזרים
 מחוזרים