לחובבי סיכון: קרן סל שעוקבת אחר שוק המניות במצרים

למי שמוכן לקחת סיכון מחכה מצרים, עם פוטנציאל הצמיחה הגבוה שלה ■ בשנה האחרונה יש גם קרן סל שעוקבת אחר שוק המניות שם

מהפכה בטוניסיה הגבירה את חששות המשקיעים הגלובליים מיציבותם הפוליטית של משטרים רבים במדינות ערב. המדינה שתפסה את אור הזרקורים בהקשר זה, היא שכנתנו הדרומית מצרים, שהפגינה יציבות לאורך עשרים שנות כהונתו של הנשיא מובארק. היות שמצרים נמנית בין המדינות הבודדות בעולם הערבי אשר מקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל, הרי שהיציבות הפוליטית חשובה לתושבי הארץ בכלל ולציבור המשקיעים בפרט.

ובכן, בשנה האחרונה הושקה קרן סל חדשה המאפשרת לעקוב אחר שוק המניות המצרי - Egypt Index ETF (סימול: EGPT). היות שהקרן הושקה רק בפברואר 2010, לפני פחות משנה, היא עדיין מתאפיינת בהיקף נכסים נמוך ובסחירות דלילה, ולכן ההשקעה בה כרוכה בסיכון גבוה.

עם זאת, למי שמוכן לקחת סיכון, הן מבחינה הפוליטית והן מבחינת שיקולי המסחר, מחכה סיפור מעניין של מדינה גדולה עם אוכלוסייה של כ-80 מיליון תושבים (מדורגת 15 בעולם - מעט אחרי גרמניה ולפני מרבית מדינות אירופה), צמיחה כלכלית גבוהה, ופוטנציאל ניכר להתקדמות עתידית.

לאורך עשרות שנים נשענה כלכלת מצרים על חקלאות ועל שליטה ממשלתית. אך בשנים האחרונות בוצעו רפורמות, שבעקבותיהן חלה התקדמות במגזר העסקי, במקביל להאצה בצמיחה הכלכלית לקצב שנתי של למעלה מ-5%.

תחומי האנרגיה והתעשייה משמשים כמנועי הצמיחה - עם הכפלת תפוקת הגז הטבעי בעשור האחרון, התקדמות בחיפוש הנפט בים וביבשה, פריחת הסחר ותובלה דרך תעלת סואץ, הקמת מפעלים תעשייתיים ופעילות בנייה ענפה. התוצר הגולמי מסתכם ביותר מ-200 מיליארד דולר (כ-500 מיליארד דולר במונחי כוח קנייה מתואם), והיקף החוב החיצוני עומד על כ-20% מהתוצר בלבד - רמה נמוכה בהשוואה למרבית המדינות בעולם.

לצד היתרונות יש מן הסתם גם סיכונים רבים. הסיכון המרכזי הוא יציבות משטרו של מובארק, שחוגג השנה את יום הולדת ה-83. השנה צפויות להיערך בחירות לנשיאות, וקיימת אפשרות להעברת השליטה לבנו של מובארק - הדבר מהווה סיכון פוליטי. שנית, היות שמצרים מייבאת חלק ניכר מהמזון לתושביה, עליית מחירי המזון הובילה בשנה האחרונה להגברת הלחצים האינפלציוניים במדינה. בנוסף, מצרים סובלת, בדומה לשווקים מתעוררים אחרים, מבעיות שחיתות וחוסר שקיפות בפן העסקי, המקשות על השקעות במשק.

בהרכב ה-ETF על מצרים בולט המגזר הפיננסי (כ-46% מהיקף נכסי הקרן). שלושת המגזרים האחרים שתופסים נתח גבוה, הנם שירותי תקשורת (כ-17%), סחורות (כ-15%) ותעשיה (כ-13%), ודווקא ענף האנרגיה כמעט שאינו מוצג במבנה הקרן.

נציין כי מאז השקתה, הציגה קרן EGPT תשואה שלילית שהיא בין התשואות הנמוכות בבחינת בורסות העולם. רק בימים האחרונים היא השילה כ-10% מערכה, על רקע המתיחות בטוניסיה וההשלכות על מצרים. אך בשורה התחתונה ייתכן שדווקא הלחץ הנוכחי עשוי לגלם פוטנציאל מעניין להשקעה, בהתחשב בקצב הצמיחה הגבוה ומגוון הזדמנויות ארוכות הטווח בכלכלת שכנתנו מדרום.

■ הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם