פצצה נפלה על הסיטי של לונדון

כיאה לבריטי מחונך היטב, הסביר הלמ"ס כי הנסיגה הכלכלית היא תוצר של מזג-האוויר

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית מסחר לסחורות מט"ח ומדדי מניות שנסחר בבורסה של ניו יורק

כלכלת בריטניה התכווצה במפתיע ברבעון הרביעי של 2010. התמ"ג ירד ב -0.5% ברבעון הרביעי לאחר עלייה במשך 4 רבעונים רצופים, וזאת על פי הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בלונדון. זאת למרות שהצפי עמד על 0.8% לצמיחה חיובית.

הלשכה הסבירה את הנתון הקשה במזג האוויר הקשה עוד יותר שפוקד את בריטניה וכי "רוב הירידה בתוצר" מקורה בכך.

מכאן עולות מספר שאלות:

- מה תהיה ההשפעה על של מזג האוויר על שאר העולם?

- מה תהיה ההשפעה של הצמצום והנסיגה בבריטניה על הכלכלות השכנות? ובמיוחד לאור תוכנית ה "צנע" שאושרה בבריטניה וטרם יושמה.

- מה תהיה ההשפעה על המדד הבריטי FTSE 250 ?

אנסה לענות על שאלות אלה:

ונתחיל כמו בריטי שמחונך היטב - במזג האוויר.

אנו יודעים שהחורף הקשה ביטל אלפי טיסות, מנע מאנשים לקנות מתנות לחד המולד, סגר כבישים ומנע מאנשים ללכת לעבודה. אנו גם יודעים שהשפעות מזג האוויר ניכרות בחלקים אחרים של העולם. ואפילו אצלנו ב FXCM נפגעה העבודה. אנשי המטה בניו-יורק לא באו לעבודה בימים שונים בשבועות האחרונים.

השבוע ירדה הטמפרטורה בקנדה אל מתחת ל-38 מעלות מתחת לאפס. משמעות הדבר כי על פי החוק הקנדי, מקומות העבודה נשארים סגורים. פריס, ש"זכתה" ליותר ממטר שלג, עמדה מלכת, (וצוות השירות הישראלי נאלץ לשפשף את הצרפתית שלו).

לכן, אם הסיבה היא מזג האוויר, אנו צפויים לראות נתונים שליליים במדינות נוספות, דבר שצפוי ליצור גל שלילי בשווקי המניות, גל שכבר כעת יש לא מעט אנליסטים שמאמינים בו, על רקע הנתונים הפונדמנטליים החלשים.

נעבור לכלכלת בריטניה:

לפני כחודש אישרה ממשלת בריטניה צימצום תקציבי שתואר על ידי הממשלה כדבר שקורה "אחת למאה שנה". המונח צימצום תקציבי - מסתיר בתוכו - צימצום קיצבאות, העלאת מיסים, הקטנת התמיכה בצמיחה, ועוד ועוד צעדים שמשמעותם אחת - פגיעה בתוצר בטווח הקצר במטרה לחזק את היציבות בטווח הארוך.

למרות זאת נראה שהמדד המוביל בבורסה הבריטית נשאר יחסית יציב. המשקיעים מבינים שהחברות המובילות בבריטניה הן חברות גלובליות, ולכן, הפגיעה בכלכלה המקומית בבריטניה תשפיעה עליהן באופן מועט יחסית. ניתן לראות שלאחר ההלם הראשוני המדדים חזרו לעלות. להערכתי המדדים המשניים יושפעו יותר מתוכנית ה"צנע" שצפוייה להקטין את ההוצאה הפרטית שם.

למרות הנסיגה בבריטניה לא נראה שהמצב ייצור אפקט דומינו שינבע מבריטניה בלבד. במידה ונראה נסיגה דומה באירופה ובארה"ב אזי בהחלט ניתן לצפות שינוי כללי במגמת המדדים המרכזיים. בשבועות הקרובים יפורסמו נתוני התוצר הרבעוני בארה"ב, באירופה , בישראל ובשאר מדינות העולם. נמשיך לעקוב ולראות האם נוצרת מגמה בנתוני התוצר - ונשליך מכך על המגמה במדדי המניות.

הפאונד צלל ללא תחתית

הפאונד, שבניגוד למדד המניות מייצג את הציפיות מהכלכלה המקומית בלבד, צלל ביותר מ-1.5 אחוז בתוך דקות וחצה את רמת ה 1.60 כלפי מטה עד ל 1.575 שם הוא התייצב בעת כתיבת מאמר זה.

לסוחרי המניות תנודה של 1.5 אחוז נשמעת דבר קטן, אך התנודתיות האופיינית למטבעות המכרזיים נמוכה ההרבה מהמקובל בשוק המניות, ומהלך כזה מעיד על בהלה גדולה.

האפקט המשני של נתוני התוצר הוא על פי רוב ארוך יותר מכמה שעות, ולכן סביר שנראה את המשך מגמת ההחלשות, אלה אם נופתע בימים הקרובים על ידי נתונים חזקים במיוחד מבריטניה. ארוע שהסבירות שלו היא נמוכה.

השאלה הגדולה נותרת בעינה, האם ניתן האות לתיקון המאסיבי הראשון לשנת 2011 או שצינור ההנשמה שמזריקים הבנקים המרכזיים לכלכלות העולם ימשיך לתמוך בעליות עוד כמה חודשים.

  • לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  • אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.