גיורא איילנד: "גבעות תפיק נפט מ'מגד 5' בנובמבר"

היועץ האסטרטגי של גבעות מפזר את הערפל בשיחה עם "גלובס" ■ מכנה את הבעיה במקטע 8 "לא מהותית" אך מודה שהבעיה במקטעים 6-7, העשירים יותר בנפט, גדולה יותר וייקח זמן למצוא לה פתרון ■ בשבוע הבא תקבל גבעות החלטה האם להתחיל להפיק נפט ממקטעים 1-5

הבעיה במקטע 8 ב"מגד 5" אינה מהותית, הבעיה במקטעים 6-7 משמעותית יותר וכרגע לא נמצא לה פתרון, פעולות הפראק במקטעים 1-5 הגבירו את קצב הפקת הנפט אך לא באופן ניכר ובכל מקרה הפקה מסחרית מ"מגד 5" תחל בחודש נובמבר, כפי שהתחייבה גבעות . את הדברים האלה אמר היום (ה') גיורא איילנד, היועץ האסטרטגי של גבעות, בשיחה עם "גלובס", בימים שבהם המניה חווה תנודתיות חריפה על רקע הודעות אודות בעיות בהן נתקלה גבעות במהלך מבחני הפראק.

גבעות החלה את מבחני הפראק (frac) בחודש שעבר ומטרתם הייתה להגביר את קצב הפקת הנפט. כזכור, השותפות הצליחה להגיע לקצב הפקה בזרימה טבעית של 382 חביות נפט ביום בלבד, וקיוותה שמבחני הפראק יגדילו את קצב ההפקה במידה משמעותית. חלק מהמשקיעים קיוו להשיג תוצאות דומות למבחני פראק שבוצעו בעולם (הגדלת קצב ההפקה עד פי 10), אך ניכר מדבריו של איילנד היום כי לא כך הדבר.

איילנד מסביר את השתלשלות האירועים שהובילה את גבעות להציף שוב את אתר הבורסה בדיווחים, לאחר שנמנעה מלעשות כן במהלך תקופת פעולות הפראק בשבועות האחרונים. הוא מבקר את רשות ני"ע וטוען שגבעות התכוונה להמתין עם הדיווח הסופי עד השבוע הבא, לאחר שיסתיימו כל הפעולות. בכל אופן, הוא מדגיש כי רק לקראת סוף השבוע הבא תתקבל תמונת מצב מלאה ורק אז יקבל השותף הכללי החלטות לגבי המשך הדרך, קרי האם להתחיל להפיק נפט ממקטעים 1-5 ואולי גם ממקטע 8, או להמתין לפתרון הבעיה במקטעים 6-7 ולהתחיל בהפקה מסודרת מכל המקטעים.

"שלב הפראק וההכנות לפעולות ההפקה נמשך כחודש וברור שהוא מאוד חשוב ואף קריטי", אומר איילנד. "סיכמנו עם רשות ני"ע מראש שרק כאשר נגמור את כל הפעילות בכל המקטעים נפרסם הודעה על הממצאים. הדבר הזה אמור היה לקרות בשבוע הבא. שלשום בערב המניה ירדה מתוך הבנה כנראה שיש בעיה במקטע 6-7 ואז הרשות הוציאו לנו מכתב דחוף אתמול לפנות בוקר שעלינו לפרסם הודעה בכל מקרה כי אם יש לנו איזשהו מידע - ולו חלקי - חייבים לפרסם אותו.

"בעודנו נערכים לפרסם את זה, התגלתה בעיה של מים במקטע 8, שלא הייתה ידועה קודם. היינו חייבים לכלול גם את המידע הזה בדיווח ולכן פרסמנו אתמול בבוקר את ההודעה הטכנית. הרשות אמרה לנו שההודעה לא ברורה כי לא מבינים את משמעות הדברים; אך גם אנחנו לא ידענו את ההשלכות. זה דומה לכך שאתה נוסע באוטו והוא נתקע ואז שואלים אותך מה קורה אבל אתה לא יודע כי צריך לבדוק. אז אמרו לנו שאם אנחנו לא יודעים אז שנפרסם את כל האפשרויות. חייבים להבין שלוקח זמן להבין את הדברים ולהתייעץ עם מומחים. אז אתמול אחר הצהריים הוצאנו הודעת הבהרה".

אותה הודעת הבהרה (לפיה ישנה בעיה של זרימת מים למקטע 8) רק החריפה את הירידה החדה במניית גבעות, שסגרה את יום המסחר אתמול בצניחה של 52%. הבוקר הוציאה השותפות הודעה נוספת שמביאה לעלייה חדה במניה: "עברו 24 שעות וביצענו בדיקות נוספות ומסתבר שבעיית המים במקטע 8 היא בעיה קטנה וכנראה ניתנת לפתרון והיא לא משפיעה על יתר המקטעים. לכן הודענו את זה היום".

איילנד רומז כי היה ניתן למנוע את התנודתיות במניה לו רק הייתה רשות ני"ע מסכימה להמתין עם הדיווחים עד לסיום פעולות הפראק בשבוע הבא: "אם לא היינו מודיעים שום דבר אתמול והיום והיינו מחכים עד השבוע הבא, היינו נותנים פירוט מלא ומסכם יותר. כרגע כשנותנים הודעות חלקיות יוצרים תנודתיות קשה ומיותרת במניה".

"כמות מסחרית, אך לא גדולה"

- מהי תמונת המצב עכשיו?

"תמונת המצב הכללית עכשיו היא שבקטע 1-5 יש נפט, הפראק הצליח ואפשר לשאוב משם נפט כבר היום".

-באיזה קצב?

"אני מפחד להגיד. מדובר בכמות מסחרית אך לא גדולה".

- ובמקטעים 6-7?

"במקטעים 6-7 יש כנראה כמות גדולה יותר של נפט הניתן להפקה אך יש שם בעיה שהסדקים שנפתחו בגלל הפראק נסתמו באיזשהו חומר - אולי אפילו חומר שאנחנו הכנסנו במסגרת הפראק - ועל מנת להפיק נפט משם צריך לנקז את החומר שנמצא שם. הפעולה הזו מחייבת להביא ציוד מארה"ב. זה ייקח עוד שבועות לפחות. הדבר השלישי זה מקטע 8 ואנחנו כרגע בשלבי הבדיקה שלו ואני לא יכול להגיד על כך יותר. היה חשש אתמול של בעיית מים גדולה אך הבעיה כנראה קטנה. מה תוצאות הפראק שם? לא יודעים וייקחו עוד כמה ימים לסיים את הפעולה".

- ואז מה?

"בשבוע הבא נצטרך לקבל אחת מבין 2 ההחלטות הבאות: האחת (בעיקר אם במקטע 8 יהיו תוצאות טובות) היא להתחיל להפיק נפט ממקטעים 1-5 וכן ממקטע 8, ובינתיים להתעלם ממקטעים 6-7. אפשרות שנייה היא לחכות מספר שבועות, לנסות לפתור את קטעים 6-7 שהם כנראה יותר עשירים בנפט ורק אחרי הפתרון שלהם להתחיל את ההפקה בכל המקטעים. זו החלטה שלא נקבל לפני השבוע הבא".

- בדוח ההנדסי שפורסם לפני מספר חודשים אמרתם שיש קצב של 382 חביות נפט. עד כמה הפראק באמת עזר להגביר את קצב ההפקה?

"אני לא יכול להגיד. נוכל לדבר על זה בשבוע הבא. אני יכול להגיד כבר היום שהכמות מסחרית, אבל כמה - לא יכול להגיד כרגע".

ההפקה מ"מגד 5" לא תידחה

- תכננם לגייס הון בינואר וזה לא יקרה...

"ברור שעד שלא נגמור את כל בדיקות הפראק ב'מגד 5' לא נוכל לצאת לגיוס הון. יש אי ודאות גדולה וצריך קודם כל להסיר אותה. בסוף השבוע הבא יהיה לנו יותר קל לבל החלטות גם בנקודה זו".

- מה לגבי הלו"ז שפרסמתם לפני כמה חודשים? הפקה מ"מגד 5" תידחה?

"בשלב זה אין לנו סיבה לשנות את לוח הזמנים שפרסמנו מבחינת תחילת הפקה סדרתית מ'מגד 5'. הלו"ז הזה מדבר על תחילת הפקה בנובמבר 2011 ונכון להיום אין לנו סיבה לשנות זאת כי כשקבענו את התאריך הזה כללנו בפנים מספיק זמן לבעיות, כמו זו שנוצרה לנו עכשיו".

- אתה אומר שייתכן שהבעיה במקטעים 6-7 נובעת מחומרים שאתם הזרמתם; זה נשמע לא מקצועי. מדוע שלא תביאו חברה זרה ומקצועית שתסייע לכם בהפקת הנפט?

"מי שאחראי על הקידוחים הם אנשים עם מוניטין וניסיון רב-שנים. אין לנו ספק שאנו מביאים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה. אנו מקבלים ייעוץ מהחברות המובילות בעולם בתחום הקידוחים וזה עולה לנו הרבה כסף. בפראק יש מרכיב של ניסוי וטעיה וברור שאם יש עיכובים זה עולה בזמן ובכסף אבל יש לנו פתרונות".