צ'פמן מבהירה: "קידוחי 'מירה' ו'שרה' - לפני אפריל 2012"

(עדכון) חברת הייעוץ סותרת דיווח קודם שלדבריה לא הובן כהלכה, לפיו הקידוחים יחלו לא לפני אפריל 2012 - מועד המאוחר בכמה חודשים מהמועד שבו נקבו החברות המחזיקות בזכויות

קידוחי האקספלורציה המתוכננים ברישיונות החיפוש הימיים "מירה" ו"שרה" לא יוכלו להתחיל לפני אפריל 2012, כך דווח כי קובעת חברת הייעוץ הבינלאומית Chapman Petrloeum Engineering בחוות הדעת שהגישה ל-IPC, חברה ציבורית המחזיקה ב-13.6% מהזכויות ברישיונות. מדובר במועד המאוחר בכמה חודשים מהמועד שבו נקבו החברות המחזיקות בזכויות "שרה" ו"מירה" בהודעותיהן לבורסה.

בליל יום ו' הגיע לידי "גלובס" מכתב הבהרה של חברת הייעוץ הבינלאומית Chapman Petrloeum Engineering ובו היא משנה את התמונה ומיישרת קו עם השותפות ברישיונות ומדגישה כי בדו"ח צוין כי שני הקידוחים צריכים להתחיל עד חודש אפריל 2011, וכי עיכוב של שנה בתחילת הקידוח צפוי בעקבות אילוצים לוגיסטיים, אשר צריכים להיות מאושרים על ידי הרשויות בישראל שבמרבית המקרים נותנות את האישור לכך. מכאן שהקידוחים בשני הרישיונות יתחילו לפני אפריל 2012 ולא לאחר תאריך זה. עוד מצוין במכתב ההבהרה כי לתחילת קידוחי האקספלורציה לקראת סוף שנת 2011 במקום בתחילת 2012 לא תהיה השפעה על מודל הייצור בו נעשה שימוש לשם קביעת ההערכות הכלכליות של הרישיונות. חברת היעוץ גם מבהירה כי לא לקחה חלק בהכנת ההודעה, ולדעתם היא נכתבה על סמך הבנה שגויה של דוח ההערכה המקורי. לטענת החברה לא אמרה מעולם לעיתונות או למי מהציבור כי קידוחי האקספלורציה בשטחי רישיונות "שרה" ו-"מירה" לא יחלו לפני אפריל 2012.

המחזיקות ברישיונות: חברת הכשרת הישוב אנרגיה, שבשליטת עופר נמרודי, שותפות החיפושים מודיעין, שבשליטת צחי סולטן וקונצרן אי.די.בי, ושלדיאלי שבשליטת IPC ועופר השקעות, הודיעו לבורסה כי קידוחי האקספלורציה יתחילו במחצית השנייה של 2011 לכל המאוחר. תוקף הרישיונות "מירה" ו"שרה" אמור לפוג ביולי 2011.

ל"גלובס" נודע כי בדוח, שנערך בהזמנת חברת IPC המנוהלת על-ידי הווארד קופר, קובעת צ'פמן כי "תנאי הרישיון מחייבים להתחיל בקידוחים לפני אפריל 2011. לאור מגבלות לוגיסטיות, יש לצפות לעיכוב של שנה, מה שמחייב קבלת אישור מממשלת ישראל".

בחוות הדעת נוקבת צ'פמן ב"תחילת 2016" כמועד הצפוי לתחילת ההפקה, ומציינת כי הוא יחול "שלוש שנים לאחר השלמת קידוח האקספלורציה הראשוני ב-2012".

הדוח הראשוני של צ'פמן, שפורסם באוגוסט אשתקד, הוכן בהזמנת חברת IPC, שהחזיקה ב-13.6% מהזכויות ברישיון. בדצמבר השנה פורסמה הערכה מעודכנת של צ'פמן, שלפיה קיימת הסתברות גיאולוגית של 43% למציאת מאגרי גז טבעי בהיקף 4.77 טריליון רגל מעוכבת (TCF) בשטחי שני הרישיונות.

גורמים השותפים במירה ובשרה אמרו היום (ה') ל"גלובס" כי התאריכים הנקובים בחוות הדעת של צ'פמן "מוטעים", בין היתר משום שחוות הדעת התבססה על תוכנית העבודה הישנה של בעלי הזכויות הקודמים ברישיונות.

בעקבות מכירת זכויות ברישיונות במאי שעבר שונתה תוכנית העבודה. מהכשרת הישוב נמסר, כי התאריכים בדוח אינם רלבנטיים וכי הרישיונות אמורים להיקדח בסוף 2011.

כמו כן נודע ל"גלובס", כי הכשרה אנרגיה ושותפותיה לצמד הרישיונות מנהלות מגעים לאיתור אסדת קידוח במטרה לחתום על חוזה במארס או באפריל. בעבר נהג הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, להאריך תוקף רישיונות כאשר הוצג לו הסכם על אסדת קידוח.

קידוחי מירה ושרה
 קידוחי מירה ושרה