סנטור רפובליקני: לבטל סיוע החוץ, לרבות לישראל ולמצרים

אחת מיריות הפתיחה במערכה הרפובליקנית לקיצוץ הגירעון ■ הדמוקרטים: ההצעה מראה כיצד המפלגה הרפובליקנית מתרחקת מערכי הקהילה היהודית בארה"ב

הסנטור הרפובליקני החדש רנד פול, שנחשב אחד מהנסיכים של זרם מסיבת התה, מציע לבטל כליל את תכנית סיוע החוץ של ארה"ב, לרבות הסיוע הצבאי השנתי לישראל ולמצרים והסיוע ההומניטרי למדינות עניות, אם לא מוכות רעב, באפריקה.

ביטול סיוע החוץ הוא חלק מחבילת קיצוצים בשווי 500 מיליארד דולר שמציע פול. תכניתו קוראת לקיצוץ בסעיפי הוצאה של הממשל הפדרלי, שיביאו, בין השאר, למחיקה כמעט מוחלטת של משרדי האנרגיה, החינוך והשיכון (מטרות פדרליות ותיקות) והפחתה משמעותית בתקציבי הפנטגון לניהול המלחמה באפגניסטאן והנוכחות האמריקנית בעיראק.

תכנית הקיצוצים של סנטור פול היא רק אחת משורה של הצעות שמעלים מחוקקים רפובליקניים להקטנת הגירעון התקציבי של ארה"ב, אך הוא המחוקק היחידי שמוכן לצאת למלחמה באייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, ולקרוא לקיצוץ מוחלט של הסיוע לישראל (כמו גם למדינות אחרות). בפגישה עם נציגי אייפא"ק, לפני כמה חודשים, אמר הסנטור: "בואו נסכים לא להסכים בשאלת הסיוע לישראל. מה הנושא הבא"?

ראיון עם וולף בליצר ברשת CNN, אור ליום ה', שופך אור על חשיבתו של הסנטור.

בליצר: אתה רוצה לשים קץ לכל סיוע החוץ, נכון?

פול: "אכן כן, ולמעשה, סקר שפרסמה בימים אלה סוכנות רויטרס מראה, ש-71% מהאמריקנים מסכימים עמי, שכאשר אנו סובלים מחסרון כיס, כאשר איננו יכולים לעשות דברים שאנו צריכים לעשות בארצנו שלנו, בוודאי שאיננו צריכים לשלוח כסף אל מעבר לים".

בליצר: ומה לגבי הסיוע ההומניטרי לאפריקה, למשל? האם אתה רוצה לשים קץ גם לזה?

פול: "זה מעניין. יש לי אהדה רבה לאנשים באפריקה, שנאבקים באיידס או מחלות אחרות, כמלריה. אך יש הערכות ש-70% מסיוע החוץ נגנב ע"י דיקטטורים מושחתים באפריקה או במקומות אחרים. ראה מה קורה בהאיטי. יש לי אהדה רבה לתושבי המדינה הזו. השתתפתי במבצעי גיוס פרטיים כדי לשלוח כסף להאיטי. אך בה בעת, אינך רוצה להשליך כסף לעברם של מנהיגים מושחתים שגונבים אותו מעמם. ראה מה קורה בזימבאבווה, שבה נגנב הכסף ע"י המנהיג. ברוב המדינה אין מים זורמים או חשמל, אבל יש להם יהלומים ואבנים טובות והמנהיגים שם חיים בארמונות שגדולים יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם".

בליצר: ומה לגבי 2 או 3 מיליארד דולר שניתנים כל שנה לישראל? אתה רוצה לחסל גם את זה?

פול: "צריך לבחון את המצב. כאשר אתה נותן סיוע חוץ, אתה גם נותן לא מעט לאויביה של ישראל; המדינות המוסלמיות סביב ישראל מקבלות לא מעט סיוע חוץ".

בליצר: מצרים מקבלת כמעט אותו סכום כמו ישראל.

פול: "כמעט אותו סכום, כך שאתה חייב לשאול את עצמך: האם אנו מממנים מירוץ חימוש בין שני הצדדים? יש לי אהדה רבה כלפי ישראל ואני רוחש לה כבוד כמדינה דמוקרטית, כמעיין של שלום ודמוקרטיה במזה"ת. אבל, בה בעת, אינני חושב שאנו צריכים לממן מירוץ חימוש של שני הצדדים, במיוחד כאשר אנו לווים כסף מסין ושולחים אותו הלאה, למישהו אחר. פשוט איננו יכולים לעשות זאת. החובות עושים בנו שמות מכל הצדדים ומאיימים על ארצנו".

בליצר: כדי לדייק, אתה קורא לשים קץ לכל סיוע החוץ, לרבות לסיוע לישראל, אמת?

פול: "כן".

כדי להעמיד דברים בפרספקטיבה: הצעתו של סנטור פול נחשבת קיצונית אפילו בעיני רפובליקנים רבים, שאינם נמנים עם זרם מסיבת התה. למעשה, מתנהל עתה מאבק כוחות עז על השליטה במפלגה הרפובליקנית בין הטורקים הצעירים, המחוקקים החדשים שנישאו לקונגרס על הגלים של מסיבת התה, לבין המחוקקים הרפובליקניים הוותיקים. יתר על כן, ישראל נהנית מאהדה רבה מאוד בקונגרס, משתי המפלגות, וזו תימשך. ומעבר לזה, הרפובליקנים עודם סיעת המיעוט בסנט. קרוב לוודאי שהצעת הקיצוץ של פול לא תגיע אפילו להצבעה, ואם כן, היא תועלה בגרסה מקוצצת, תולדת פשרה כלשהי.

ובכל זאת, פול אינו המחוקק היחידי ששם את תכנית סיוע החוץ על הכוונת. אילנה רוס-לטינן, היו"ר החדש של ועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים כבר הודיעה על כוונתה להניף את גרזן הקיצוצים על תקציבי סיוע החוץ והסטייט דיפרטמנט, אם כי היא צפויה לחוס על הסיוע לישראל, על סמך יחסה החם למדינה. אפילו אריק קנטור, היהודי היחיד בסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים (ומספר 2 במידרג הבכורה בה) הודיע על כונתו לקצץ בסיוע החוץ, למעט הסיוע לישראל. יש הערכות, שבשלב הראשון לפחות תקוצץ חבילת הסיוע לישראל, כחלק מקיצוץ רוחבי בכל, או ברוב, סעיפי הוצאה הפדרליים. בטווח ארוך יותר, הסיוע לישראל לא ישאר פרה קדושה, וסנטור פול עשה צעד חשוב בכיוון זה.

בינתיים, משמש פול מטרה לחיצי ביקורת של המפלגה הדמוקרטית ושל ידידי ישראל בארה"ב. המועצה הלאומית של יהודים דמוקרטים (NJDC) הכריזה, כי הצעת פול היא "זניחה, אינה רואה את הנולד ופשוט שגויה".

"סיוע החוץ בכלל, והסיוע לישראל בפרט, הם בעלי חשיבות מכרעת לביטחונה של ישראל ולמאמציה להשיג שלום", נאמר בהודעת NJDC. "... לידידי ישראל... יש סיבה טובה לחשוש מהתגברות ההשפעה הקונסרבטיבית בסיעות הרפובליקניות בסנט ובבית-הנבחרים. ההצעה מראה כיצד המפלגה הרפובליקנית מתרחקת מערכי הקהילה היהודית בארה"ב".

יזמת הקיצוץ של פול הציבה את הקואליציה הרפובליקנית היהודית (RJC) בעמדה לא נוחה. הארגון פרסם את ההודעה המתפתלת הבאה: "אנו חולקים את מחויבותו של סנטור פול לרסן את צמיחת ההוצאות הפדרליות, אך אנו דוחים את הצעתו המוטעית לשים קץ לסיוע לישראל. יתר על כן, בהתבסס על דברי פול בראיון ל-CNN, אנו חוששים שהוא אינו מבין את העקרונות הבסיסיים של הברית שלנו עם ישראל".

אפילו JStreet, השדולה שפועלת לקידום שלום בין ישראל לפלסטינים, "נחרדה" מיזמת הקיצוץ של פול והכריזה שהיא מערערת את הקונסנסוס הדו-מפלגתי בוושינגטון לגבי תמיכה בישראל.