קמרון: "אירופה במצב קשה; חייבים לשנות כיוון"

ראש ממשלת בריטניה בדאבוס: "הגירעונות הם לא גזירה משמיים - הם תוצאה של החלטות שקיבלנו" ■ "אין לנו רצון להיכנס לגוש האירו"

"אף אחד לא יכול להתעלם מהמצב הקשה בו נמצאת אירופה. ההתאוששות אכן החלה, אבל עדיין האבטלה היא דו-ספרתית" - כך אמר בצהרים (ו') ראש ממשלת בריטניהדייויד קמרון בנאום שנשא בוועידה הכלכלית השנתית בדאבוס. לדבריו, הצמיחה בבריטניה אכזבה השנה לאור מזג האוויר הקשה והאקלים הכלכלי, "אבל זה מתאים למה שאנו אומרים זה זמן מה: ההתאוששות הולכת להיות הפכפכה".

קמרון הוסיף: "אנו לא מסוגלים לפתור את בעיית החוב ואנו לא מספיק תחרותיים. אנו חייבים לשנות כוון. הגרועונות העצומים אינם גזירה משמים. זה תוצאה של החלטות שאנו קיבלנו. זה גם אומר שאנו יכולים לשנות את זה".

בהמשך, מנה את האתגרים העומדים בפני הכלכלה העולמית, וזו של אירופה בפרט: "האתגר הראשון הוא להפחית את החוב. החוב הממוצע הגיע באירופה ל-80% תמ''ג. זה פשוט לא בר-קיימא. הכלכלה שלנו חייבת להיות מבוססת לא על צריכה ומינוף אלא על חיסכון ועל תחרותיות, לא על הוצאה ממשלתית אלא על יוזמה פרטית. הכלכלה שלנו לא יכולה עוד להיות מבוססת על סקטור אחד שממוקם בעיר אחת. אנו חייבים לשפר את התחרותיות. הדברים לוקחים זמן וזה הולך להיות קשה", אמר.

לגבי היורו, אמר קאמרון:" אנו לא רוצים להצטרף ליורו אבל אנו רוצים שהיורו יצליח. זה אינטרס חיוני שלנו. יותר ממחצית היצוא שלנו הוא ביורו. אבל בראייה שלנו, אנו חיביים את העצמאות במדיניות המוניטארית שלנו. גוש יורו חזק זה טוב לבריטניה."

לדבריו, "זה הזמן ללכת לשוק אירופי יחיד אמיתי ולהגביר את השיתוף פעולה. אנו יכולים לפתח את המוצרים והשירותים שהעולם צריך. אנו חייבים לסיים את סיבוב דוחה ואנו חייביים לתחום הסכמי סחר חופשי עם הודו ואמריקה לטינית".

עוד אמר בהמשך קמרון: " כאשר קיבלנו את השלטון היו משקיעים ואנליסטים שקשרו אותנו עם מדינות כמו אירלנד וספרד ותהו איך אנו הולכים לשלם את החוב שלנו. אנו פשוט התמודדנו עם הבעיות שעמדו לפנינו בצורה אגרסיבית". לדבריו, "אנו מתמודדים עם מערכת רווחה שכשלה ועלה לנו המון כסף. יש לנו גם תוכניות רפורמה במערכת הפנסיה שלנו שיעודדו את האזרחים לחסוך. המערכת חייבת לפתח יותר עצמאות גם. אנשים חיים יותר ולכן הם יצטרכו לעבוד יותר. זה מה שאנו עושים וזה הולך להפעיל לחצים כבדים על שאר המדינות האירופיות".