גייתנר: "מעדיף את הצרות שלי על פני אלה של אחרים"

שר האוצר האמריקני בדאבוס: "הצלחנו להוביל מהלכים מרחיקי לכת - החלק הקשה במשבר מאחורינו, הצלחנו לגמור עם הפאניקה די מהר" ■ הביע אמון בגוש האירו

שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, לא זקוק לרחמים ולהזדהות. בנאום מיוחד שנשא היום (ו') בוועידה הכלכלית בדאבוס שידר לעולם ביטחון כי הכלכלה האמריקנית עודנה יציבה ועדיפה על הכלכלות האחרות בעולם: "יש יותר אמון בכך שהמשבר הגדול או לפחות החלק הקשה מאחורינו. יש לנו אתגרים רבים עדיין - אבל אני לא הייתי מחליף את האתגרים שלנו עם האתגרים של אף מדינה אחרת", אמר גייתנר והוסיף כי ארה"ב מצויה במצב טוב יחסית להתמודד עם אותם אתגרים.

"אנו מדינה צעירה ויכולים להתשנות בקלות יתרה - יש לנו עדיין מדינה מאוד פתוחה ומדיניות הגירה מאוד פתוחה לעומת שאר המדינות. המערכת הפוליטית האמריקנית תמיד הצליחה להתמודד עם הבעיות - לפעמים לוקח זמן ויש קשיים", הסביר.

גייתנר התהדר ברפורמות האחרונות בשוק ההון האמריקני ואמר: "וושינגטון הצליחה להוביל מהלכים מרחקי לכת בשנתיים האחרונות כמו רפורמות בחינוך ובבריאות. זה רפורמות חיוניות; אני יודע שהיו קצת מבולגנות, אבל מרחיקות לכת. אז אני מעדיף את הבעיות שלי לעומת הבעיות של שאר המדינות".

בהתייחס לטיפול האמריקני במשבר הכלכלי אמר: "הצלחנו לגמור עם הפאניקה של המשבר הפיננסי די מהר. הטעות הנפוצה במשברים כאלה זה לחתוך ולקצץ מהר מדי. אנו לא ניפול במלכודת הזו. יש הרבה יותר אמון בהרחבה הפיסקאלית שלנו. זה לא בבום, אבל יש הרחבה הדרגתית והיא זוכה לאמון הציבור והחברות". בהתאם לכך, העריך גייטנר כי הכלכלה האמריקנית תצמח בין 2% ל-3% ב-2011.

"ההשקעה הפרטית מתאוששת והמספר המועסקים בסקטור הפרטי גדל מהר יותר ממה שציפינו. אני חושב שרוב הצמיחה תגיע מהשווקים המתעוררים שהולכים להגדיל משמעותית את הצריכה הפרטית שם ואני סבור כי המחברות המאריקאניות הולכות לטפוס נתח מההיצע לאותם שווקים. אתה כבר רואה גידול יפה ביצוא. אנו רוצים לעודד את התהליך הזה וזו הסיבה שהנשיא שם דגש על חינוך ותחרותיות", הסביר.

לגבי שיעור האבטלה הגבוה, אמר גייתנר "אבטלה החלה לרדת רק כאשר ישנה צמיחה. ככל שההתאוששות תימשך, אנו נראה יותצר ויותר אמריקאנים חוזרים לשוק. שיעור האבטלה קשור לתפיסה לנו. עת המשבר היו בעלי חברות שהיו משוכנעים לחלוטין שהעולם מגיע לתומו ופיטרו באגרסיביות. יש למשבר הזה השפעות שנמשכות והיה גם משבר אמון. אני לא רוצה לעשות תחזיות ואני לא עוסק בתחזיות. התפקיד שלי הוא להביא לצמיחה שתביא עימה ירידה הדרגתית באבטלה".

לגבי האינפלציה בשווקים המתעוררים, הוא אמר: "הם מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים. אם מדינות כמו סין היו משחררים את הדולר זה היה קל יותר להתמודד עם אינפלציה. אבל אני לא הייתי שם את אינפלציה בראש דירוג הסיכונים הגלובליים"

גייתנר התייחס גם למשבר החוב באירופה ואמר: "זה חשוב שבאירופה יבצעו את הרפורמות שהם צריכים לבצע. אני בטוח שהם יעשו זאת כי גם אין להם הרבה ברירה - חשוב שבעיית החוב לא תגלוש לכל אירופה". גייתנר גם טען כי הוא שותף לאופטימיות שהפגינו מרקל וסרקוזי באשר ליכולת ההישרדות של האירו.

ראש ממשלת בריטניה קמרון בדאבוס: "מצבה של אירופה קשה - חייבים לשנות כיוון"

"יש הבנה שחוצה גבולות פוליטיות לגבי במערכת העובדה כי המצב הפיסקאלי של אמריקה אינו בר קיימא. אנו מנסים לבדוק איך בדיוק אנו פותרים את זה ואיך אנו מורידים את היקף הגירעונות שלנו. העובדה שיש הכרה בצורך הזה - זו ממש חוזקה של המערכת שלנו", סיכם.