כלל פיננסים: המהומות במצרים עשויות להיטיב עם שותפויות "תמר", להחליש השקל ולהוזיל הדירות

כך מעריך אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, בהתייחסות ראשונה של בית השקעות ישראלי למהומות במצרים ■ ד"ר גיא בכור: "אם מובארק ייפול - יהיה מרחץ דמים; אסד ואחמדינג'אד צריכים לדאוג"עדכונים שוטפים: מניין ההרוגים במצרים הגיע ל-100

שותפויות תגלית "תמר" עשויות להרוויח מהמהומות במצרים, השקל עשוי להיחלש ומחירי הדירות בישראל עשויים לרדת. כך מעריכים היום (שבת) בבית ההשקעות כלל פיננסים, בהתייחסות ראשונה מצד בית השקעות ישראלי למהומות שפוקדות את מצרים. "המרמור ברחוב הערבי נטה להתפרץ לא פעם לכיוון ישראל. בטווח הקצר עשוי לצאת בעיקר רע מהימצאותנו במרכזה של אי יציבות", טוען אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של כלל פיננסים.

המהומות במצרים מתעצמות חרף פיזור הממשלה על ידי הנשיא חוסני מובארק. בינתיים, וול סטריט הגיבה אמש בירידות ומחיר הנפט קפץ ביותר מ-4%. כמו תמיד, זעזועים גיאו-פוליטיים משליכים ישירות על השווקים, בייחוד כשמדובר במזרח התיכון. החשש העיקר של המשקיעים הוא מהתרחבות המהומות גם למדינות ערביות נוספות, כגון סעודיה, אחת מייצואניות הנפט הגדולות בעולם; וכשהעולם הערבי רותח - השוק הישראלי בכוננות ספיגה.

כהנוביץ מחלק ל-3 את ההשלכות האפשריות על המשק הישראלי. ראשית, הוא מתייחס לסוגיית הגז; כידוע, ספקית הגז המצרית EMG (בה שותפה קבוצת מרחב של יוסי מימן) הינה מתחרה ישירה של שותפויות תגלית "תמר" - ישראמקו , אבנר , דלק קידוחים ונובל אנרג'י . לאחרונה חתמה החברה לישראל על חוזה גז בהיקף של 4 מיליארד דולר עם EMG, כאשר חלקו השני של החוזה (בהיקף דומה) אמור להיסגר בשבועות הקרובים - עם EMG או עם "תמר". כהנוביץ מעריך כי ייתכן שהחברה לישראל תעניק את החלק השני של חוזה הגז לשותפויות "תמר".

"ייתכן מאוד כי חוסר הוודאות ממצרים יביא את החברה לישראל להעדיף לתת את החצי השני של העסקה ל'תמר', מה שמצד אחד יתמוך מאוד בהכנסות המדינה, שגוזרת יותר מ-50% מס על רווחי הגז, אך מצד שני לגרור לעליית מחירי הגז ומחירי החשמל למשקי הבית ולמפעלים בישראל", טוען כהנוביץ.

בראיה מאקרו-כלכלית, כהנוביץ סבור כי המהומות במצרים עלולים לגרום ליציאת משקיעים זרים גם מישראל - שנמצאת בלב ליבו של המזרח התיכון. "יציאת משקיעים זרים מישראל תחליש את השק ועשויה להשפיע עליו אפילו יותר מהפעולות להחלשתו של בנק ישראל ומשרד האוצר. תוצאה נוספת של יציאת משקיעים זרים עשויה להיות עלייה בתשואות האג"ח, במיוחד הארוכות, מה שיכביד על הוצאות המימון של הממשלה ויקשה על הצמיחה. עם זאת, ייתכן שמשקיעים ישראלים יעברו ממניות לאג"ח ויפצו על בריחת הזרים, מה שימנע את עליית התשואות ואולי אף יצליח להביא לירידתן", אומר כהנוביץ.

כהנוביץ מתייחס גם לשוק הנדל"ן הישראלי ולבועת מחירי הדירות, וטוען כי "עיקר הלחץ יהיה כלפי ירידת מחיריהם", מבלי לפרט את הסיבות או את הקשר בין המהומות במצרים לשוק הנדל"ן למגורים.