מנכ"ל אלמוג: "הצעירים חייבים להתרחק דרומה"

ליקי אמסלם, מנכ"ל חברת אלמוג, עצה פשוטה לצעירי ישראל: "זוג צעיר ואמיד מתקשה היום לגרד אפילו 300 אלף שקל הון עצמי" ■ "גם השנה תהיה טובה כקודמתה"

למעלה מ-100 קבלנים ויזמים הגיעו ביום רביעי שעבר לסיור בראש העין, במסגרת שיווק המכרז שהוציא בסיום 2010 מינהל מקרקעי ישראל להקמת 1,991 יחידות דיור בעיר, כחלק מתוכנית כוללת להרחבתה בעוד 14 אלף יח"ד חדשות בתוך מספר שנים.

"זאת ההוכחה הכי פשוטה למצב הבטוח היום בשוק המגורים בישראל, ולכך שגם השנה תהיה טובה כקודמתה", אומר יקי אמסלם, מנכ"ל חברת אלמוג כ.ד.א.י. "אם היה חשש כלשהו מבועה בשוק, לא היו מגיעים 100 קבלנים לראש העין. ודאי כשמדובר על מתחם עם התניות פיתוח למחלף, כביש עוקף ועוד, שבמקרה הטוב ישחררו את הקרקעות לבנייה בעוד 22 חודשים. צריך להבין שיש ביקוש קשיח וצורך קיים. צריך לענות על הצורך הזה ולא לדכא אותו, ואם זוג מראשון לציון רוצה לקנות דירה בראשון לציון צריך למצוא לו קרקע ופתרונות, ולא להטיל עליו גזירות שרק ירחיקו אותו מהדירה".

- מדובר בראש העין על שיווק 15 מתחמים במכה. זה מבטיח תחרות גדולה מאוד בין היזמים.

"תחרות זה דבר טוב, במיוחד כשיש מספיק ביקוש. כשמתחילים ביחד זה נותן תחושת ביטחון לקונים, למתחם ולרשויות. גם ביבנה יש היום 12 יזמים שפועלים ביחד וזה לא עושה לה רע. מעבר לכך, 15 מתחמים שכוללים התחייבויות שלא יהיו אותו זוכה לשני מתחמים מגדילים את הסיכוי שלי לזכייה. אפילו אם ייגשו 50 קבלנים, הסיכוי שלי הוא עדיין כמעט 1:3".

- 692 יח"ד פורסמו במסלול של 'מחיר למשתכן'. זה מבטיח שיצאו שם דירות זולות במיוחד (ההצעה הזולה זוכה).

"גם במחיר למשתכן מציעים שם לקבלנים קרקע ופיתוח במחיר מינימום של 355 אלף שקל קרקע ליח"ד. תוסיף לזה עלות ביצוע, תכנון, שיווק, מימון, פרסום ורווח של לפחות 10% לקבלן, ואין מצב שתגיע לדירה בפחות מ-1.2 מיליון שקל. אז זול זה לא יהיה".

אמסלם מכהן מזה כשנה כמנכ"ל משותף של קבוצת אלמוג כ.ד.א.י ביחד עם אביו, איציק אמסלם ("שעסוק בעיקר בתפקידו הציבורי כסגן יו"ר התאחדות הקבלנים"). החברה בונה היום כ-12 פרויקטים, מנתניה ועד לגדרה, והעובדה שהוא רק בן 30 לא מטרידה את אמסלם הבן. "מגיל 8 אני בבניין. הייתי הולך אחרי הטפסנים מעזה ומנקה אחריהם את המסמרים. בגיל 21 כבר הייתי ברזלן ורק בשנה האחרונה טיפסתי עד לכסא המנכ"ל".

מלבד הפרויקטים החדשים, החברה מנסה להכניס דריסת רגל משמעותית בשוק המרכזים המסחריים השכונתיים ("זה נותן תשואה של 7.75% ותורם למנוף הפיננסי של החברה, שבטווח של 3 שנים כבר חושבת על גיוס אג"ח"). במקביל, היא מקדמת מספר תוכניות גדולות של פינוי בינוי בפתח תקווה ובבאר יעקב ("הנושא הזה כבר זז, חד משמעית. זה כבר לא חלום רק לילדים שלי, אלא זה יקרה בעשור הקרוב. גם לדיירים נפל האסימון ועוד יותר מזה לרגולטור ולרשויות התכנון").

- שוק המגורים נרגע מהתנופה בשנתיים האחרונות?

"אני בטוח שנדבר בדצמבר 2011 אחרי עוד עלייה של 7%-9% בערים כמו יבנה, ראשון לציון, רמלה, אשקלון. לפני שלוש שנים וחצי מכרנו דירות 4 חדרים בבאר יעקב ב-740 אלף שקל. בדצמבר פתחתי שם שיווק של פרויקט חדש, והורדתי את גודל הדירות ל-95 מ"ר כדי שאוכל להציע אותן ב-1.25 מיליון שקל וזוגות צעירים מראשון לציון יוכלו לקנות. הסתבר לי שגם סכום כזה גדול עליהם. זוג צעיר ואמיד מתקשה היום לגרד אפילו 300 אלף שקל הון עצמי והוא חייב להתרחק עוד דרומה".