עו"ד תני זהבי: "באנרגיה הירוקה יש המון תיאבון של יזמים"

"גלובס" מסמן את עורכי הדין הצעירים והמבטיחים - והפעם: עו"ד ד"ר תני זהבי ממשרד דוד תדמור, שייצגה את בנק הפועלים בעסקה למימון החווה הסולארית של ערבה פאוור

כמעט בלי שהרגשנו, הגיעה למחוזותינו המהפכה הירוקה בייצור החשמל. בשנים הקרובות צפויות להיכנס לפעולה בישראל מערכות סולאריות לייצור חשמל בהיקף של 1,000 מגוואט. המשמעות היא שכ-10% מהיקף ייצור החשמל במדינה ייוצר באמצעות מערכות סולאריות.

את החווה הסולארית הראשונה, שתשמש כמודל לפרויקטים העתידיים, הקימה בסמיכות ליישוב קטורה בערבה חברת ערבה פאוור. את מרב המימון לפרויקט (כ-80%) נתן בנק הפועלים, בעסקה שבה יוצג על-ידי עורכי הדין יונתן פינקלשטיין וד"ר תני זהבי ממשרד עורכי הדין דוד תדמור.

את תהליך העבודה על ההסכמים בנוגע לפרויקט, הראשון מסוגו בארץ, מתארת עו"ד זהבי כמסע כומתה. "זה היה תהליך קשה כי מדובר בפרויקט חלוצי. אמנם לכולם היו המון כוונות טובות, אבל הדרך של לסגור את הממשק בין היזם, לחברת החשמל, לרשות החשמל לבנק ולמשרד התשתיות, היתה מורכבת מאוד. בסופו של דבר, אחרי שבועות ארוכים של משא-ומתן פתרנו את הבעיות בזכות הרצון הטוב של כל הצדדים".

לדברי זהבי, הסכם קטורה הוא הסכם "גנרי" שיתווה את המסלול העתידי של תחום החשמל הסולארי, ולכן היה חשוב מאוד להקפיד בו על כל פרט. "בתור עורכת הדין של הבנק, היינו ב'פרונט' והקפדנו על כל פרט, כי ידענו שמעתה נסתמך על אותו הסכם בעבודה עם חברות אחרות, שמקימות פרויקטים דומים.

"היום פרויקט קטורה נמצא בתקופת הקמה. הם הראשונים שקיבלו 'אישור תעריפי', שמבטיח לחברה המקימה לקבל את התעריף המיועד למתקנים סולאריים המחוברים לרשת החלוקה של חברת החשמל למשך 20 שנה. וזה מה שכולם רוצים לקבל".

מלבד עסקאות האנרגיה הסולארית עוסקת זהבי גם בפרויקטים של הפקת חשמל באמצעות רוח ובאמצעות "אגירה שאובה" (שבה מעלים מים במעלה הר בשעות שבהן החשמל זול ואז "זורקים" אותם למטה ומייצרים חשמל בשעות שבהן תעריפי החשמל גבוהים).

לדבריה, "אנחנו חלוצים בארץ בתחומים הללו ומייצגים גם את איגוד חברות אנרגיה מתחדשת שמקדם הצעת חוק להסדרת כל נושא האנרגיה הירוקה בחקיקה. יש בתחום הזה המון תיאבון של יזמים שונים ושל הבנקים, שרוצים לקבל תזרים מזומנים של 20 שנה.

"גם כעורכת דין וגם כאזרחית המדינה חשוב לי לעסוק בנושא החקיקה, בראש ובראשונה כדי לקדם ולרומם את תחום האנרגיה הירוקה ולסייע ליזמים שעוסקים בו. בנוסף, חשוב להסדיר גם את התחום בצורה אחרת ממה שקורה היום, תוך חשיבה על כל ההיבטים הכרוכים בעניין, ובכלל זה, הקצאה מתוכננת של קרקעות שלוקחת בחשבון ערכי טבע".

כשזהבי, 36, מדברת על הפרויקטים של האנרגיה המתחדשת שבהם היא מעורבת, עיניה בורקות, וקשה להאמין שלמשרד תדמור ולתחום של ליווי עסקאות ופרויקטים בתחומי תשתית היא הצטרפה רק לפני כחצי שנה, ביולי 2010, אחרי 8.5 שנים שבה חיה ולמדה בארצות-הברית.

זהבי: "ב-2001 נסעתי לארה"ב. למדתי לתואר שני ולדוקטורט באוניברסיטת ייל ועבדתי 5 שנים במשרד עורכי דין בניו-יורק. נסעתי עם בעלי, ד"ר אורן זהבי, כיום מנכ"ל חברת 'איזי אנרגיה', שגם הוא כתב דוקטורט באותה תקופה. גרנו במנהטן בין השדרה השמינית לברודווי ועבדתי בתחום של פשיטות-רגל במשרד פול וייס. את עבודת הדוקטורט כתבתי בנושא 'חדלות פירעון של מדינות'. בעבודה סקרתי 200 שנה לאחור איך התמודדו מדינות עם מצב של חדלות פירעון.

"נקודת המוצא שלי היתה שהמדינות שהגיעו לחדלות פירעון הן מסכנות ושנעשקו על-ידי המדינות העשירות, וסיימתי את המחקר עם ההבנה שזה לא באמת ככה. מי שנפגע בסוף הם המשקיעים הפרטיים, דוגמת פנסיונרים שהכסף שהשקיעו באג"חים של המדינות ירד לטמיון. זה קרה בארגנטינה, כמעט קרה במקסיקו, בפרו, אקוודור, מדינות שלא שילמו סדרות של איגרות-חוב.

"לאירופה זה עדיין לא הגיע, ולהערכתי במדינות כמו אירלנד ופורטוגל זה גם לא יקרה כי האיחוד האירופי ימנע זאת. בעבר, מדינות הציבו תותחים מול מדינות שלא שילמו, וכך זה נפתר בכוח. היום, יותר מורכב לפתור מצבים כאלה".

אחרי "8 שנים נפלאות" בארה"ב החליטה זהבי לחזור לארץ, והיא לא מתחרטת על כך. "אני נהנית בעבודה כאן הרבה יותר, למרות שאני מרוויחה הרבה פחות. האווירה במשרד תדמור היא משפחתית ומדהימה. בארה"ב הייתי עורכת דין אחת מתוך 500, ולא היה אלמנט אישי בעבודה. לא אהבתי את זה. בהיבט של המקצועיות והפרפקציוניזם החינוך האמריקני הרבה יותר טוב מפה, אבל האווירה הישראלית פי אלף יותר כיפית".

זהבי גדלה בפתח-תקווה ומתגוררת בהוד-השרון. את בעלה, ד"ר זהבי, היא מכירה מגיל 12. "ישבנו בכיתה אחד ליד השני ותמיד היינו הידידים הכי טובים, אבל בקטע רומנטי היו לנו חברות וחברים אחרים. לפני הנסיעה לארה"ב היה לי חבר אחר, שקבענו לנסוע לשם ביחד. בסוף נפרדנו, נהייתי חברה של אורן, ובפברואר נחגוג 10 שנים ביחד. עשיתי עסקה מעולה, אורן הוא בן-זוג נהדר ואבא נפלא לשתי הבנות שלנו, יעל (5) וענבר (2.5), ויהיה אבא מצוין גם לבת שצפויה להיוולד בתחילת חודש מארס".

- למה בחרת ללמוד משפטים?

"כי לא רציתי ללמוד שום דבר שיש בו מתמטיקה. בנעוריי חשבתי להיות רופאה, אבל אבי רופא, והוא שכנע אותי לא ללכת לרפואה. משפטים למדתי באוניברסיטה העברית. מאוד נהניתי מהלימודים וידעתי שאמשיך במקצוע. משם הלכתי להתמחות בבית המשפט העליון אצל השופטת דורית ביניש (נשיאת בית המשפט העליון כיום. ח' מ'). זו היתה שנה מדהימה, גם מקצועית וגם אישית. ביניש היתה מדהימה, היא היתה כמו אימא בשבילי".

- מה את אוהבת במקצוע?

"אני אוהבת כל מה שגורם לי לחשוב מחוץ לקופסה. בעבודה בארה"ב זה קרה הרבה כי תמיד הגיעו תיקים קשים וחדשים. כאן אני אוהבת את האתגר של לחשוב כמה צעדים קדימה לפני הלקוח. כששני צדדים חותמים על עסקה הם לא חושבים שהם כמו זוג שאולי יתגרש יום אחד. אני אוהבת לצפות את כל מה שהלקוח שלי לא צופה".

- מה את שונאת במקצוע?

"מה שקשה לי בעבודה זה שאין לי שליטה על לוח-הזמנים שלי. אין לי התחלה ואין לי סוף של יום עבודה. זה קשה בעיקר כשיש משפחה. בניגוד לארה"ב, המשרד בארץ מאפשר לי למזלי גם לעבוד מהבית ולהגיע בשעות יותר מאוחרות. כאן גם לא מצפים ממני שאעבוד בשבתות".

- מה את עושה אחרי שעות העבודה?

"אני מבלה עם המשפחה ומשתדלת לשמור על חיים נורמליים - סרטים, חברים וכדומה. המודל שלי הם ההורים של בעלי. אמו היתה בהנהלת חברת אסם ואביו בהנהלת דלק, והם גידלו 4 ילדים למופת עם מטפלת, ויש להם קשרים מצוינים איתם.

- מהן השאיפות שלך לעתיד?

"לפני מספר שבועות, אחרי חצי שנה שבה עבדתי כשכירה, הצטרפתי כשותפה למשרד תדמור, וכרגע כיף לי במקום שאני נמצאת בו. אני מרגישה שאני לומדת וגדלה".

‎עו"ד תני זהבי

גיל: 36‏

משרד: דוד תדמור ‏

ותק: 10 שנים

תחום התמחות: ליווי עסקאות ופרויקטים בתחומי תשתית

עורך דין מוערך בתחום: עורכי הדין יונתן פינקלשטיין ויואל נאמן