סוכנויות הנסיעות למצרים: "יש מסה רצינית של ביטולים"

הבעלים של סוכנות הנסיעות מצדה טורס: "מעל 15 מיליון תיירים נכנסים בכל שנה למצרים, והתיירות היא העסק מספר אחת שם"

שלא כמו ברחובות קהיר, בשגרירות המצרית ברחוב בזל בתל-אביב היה שקט היום (א'), כמעט משעמם. העירייה הציבה בשעות הבוקר המוקדמות עשרות מחסומי מתכת למקרה של הפגנות במקום, אבל אלה נותרו יתומים.

אל דלפק הוצאת הוויזות בשגרירות איש כמעט אינו מגיע, וגם כשמגיעים זה בעיקר כדי לבטל. כך היה עם ניצה רם-הלוי מתל-אביב, שאמורה היתה לצאת ביום רביעי הקרוב לטיול מאורגן במצרים. "המטרה היתה לראות היסטוריה, ונחמץ הלב לראות את הביזה גם באתרי הפירמידות", היא אומרת. "זה נכס של העם הזה", היא מוסיפה.

בכירי השגרירות נמצאים כולם בפגישות מחוץ למשרדים, מסביר אחד העובדים במקום, ועדות לכך אפשר לראות במרצדס הבודדה שחונה ממול. "אם היית מגיע לפני יומיים יכולת להיכנס בקלות, אבל עכשיו יש הרבה בלגן, כולם עסוקים", הוא אומר.

- אין מחשבה שהשלום עם ישראל נמצא בסכנה ואולי גם העבודה שלכם?

"אנחנו אוהבים להיות פה, אבל גם את מצרים אנחנו אוהבים מאוד", הוא עונה. יותר מזה, הם לא מוכנים להגיד מילה.

כמה עשרות מטרים בודדים מהשגרירות, בפינת הרחובות בזל ואבן גבירול, נמצאת סוכנות הנסיעות מצדה טורס. "לעשות שלום דרך התיירות", זו הסיסמה של המקום, שמתמחה בטיולים למצרים ולירדן.

"כוח עליון"

הטלפון שם לא מפסיק לצלצל, אבל בניגוד לימים שבשגרה, זה דווקא לא סימן מעודד. "יש מסה רצינית של ביטולים", מודה זאב רפאל, הבעלים של הסוכנות.

רפאל לא נראה לחוץ במיוחד, אבל הוא לא מקנא בלקוחות. הפיכה עממית, מסתבר, נכנסת לקטגוריה המכונה "כוח עליון", והמשמעות היא הרבה מאוד כסף שהולך לאיבוד.

"הרי זה לא תלוי לא באל-על ולא באייר סיני לצורך העניין", הוא אומר. "זה גלגל שמתגלגל, כי אנחנו מעבירים 36 אלף דולר לסוכן מצרי שמשלם למלונות ולחברות התעופה, ובסוף אין מי שיחזיר את הכסף".

רפאל הקים את הסוכנות בשנת 1981, ומאז הוא ראה הכול. מאזהרות מסע ועד פיגועים בסיני, כל אלה פגעו בכיס, אבל תמיד התיירים חזרו. "הפיכה עוד לא ראיתי", הוא מתלוצץ, ולמרות זאת שומר על אופטימיות. "הרצון של האדם לחיות גובר על הכול, וזה נכון גם לגבי המצרים", הוא מסביר.

"מעל 15 מיליון תיירים נכנסים בכל שנה למצרים, והתיירות היא העסק מספר אחת שם. מי שיש לו שכל - ולמצרים יש שכל, תאמין לי - לא יפגע בהכנסה הזאת".

בינתיים, הוא מצליח לשכנע בחור צעיר לא לבטל את הנסיעה ליום חמישי. "אייר סיני ביטלו את הטיסות להיום ולמחר, אבל ביום חמישי התכנון כרגע לא משתנה. נקווה לטוב".