אל בארדעי: "האחים המוסלמים כמו החרדים בישראל"

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר טוען כי מצרים תוסיף להיות ידידה של ארה"ב ■ קלינטון: "מצפים שהמחאה במצרים תוביל לדמוקרטיה אמיתית"

מוחמד אל בארדעי, לשעבר ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה, שמתמודד עתה על השלטון במצרים, אמר היום (א'), כי יש לכלול את האחים המוסלמים בכל ממשלת אחדות לאומית במצרים, בדיוק כפי ש"יהודים חרדים הם שותפים בקואליציות ממשלתיות בישראל".

בראיון לרשת ABC, אמר אל בארדעי, כי הטענות שנשמעות במערב, שלפיהן האחים המוסלמים הם ארגון קיצוני הן טענות כוזבות, "בוגוס", כדבריו. הוא השווה אותם ליהודים חרדים ואמר שיש לכלול אותם בממשלת האחדות הלאומית שתקום לאחר פרישת חוסני מובארק.

אל בארדעי אמר, בראיון נוסף ל-CNN, כי קריאת ארה"ב לבחירות ורפורמות במצרים אינה מספיקה. הוא אמר כי מובארק חייב לפנת את כסאו מיד, "היום", ואחר כך, ב"מעבר חלק", צריכה לקום ממשלת אחדות לאומית, ולאחריה בחירות חופשיות. הוא הוסיף כי "מצרים היתה מאז ומתמיד ידידה של ארה"ב ותוסיף להיות כזו גם בעתיד"

אל בארדעי, שהושם במעצר בית למשך זמן קצר, זוכה בתמיכת האחים המוסלמיים וכנראה גם בתמיכת רבים מהמפגינים, אך בראיונות הוא מתח ביקורת על האנרכיה ברחובות וכינה חלק מהמפגינים "בריונים" שבוזזים כל מה שנקרה על דרכם.

שרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, אמרה היום, כי ארה"ב מצפה שהמחאות ברחובות קהיר וערים אחרות במצרים יובילו לבחירות חופשיות והוגנות, שיהיו חלק מ"מעבר מסודר לדמוקרטיה אמיתית".

בסדרת ראיונות בתכניות האקטואליה והראיונות ברשתות הטלוויזיה בארה"ב, נמנעה קלינטון בעקביות מקריאה ישירה לנשיא מצרים, חוסני מובארק, לפנות את כסאו. היא הדגישה, כי מובארק היה שותפה של ארה"ב במשך עשרות שנים וסייע למדיניות החוץ שלה, לרבות בהסכמתו לכונן שלום עם ישראל.

היא הדגישה, כי ארה"ב מתנגדת לכל ממשלה חדשה שתוביל לדיכוי העם המצרי, כנראה רמז לתפיסת השלטון ע"י האחים המוסלמים.

בתשובה לשאלה האם לדעתה ממשלת מצרים עודה יציבה, כפי שאמרה בסוף השבוע, אמרה קלינטון: "כל אחד רוצה תשובה של 'כן' או 'לא', אך מדובר בנושאים סבוכים מאוד".