היקום אינו מספיק

משדר מיוחד במלאות 8 שנים להתרסקות מעבורת החלל קולומביה ומות אילן רמון

במלאת 8 שנים להתרסקותה של מעבורת החלל "קולומביה" ולמותו של אילן רמון, ערוץ 1 ישדר הערב (ב') את הסרט התיעודי המרגש הזה, שמתחיל רחוק מאוד מפלורידה, שם ציפתה משפחת רמון למעבורת שלא שבה.

הוא מתחיל בברגן-בלזן ובטקס בר-מצווה מחתרתי ומרגש שעורך רב הולנדי בשם סימון דסברג, לנער בשם יואכים. יואכים שרד את השואה, וכך גם ספר התורה הזעיר שנשא עמו למזכרת מאותו הטקס. מקץ 70 שנה, כשהוא כבר מדען ואיש מבוגר, העניק את הספר לאילן רמון בצאתו לחלל, אל המשימה שממנה לא שב.

הסיפור נע בין אילן רמון הסמל, הצבר שמתקשר כל העת עם העבר בגולה, האיש שנושא עמו את זכר השואה, באמונה, בטיסתו להפצצת הכור הגרעיני בעיראק, אבל גם האדם - החבר, הגבר, בן-הזוג והאבא.

אפילו הציני שבין הצופים לא יכול לעמוד מול מטען לאומי-רגשי שכזה, אבל תוך כדי צפייה בסרט לא יכולתי לחוש שאולי אפילו זה לא מספיק: תמו הזמנים שבהם המעבר המרגש משואה לתקומה היה יכול להיות כל תכלית חיינו בארץ הזאת, הקו המתוח בין ברגן-בלזן לקייף קנאוורל הוא עמוד השדרה שלנו, אבל אי-אפשר עוד שיהיה גם קו האופק.

פקיסטאן זה כאן?

"360", יום ב' 21:00, ערוץ 2 רשת

מטבע הדברים לא אוכל להמליץ על התוכנית הזאת, שכדרכן של תוכניות אקטואליה תיעודית אינה משחררת תכנים לצפייה מוקדמת, אבל בכל זאת, נראה שכדאי לשים אליה לב.

הסיפור המרכזי בה, זה שכותרותיו משודרות בקדימונים, מבטיח פגישה עם הכת שזכתה כאן לכינוי "טאליבאן" והתפרסמה בעת גילוי פשעים מזעזעים כנגד ילדים, כחלק מאורח החיים של הכת הקיצונית.

האם מדובר בגחמה חולנית של מתי-מעט, או במשנה סדורה שעלולה לסחוף אחריה אלפים? כנראה שניאלץ לראות את התוכנית כדי לברר.

בכל אופן, משנה תוקף מקבל התוכן הזה כשהוא צמוד לסדרה "סימני שאלה", שפרק הבכורה שלה ישודר מיד אחרי "360": האם יש כאן הצהרה של רשת? ימים יגידו.

לחופש יש מחיר

"סימני שאלה", יום ב' 22:00, ערוץ 2 רשת

במילה אחת: מעניין. בקצת יותר מילים: צפיתי בפרק הבכורה של "סימני שאלה" בפורום משפחתי, והדעות היו חלוקות. מצד אחד, אנחנו חשופים כל העת לסיפורים של "חזרה בתשובה", אבל מעט מאוד לסיפורים של מי שעשו את הדרך בכיוון ההפוך - מי שוויתרו על חיקה החמים של משפחה וקהילה תומכת כדי לחיות חיים קשים של ספק תמידי.

גם המשחק, לפחות, על-פי הפרק הראשון הוא מצוין. במיוחד מפתיעה יונה אליאן, שכבר זמן רב לא נראתה בתפקיד ראשי על מסכינו.

מצד שני, בניגוד לתוכניות אקטואליה, הרי שבסדרות דרמה, אני אישית מעדיף תוכניות שמתמקדות בסיפור - ולא בתופעה, ומשום כך ריבוי הדמויות ועלילות המשנה מקשה עליי לעקוב אחרי הסדרה ולהזדהות עם גיבוריה (אבל אני מודע לכך שאולי מדובר בנטייה אישית, זו בדיוק היתה הבעיה שלי אפילו לפני יותר מ-10 שנים עם "טירונות" למשל).

בכל מקרה, הסדרה מגוללת את סיפורם האישי של צעירים שהחליטו להתנתק מהחברה החרדית, את הקושי שבפרידה מהמשפחה, את התלאות של חיים ללא קהילה תומכת ומחבקת - ומצד שני את המתק ששום דבר לא ישווה לו - החופש: לבחור, לטעות, להתפרק, להתעשת.

ב-3 מילים: לחופש יש מחיר.