אקזיט או עסקה אסטרטגית? MCS האריכה כהונת המנכ"ל

למרות שהיה אמור לפרוש, עדי דגן, המנכ"ל ואחד ממייסדי מדיקל קומפריישן, יועסק לשלושה חודשים נוספים כדי "לסייע במהלך אסטרטגי"

חברת מדיקל קומפריישן (MCS), המפתחת מוצרים למניעת קרישי דם בניתוחים, ציינה היום כי עדי דגן, מנכ"ל החברה שהיה אמור לעזוב במארס 2011, ימשיך בתפקידו עד סוף יוני. ההחלטה התקבלה "בשל מגעים שמנהלת החברה עם חברות מובילות בתחום, בנוגע לאפשרות של שיתוף פעולה או עסקאות אסטרטגיות אחרות כגון מיזוג, מכירה ושיתוף פעולה עסקי".

החברה דיווחה גם בעבר כי היא מנהלת מגעים לעסקאות שונות עם גורמים מובילים בשוק, אולם לא היה ברור עד כה אם המגעים מתקדמים ואם הם באמת אסטרטגיים לחברה. העובדה כי כהונתו של דגן בחברה הוארכה בשלושה חודשים, תוחמת את העסקה בזמן ומעידה כי היא מהותית.

מדיקל נסחרת באחד העם, ועל בעלי המניות הגדולים שלה נמנים קרן אקסלמד של מורי ארקין ואורי גייגר, וכן חברת ניסן הבורסאית. המניה איבדה היום 2.2%, למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 151 מיליון שקל.

ארקין כבר מרווח

במארס 2009 קרן אקסלמד השקיעה ב-MCS 8 מיליון שקל, לפי מחיר של 97 אגורות למניה תמורת 26.1% מהחברה. היום מחיר המניה בבורסה הוא 3.86 שקל. לפי דיווחים אחרונים ולפני הקצאת אופציות לעובדים, ארקין מחזיק 25% מ-MCS, כך שהוא מרווח בערך 290% על השקעתו - 23.7 מיליון שקל. אם תבוצע עסקת אקזיט או עסקה אסטרטגית משמעותית, צפוי כנראה הרווח שלו לעלות משמעותית.

דגן, ממייסדי החברה ומי שניהל אותה מימיה הראשונים, היה אמור לעזוב את MCS ולעבור לתפקיד של יועץ. המטרה הייתה בעיקר לפנות את מקומו למנכ"ל האמריקני, אמבאו בלט - מומחה לשיווק מוצרים רפואיים בארה"ב שהגיע לעזור לחברה להקים מערך שיווק והפצה במדינה.

אך אם MCS תימכר לחברת שיווק ציוד רפואי מובילה, תמוזג עם חברה כזו, או תחתום על הסכם שיווק והפצה אסטרטגי, יפחת הצורך בהקמת מערך שיווק והפצה בארה"ב. מכאן אפשר להבין מדוע החברה דוחה את עזיבתו של דגן, ומשאירה אותו לנהל את המגעים.

דגן אמר היום כי, "מדיקל קומפריישן ביצעה באופן עצמאי מהלך של חדירה לשוק האמריקני. היום המוצרים שלנו מותקנים ב-34 בתי חולים מובילים בארה"ב, ויש לנו בסיס לקוחות רחב. עתה הפכנו מתאימים לשת"פ אסטרטגי, כלומר לרכישה, למיזוג או להסכם שיווק".

אם MCS תבצע אקזיט, הוא יהיה הראשון של אחת מחברות הביומד שהונפקו בעקבות שינוי התקנות להנפקת חברות מו"פ ב-2005.

לא רק כתוספת לתרופה

MCS פיתחה מכשיר למניעת היווצרות קרישי דם בניתוחים, והיא פונה בעיקר לשוק הניתוחים האורתופדיים. כיום נהוג להשתמש בתרופות כדי למנוע קרישת דם בניתוחים אלה.

השימוש במכשירים רפואיים מקובל גם הוא, אך רק כתוספת לתרופה. MCS רצתה להוכיח כי ניתן להשתמש במכשיר שלה במקום תרופה, ולא בנוסף.

היא ערכה ניסוי גדול שבו הוכיחה את טענתה, וכיום היא יכולה לגבות מחיר גבוה יותר בעבור המוצר שלה, שכן בתי החולים העורכים את הניתוחים משווים את עלויותיו לתרופות ולא למכשיר מקביל.

דגן טוען כי השוק מאמת את מסקנות הניסוי, ובתוך כך את המוצר של MCS, "במרכזים הרפואיים שרכשו את המוצר, כמעט תמיד משתמשים בו על חשבון תרופה", אומר דגן.

הוא מוסיף כי, "יש לנו מכירות חוזרות - כמעט בכל בתי החולים אנחנו מצליחים להגדיל בהדרגה את בסיס הלקוחות".

לחברה היו ברבעון השלישי של 2010 מכירות של 1.5 מיליון דולר לעומת מיליון דולר ברבעון המקביל, ו-1.3 מיליון דולר ברבעון הקודם. בתשעת החודשים הראשונים של 2009 היא רשמה מכירות של 4.1 מיליון דולר. ההפסדים ברבעון השלישי של 2010 עמדו על 650 אלף דולר. ההפסד בתשעת החודשים הראשונים של 2010 הוא 1.9 מיליון שקל - צמצום של 9% לעומת התקופה המקבילה ב-2009.