אורנים שבה מושקע דוידי גילה קיבלה עוד אישור FDA

בנוסף, יצחק זילברמן, לשעבר מנכ"ל חברת ביונס של תעוזה ואלפרד מאן, מונה לתפקיד המנכ"ל

חברת המכשור הרפואי אורנים, שנוסדה בהשקעת קרן של דוידי גילה, קיבלה בסוף השבוע אישור FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) לדור החדש של המוצר שלה למדידת רמות חמצן ברקמות שונות. כך נודע ל"גלובס".

המוצר הנוכחי יכול למדוד רמות חמצן ברקמות עמוקות, למשל שרירים וכליות, על-מנת לבחון את תפקוד ותקינות האיבר.

ד"ר רויטל שכטר וד"ר מיכל בלברג הקימו את החברה ב-2004. המוצר הראשון שפיתחו ושקיבל אישור FDA ב-2008, נועד למדידת חמצן ברקמת המוח, והוא משמש למשל פגועי ראש או מנותחים בהרדמה מלאה. מוצר זה כבר נמצא באתרי בטא בארה"ב.

עוד נודע ל"גלובס" כי החברה מינתה למנכ"ל את יצחק זילברמן, לשעבר מנכ"ל חברת Bioness, שבבעלות קרן תעוזה והמיליארדר אלפרד מאן. זילברמן ניהל את הפעילות האמריקנית של ביונס מהקמתה ועד לפני כשנה.

שכטר, כיום נשיאת החברה, ובלברג, סמנכ"לית הטכנולוגיה, התכוונו לפתור בעיה של מדידת רמות החמצן בדם של עוברים, אך גילו כי זהו שוק קטן מדי עבור משקיעי הון הסיכון, וכן כי הרגולציה של מוצר שאמור לשמש נשים בהריון היא מסובכת.

על-כן, הן פנו תחילה לתחום המוח, שהוא שוק גדול ודל בפתרונות, ולכן קל יותר להשיג לו מימון ואישורים. עם המוצר החדש שלה, המתאים לרקמות שונות, עשויה אורנים לפנות גם לתחומים נוספים בהמשך.

שולחים קרניים מדויקות

היום ניתן למדוד באופן לא פולשני ובקלות יחסית את רמות החמצן בדם באצבעו או בתנוך אוזנו של המטופל, אך לא בכלי דם עמוקים יותר.

המדידה נעשית על-ידי שליחת קרן אור דרך כלי הדם, שכן האור נבלע באופן שונה על-ידי דם אדום ורווי בחמצן, לעומת דם בהיר יותר ודל בחמצן. אך אם מנסים להעביר את האור דרך רקמה עמוקה יותר, הוא מתפזר, ולא ניתן לדעת איזו רקמה בדיוק הייתה אחראית על פיזורו.

המכשיר של אורנים שולח אנרגיית אולטרה-סאונד לאזור מסוים של המוח. לאחר מכן הוא שולח קרני לייזר שמגיעות לאותו אזור. כך, האולטרה-סאונד גורם לשינוי בקרן הלייזר באזור המסומן בלבד, ובעצם "מתייג" את האור שעבר דרכו. "אנחנו בודקים כמה מן האור ה'מתויג' נבלע וכמה ממנו הצליח לעבור", אמרה שכטר בעבר ל"גלובס".

במוצריה החדשים יכולה החברה לאמוד, באמצעות אותה הטכנולוגיה, גם את קצב זרימת הדם בעורקים ברקמה שבה נבדקת רמת החמצן.