אפקט הדומינו, קריאות בסוריה: "שישי הבא - יום הזעם"

(עדכון) - קבוצת ענק קוראת בפייסבוק: "אנו מכריזים כי הרביעי בפברואר הוא יום הזעם הראשון של העם הסורי" ■ "די, מספיק - אסור לשתוק על העוול לאחר היום"

האם ממשלו של בשאר אסד הוא הבא בתור? קבוצת ענק ברשת הפייסבוק, "המהפכה הסורית ליום זעם", הכריזה על יום שישי הבא כיום זעם ברחבי סוריה. הקבוצה קוראת לאזרחי סוריה לצאת ולהפגין בדמשק ובערים גדולות נוספות במדינה, מיד לאחר התפילות של יום שישי.

"אנו מכריזים כי הרביעי בפברואר הוא יום הזעם הראשון של העם הסורי", נכתב בדו"ח לגבי שפורסם בקבוצה פייסבוק שמנתה דרך שעות ספורות אלפי חברים ונחסמה על ידי הרשויות בסוריה מאוחר יותר. כעת, נמצא למצוא ברשת "קבוצות בת" קטנות שמנסות להגן על קריאה זו ולפרסם אותה.

הקבוצה הדגישה בהודעתה כי היא מתכוונת לערוך בשלב הזה "הפגנות שקטות", והעבירה עוד מסר גם לנשיא סוריה, בשאר אסד: "אנחנו לא נגדך אישית, אבל נגד שלטון הדקטטוריה שלך - שחיתות, עריצות, ולעומת זאת, צבירת הון ועושר עלי ידי משפחתך ומקורביך".

בהודעה על יום הזעם עוד נכתב "די, מספיק - אסור לשתוק על העוול לאחר היום". אולם, כרגע קשה מאוד להעריך כמה אנשים יענו לקריאות, יתגברו על הפחדים מפני המשטר, ויצאו להפגנות.

בתוך כך, ברשת ה-CNN, חוזים כי תסריט שבו נשיא סוריה, בשאר אסד, הוא הבא בתור לעמוד מול נסיון הפיכה והפגנות המונים, הוא בהחלט אפשרי. בכתבה הראשית באתר האינטרנט של הרשת נאמר היום, בין השאר, כי תנועות האופוזיציה בסוריה מתכננות הפגנות המונים ביום שבת הקרוב, נגד משטרו של אסד, שירש משטר שהחזיק מעמד 40 שנה.

בראיון נדיר ל"וול סטריט ג'ורנל" אמר הנשיא הסורי ביום ראשון השבוע שהוא יפעל לעוד רפורמות פוליטיות במדינתו, על רקע ההתקוממות העממית במצרים שגורמת למנהיגים באזור לחשוב מחדש על אופי משטריהם. אסד אמר לג'ורנל שהמחאות במצרים, בתוניסיה ובתימן מבשרות "עידן חדש" במזרח התיכון, וכי שליטים ערבים צריכים לעשות יותר כדי להשביע את שאיפותיהם הפוליטיות והכלכליות הגוברות של העמים שלהם. "אם לא ראית את הצורך ברפורמה לפני מה שהתחולל במצרים ובתוניסיה, מאוחר מדי לבצע רפורמה כלשהי", אמר אסד בראיון בדמשק.

האיש החזק בסוריה, שירש את אביו חאפז אסד, שמר תמיד על שליטה מלאה בארצו ולא הראה סובלנות למחאות עממיות. משטרו שומר גם על יחסים קרובים עם איראן ועם קבוצות מיליטנטיות כמו חיזבאללה בלבנון וחמאס בשטחים הפלסטינאיים. אף על פי שהתסיסה באזור מקיפה בעיקר מדינות שמקיימות בריתות עם ארה"ב, דברי אסד מאותתים שכל שליטי ערב, בעלי ברית ומתנגדים של המערב, חוששים מאפקט ההידבקות של מדינותיהם בהתקוממות בנוסח המצרי.

תגובתה של סוריה חשובה במיוחד מפני שממשל אובמה מנסה עדיין למשוך את סוריה מן הברית עם טהרן לכיוון המערב. אך אסד רומז בדבריו, שבניגוד לעמיתו המצרי מובארק, לו יהיה יותר זמן לבצע את השינויים המתחייבים, מפני שעמדותיו האנטי-אמריקניות והעימות שלו עם ישראל מותיר אותו פופולרי יותר בקרב בני עמו.