ג'ורג'יו ארמאני כובש את העולם: מקוסמטיקה ועד עיצוב מלון בדובאי

עולם האופנה צר מדי בשביל המוח המתפוצץ מרעיונות של ג'ורג'יו ארמאני ■ האימפריה שלו שווה כמעט 4 מיליארד אירו, אבל בראיון מיוחד ל"ליידי גלובס" הוא מודה: "לפעמים אני חושב שאולי עבדתי קשה מדי במהלך החיים"

בענף מכנים אותו דון קורליאונה של עולם האופנה. לאו דווקא בגלל הרודנות שלו, אלא יותר בשל סוללת האנשים שמקיפה אותו, המסכלת כל ניסיון להתקרב אל הסנדק המעוצב. אלא שבניגוד לבוס של המאפיה, הבוס של מעצמת האופנה עשה את הונו בעסקים כשרים.

שווי השוק של מעצמת ג'ורג'יו ארמאני מוערך היום בכמעט 4 מיליארד אירו, והמעצב בן ה-75 אפילו לא חולם לפרוש ולנוח על זרי הדפנה הנוצצים.

ארמאני ממשיך לרקום חלומות ולהפיץ אותם בעשרות ארצות ויבשות, תוך שהוא מותח את המותג שלו למגוון רחב של תחומים - נדל"ן, מלונאות, מסעדנות, קוסמטיקה, עיצוב הבית, ומעל הכול, אופנה. הוא בורא לייף סטייל של עונג כפי שהוא תופס אותו, ודואג שכל התחומים יתמזגו זה לתוך זה בהרמוניה שתשלשל עוד כסף אל תוך מעצמתו הכלכלית.

אומרים עליו שהוא פרפקציוניסט חסר תקנה, צנטרליסט בלתי נלאה, נרקיסיסט בעל אספירציות של כיבוש בכל תחום אפשרי. איש עסקים מבריק, בעל חזון ויכולת ניהולית נדירה. חי חיי מותרות, ומשלם הרבה כדי להצניע אותם מעין המצלמה.

- מסלול ההתפרסות שלך היה מסומן כבר מההתחלה, או שפשוט זיהית הזדמנויות בדרך?

"שילוב של השניים. שנתיים לאחר שהתחלתי בלימודי רפואה באוניברסיטת פיאצנזה, החלטתי לעזוב את הלימודים במטרה לממש את החלום שלי בתחום האופנה - תמיד היה החלום הזה, שניקר לי בראש ולא הירפה. התחלתי בתור מוכר בחנות הבוטיק היוקרתית La Rinascente במילנו, אחר כך עבדתי כמעצב אופנה אצל נינו צ'רוטי, ואז התחלתי את דרכי כמעצב עצמאי עבור מגוון רחב של חברות.

"כמה שנים מאוחר יותר נעניתי להצעה של סרג'יו גלאוטי, חבר טוב (שהפך לבן זוגו, ג"ז), שהציע לי לחבור אליו וב-1975 ייסדנו את Giorgio Armani S.p.A. והשקנו את קולקציית בגדי הגברים והנשים הראשונה שלנו - והשאר היסטוריה. היה לי חלום וניתבתי את חיי לפיו, אבל החיים הפתיעו אותי באינסוף הזדמנויות".

- האמנת שתגיע לכזה סדר גודל של הצלחה?

"קיוויתי להצלחה, כמובן, אבל אני לא בטוח שבאמת הבנתי איך זה יהיה, או כמה קשה תהיה הדרך אליה. אני חושב שבסופו של דבר ההצלחה שלי טמונה בהרבה עבודה קשה ובהמון תשוקה, ובעובדה שיש לי חוש אסתטי מפותח שאני מקפיד לדבוק בו. אני לא מושפע מטרנדים בני חלוף, ואני חושב שאנשים הבינו שהם יכולים לסמוך עליי, שתמיד אשאר נאמן למה שמייצג המותג שלי. יש משהו מאוד אטרקטיבי ומושך בשמירה על קפדנות ועקביות, בעולם שבו הכול זז ומשתנה.

"מבחינתי, דברים הופכים להיות אופנתיים רק כשהם נלבשים על ידי אנשים אמיתיים, והגישה הזו היא חלק מההצלחה שלי. אם בגד יכול להילבש רק על המסלול או במגזינים אז זו לא אופנה, זה תיאטרון אולי".

- איפה נמצאת נקודת האיזון שבין הקו העיצובי שלך לבין הטרנדים המשתנים שמסביב?

"למרות שהעקביות מהווה את החוזק העיקרי של המותג ארמאני, אני מאמין שבמהלך הזמן, הבסיס הפילוסופי יהיה חייב להשתנות בכמה היבטים כדי להתאים טוב יותר להתפתחויות החברתיות והתרבותיות. כמובן שאני אשלים את המהלך הזה בדרך טבעית, כשתמיד אשאר נאמן לחזון העיצובי שלי".

מגמות הפכפכות

בשנים האחרונות הרחיב ארמאני את פעילותו גם לעיצובים לבית. אחרי הרהיטים, מגיע עכשיו תור המטבחים. ב"ארמאני קאזה" אפשר לראות את בשורת הברידג' - הגשר - ככה הוא רואה את הקשר שבין המטבח לחלל המגורים. "המטבח הוא בסיס החיים של הבית", מסביר ארמאני, "ולכן העיצוב מבוסס על שורת קוביות אוטונומיות המשתלבות בחלל המקיף אותן". המשטחים עשויים מאבן, אפורה כמובן, והדלתות מברונזה ארוגה. רוח מאוד ארמאנית.

- איזו תחושה חשוב לך להעביר בעיצוב חללים?

"בבתים שאני מעצב אני מבקש ליצור תחושה של חמימות, רוגע ושלווה, כיוון שבעיניי בית צריך להיות מקום מפלט לגוף ולנפש. אני מאמין שבית צריך לספק סביבה מגוננת עם אווירה אינטימית, באמצעות אינטראקציה של כמה מרכיבים כמו תאורה חמימה, חומרים חושניים וטבעיים וריהוט נוח ופונקציונלי".

- יש הבדל סגנוני בין ארמאני קאזה לקו האופנה?

"כשהתחלתי לעצב רהיטים, מצאתי דמיון רב בין עיצוב רהיטים לעיצוב אופנה - בשני המקרים אתה מעביר משהו מהדמיון אל סקיצה דו ממדית, ולבסוף למציאות תלת ממדית. ההבדל העיקרי הוא שרהיטים נתפסים כמשהו שיישאר הרבה זמן, ולכן הם חייבים להתעלות מעל מגמות שחולפות במהירות.

"אבל אפילו כאן יש הקבלה לקולקציות האופנה שלי, כיוון שבגדי ארמאני אף פעם לא מעוצבים אך ורק לפי האופנה הרגעית-עכשווית, אלא מושתתים על החזון האישי שלי, שמעדיף תמיד סגנון אלגנטי נצחי, על פני מגמות אופנתיות חולפות והפכפכות.

"כמעצב שעוסק הן בעיצוב בגדים והן בעיצוב פנים, אני מוצא קשר משותף שחוצה את שני העולמות. האסתטיות, האלגנטיות והנצחיות הן השילוש הקדוש של תפיסת עולמי, הן המאפיינים של כל הפריטים השונים ששייכים למותג ארמאני. בניגוד להרבה מעצבים אחרים, אני לא נכנע למגמות חולפות, ומעדיף לעצב את המוצרים שלי כבעלי תוחלת חיים ארוכה. לכן קולקציות האופנה ועיצוב הפנים שלי נוטות לנוע זו לצד זו בהרמוניה, ואחת לא מובילה את השנייה".

- מה לדעתך השיקול החשוב ביותר בעיצוב בית?

"האווירה. אני אוהב לדמיין שבית זה כמו בן אדם: האישיות והאופי שלו קבועים, אבל המראה שלו יכול להשתנות בלי הרף. בבית אתה לא יכול לשנות את פריטי המפתח כמו ספות, שולחנות או מיטות בכל עונה, לכן הם מהווים את הבסיס ל'אישיות' של הבית שלך. עם זאת, אתה יכול לשנות את האביזרים והטקסטיל לעתים תכופות יותר, כך שתמיד אתה יכול ליצור מראה מחודש ורענן.

"בליין של ארמאני קאזה, למשל, בכל עונה אני מציג את שני ארונות הבר, Rieslingו-Reverie, במראה חדש, משחק עם קומבינציות של חומרים וגימורים. בכל פעם הם נראים אחרת לגמרי, ולמרות זאת, עדיין מצליחים לשמור על הזהות המיוחדת של המותג".

תפקידה של התשוקה

לפני שנים אחדות הצליח ארמאני לגרום לדיוויד וויקטוריה בקהאם להתערטל על שלטי חוצות ענקיים תמורת מיליוני דולרים כפרזנטורים של קו ההלבשה התחתונה שלו. בתחילת 2010 הוא החליף אותם בכדורגלן כריסטיאנו רונלדו ובדוגמנית מייגן פוקס. אך לא רק בכדורגל אפשר למצוא את המעצב האיטלקי, אלא גם בכדורסל - לפני שנה הוא לקח חסות על קבוצת הבית של מילנו, ותמורת מיליון אירו בשנה שינה את שמה לארמאני ג'ינס מילנו.

את ההשראה שלו שואב ארמאני ממקורות שונים - סרטים, ספרים, אמנות ומוזיקה, אבל גם מהטיולים הרבים שלו ברחבי העולם. "אני מקבל רעיונות מדברים שאני רואה כשאני מטייל", הוא מספר, "ובמיוחד במקומות אקזוטיים כמו דרום אפריקה או סין".

- איזו תקופה היסטורית הכי מסקרנת אותך?

"אני אוהב את תקופת הארט דקו, במיוחד ארט דקו אוריינטלי. זו תקופה שבה העיצוב היה פשוט ואלגנטי, והקישוטים והדקורציות פשוט השתלבו באובייקט עצמו. זה מאוד מתאים לתפיסת העולם שלי".

- אחרי כל כך הרבה שנים של יצירה, אתה עדיין מתרגש כשאתה מעצב קולקציה חדשה?

"במהלך השנים למדתי שתשוקה, עבודה קשה ועקביות הן המפתחות למימוש החלומות שלך, ולעשייה טובה. וכן, אני עדיין מתרגש כשאני מעצב קולקציה חדשה. אני נהנה לראות את תוצאות העבודה בסוף התהליך. יש לי צוותים נהדרים של מעצבים ומנהלים שעוזרים לי, שרובם הגדול עובד איתי המון שנים".

- מה הדבר הכי איטלקי בעיניך?

"המושג bella figura, שפירושו לא משנה מהן נסיבות חייך, תמיד הסתכל קדימה באופטימיות והקפד לשמור על ההופעה הטובה ביותר שלך. אתה צריך להראות לעולם שאתה בטוח בעצמך ובהופעה שלך, וכך גם תרגיש טוב יותר ותהיה שלם עם עצמך".

- לו יכולת לשנות משהו בקריירה שלך, מה זה היה?

"אין בי חרטות. אני מאמין בהקשבה לאינסטינקטים שלי, שתמיד הוכיחו את עצמם ככאלו שהובילו אותי לבחירות הנכונות. לפעמים אני חושב שאולי עבדתי קשה מדי במהלך החיים, ושאולי אני צריך לבלות יותר זמן עם חברים ויקירים. אבל אז אני מבין שמוסר העבודה שלי הוא זה שגרם לי לממש את השאיפות שלי".

- מה היית עושה אם לא היית מעצב?

"תמיד הייתה בי תשוקה ולהיטות לעולם הקולנוע. אפילו כילד קטן, אהבתי מאוד ללכת לקולנוע במילנו, ולברוח דרך המסך לעולם קסום ואפוף זוהר. אני תוהה לא מעט אם הייתי יכול להיות במאי קולנוע. זה קורה בדרך כלל כשאני מעלה תצוגת אופנה, בוחר את הדוגמניות, מלביש אותן, מביים אותן, מתכנן את התאורה ומחליט על המוזיקה".

ג'ורג'יו ארמני, דובאי, מלון, אופנה, עיצוב פנים / צילום: רויטרס
 ג'ורג'יו ארמני, דובאי, מלון, אופנה, עיצוב פנים / צילום: רויטרס

תהיי גבר

ארמאני מכניס את הגבריות לקולקציה הנשית של אביב-קיץ 2011

הבגדים של ארמאני משדרים תמיד פשטות אלגנטית יוצאת דופן. הגזרות קלאסיות והצבעוניות מונוכרומטית ומאופקת, אבל עשירה. כחול הנייבי שלו הופך לכחול כהה של לילה חשוך משובץ בכוכבים, השחור לעולם לא יהיה אטום ושטוח, אלא יתאפיין בגוון המעניק עומק אינסופי, וירוק הבקבוק נראה כאילו כל גוני הירוק חברו יחדיו ויצרו את התמהיל המדויק.

ארמאני גורר העונה את החליפות הגבריות ואת הבדים המחוספסים היישר אל תוך קולקציית הנשים. בשבוע האופנה שהתקיים במילנו לעונת אביב-קיץ 2011, הוא בחר להציג מכנסי סאטן בעלי מותן גבוהה, חולצות שיפון דקות ושקופות שעליהן ז'קטים מחויטים מסאטן, ושמלות ערב בעלות צללית צרה ונשית, חלקן משובצות באבנים קטנות ובוהקות. טוניקות קצרות ושקופות נלבשו על מכנסי סיגר מבד בוהק, ועליהן נרכס ז'קט סאטן שיצר מראה שכבות מעניין.

ארמאני מצליח ליצור אופנה על זמנית: העיצובים שלו קלאסיים, וממוצבים מעל הטרנדים העכשוויים המתחלפים. בכך טמונה ליבת ההצלחה שלו. "בעשור הקרוב אנחנו מתכננים להקים עוד שבעה מלונות פאר ושלושה מלונות נופש"

ארמאני מכתיב סוג התנהלות חדש של מעצבי על בתחום הפרויקטים היוקרתיים בשוק הדיור העולמי, כשבצד פעילות עיצוב הפנים הוא בעצמו הופך ליזם שותף. פעילותו בתחום הנדל"ן נחלקת למעשה לפעילות של קבוצת ארמאני קאזה, ולפעילות משותפת עם חברת נכסי עמר (Emaar), מחברות הנדל"ן הגדולות בעולם.

באפריל 2010 עמר וארמאני פתחו את בית המלון ארמאני רזידנס במתחם הבורג' היוקרתי בדובאי. כל מה שמתרחש במלון ובדירות הרזידנס נמצא תחת הגמוניית ארמאני - האוכל שמוגש במסעדות המלון, המוזיקה בחדרים, וגם מסכי הפלזמה הפזורים במלון, ומשדרים בלופ את תצוגות האופנה של ארמאני מבירות שונות בעולם.

הפרויקט כולל ארבע בריכות ענקיות, מועדון סיגר, לאונג' יוקרתי, מכון כושר המשתרע על שטח של 1,400 מ"ר ומצפה כוכבים פרטי. מחיר סוויטה במלון מגיע ל-11 אלף דולר ללילה. לצד חדרי המלון מוצעות גם דירות יוקרה, שמחיר מטר מרובע בהן עומד כיום על כ-30 אלף אירו. מינימום מחיר הזמנה לאדם בשולחן במסעדת המלון - 800 דולר.

"בעשור הקרוב אנחנו מתכננים להקים עוד שבעה מלונות פאר ושלושה מלונות נופש לפחות", מספר ארמאני. "המלון הבא ייפתח במילנו, ומלון הנופש הראשון שלנו עתיד להיפתח במרקש. כרגע אנחנו מחפשים מיקומים מתאימים נוספים בערים חשובות כמו ניו יורק, טוקיו ושנחאי".

בסטנדרט שונה מעט, חתם ארמאני לפני חודשים אחדים על הסכם לעיצוב פרויקט White City Residence בנווה צדק, שבונות החברות צ.מ.ח המרמן ויורוקום עם קבוצת משקיעים זרים מאירופה. על פי הערכות מומחים, חתימתו של ארמאני על עיצוב פרויקט נדל"ן מעלה את ערך הדירות ביותר מ-30% בממוצע.