גוגל וטוויטר למען ההמון במצרים: שירות חדש עוקף צנזורה

השירות הייעודי 'speak-to-tweet' מאפשר לגולשים במצרים, שגישתם לרשת נחסמה עקב המהומות, להשאיר הודעה קולית בקו טלפון בינלאומי - שתהפוך מיד לציוץ בטוויטר

תושבים במצרים, שגישתם לרשת נחסמה על-ידי השלטון בעקבות מהומות הדמים במדינה, יוכלו לשלוח ציוצים בטוויטר בעזרת שירות ייעודי חדש שפתחה חברת גוגל, שמציע להם להשאיר הודעות קוליות במספרי טלפון מיוחדים, וכך להישאר מחוברים ולספר על המתרחש ב"צעדת המיליון" המתוכננת היום (ג').

מהנדסים מגוגל, טוויטר ומ-SayNow (חברה שרכשה גוגל בשבוע שעבר) מאפשרים להמונים במצרים להשאיר הודעות קוליות בקווי טלפון בינלאומיים שמספרם רשום בבלוג הרשמי של גוגל, והטכנולוגיה של החברה מבית גוגל הופכת מיד את ההודעות לציוצים בטוויטר.

"השירות החדש, שזכה לשם 'speak-to-tweet', נועד לאפשר למיליוני האזרחים במצרים שרוצים להביע את מחאתם גם ברשת, ולספר ממקור ראשון על המתרחש ברחובות", אמר Ujjwal Singh, מייסד SayNow. "כולנו היינו דבוקים לחדשות בימים האחרונים וחיפשנו דרך לסייע להמונים ברחובות", לדבריו.

‎‎המהפכה מתרחשת גם באינטרנט

המהפכה במצרים, בדומה לכל האירועים החדשותיים בתקופה האחרונה, מתרחשת גם באינטרנט - ובפרט בטוויטר ובפייסבוק. למרות שהשלטונות במצרים חסמו את הגישה לאתרים הללו ואף הפילו את הרשת הסלולרית, אזרחים רבים מוצאים דרכים לעקוף את החסימות, להתארגן לפעולה מחאתית ולספר לעולם את שעל ליבם.

שיעור החדירה של האינטרנט באזור המזרח התיכון אינו גבוה בהשוואה למדינות המערביות. על-פי ‏Internet World Stats‏, רק 29.8% מהאוכלוסייה במזרח התיכון מחוברים לאינטרנט (63 מיליון גולשים), בעוד שבצפון אמריקה עומד שיעור החדירה על 77.4%. היקף השימוש באינטרנט במצרים עומד על 21.2% (כ-17 מיליון גולשים), ולמעלה מ-4 מיליון איש פתחו פרופיל בפייסבוק.

אולם, קצב הגידול של חדירת האינטרנט באזור המזרח התיכון מצביע על כך שיותר ויותר אזרחים בעולם הערבי רוצים להיחשף למידע החופשי שיש ברשת ולהשתתף במהפכה החברתית של האינטרנט. ב-10 השנים האחרונות צמחה קהילת הגולשים במזרח התיכון ב-1,825%, בהשוואה לגידול של 432% בשאר העולם.