ביטול קנסות היציאה לכל לקוחות הסלולר נכנס היום לתוקף

מעתה יוכלו הלקוחות לעבור מחברה לחברה בתשלום סמלי עבור הפסקת ההתקשרות: 8% מהחשבון החודשי הממוצע, כפול מספר החודשים שנותרו למנוי בתקופת ההתחייבות

בצעד חריג בנוף הרגולציה הישראלי, יבוטלו מהיום (ג') קנסות היציאה עבור לקוחות הסלולר כולם - גם אלה הקשורים בהסכמים קיימים, ולא רק מי שמתקשר עם חברה מעתה ואילך. זאת לאחר ששר התקשורת משה כחלון דחה את בקשתן של חברות הסלולר לעכב את מועד הכניסה לתוקף של ביטול קנסות היציאה ללקוחות קיימים.

הקנסות יבוטלו עבור לקוחות פרטיים ועסקיים שבבעלותם עד 50 קווי טלפון - ומעתה הם יוכלו לעבור מחברה לחברה בתשלום סמלי עבור הפסקת ההתקשרות: 8% מהחשבון החודשי הממוצע, כפול מספר החודשים שנותרו למנוי בתקופת ההתחייבות עם החברה הסלולרית שלו.

כזכור, ב-1 בינואר 2011 נכנס לתוקף החוק האוסר על חברות הסלולר להכניס מרכיב של קנסות יציאה בהסכמים החדשים שלהן עם מנויים המחזיקים בבעלותם עד 100 קווי טלפון פרטיים או עסקיים, והחישוב החדש לתשלום בעת יציאה נכנס לתוקף.

עוד נאסר על החברות לפרוע באופן מיידי את התשלומים שנותרו למנוי עבור המכשיר, כפי שנהגו עד היום, והן תחויבנה לאפשר למנוי שביקש לעזוב את החברה לפרוע את התשלומים שנותרו לו באמצעות פריסה בכרטיס אשראי - גם זו במטרה למנוע חסם מעבר משמעותי בין החברות.

בנוסף, החל ב-1 בינואר 2011 מחויבות החברות הסלולריות לפתוח ללא תשלום כל מכשיר סלולר שנמכר על-ידן בעבר כשהוא נעול לשימוש ברשת אחרת. משמעות ההחלטה היא כי לקוח יוכל לקחת מכשיר שרכש ברשת אחת ולעבור איתו לחברה אחרת, מבלי שייאלץ להיות תלוי בחברה אותה הוא מבקש לעזוב או בצורך לפרוץ, תמורת תשלום, את אפיון הנעילה של המכשיר (מה שעלה כ-100 שקל).

כאמור, חברות הסלולר ביקשו מהשר כחלון לדחות את מועד החלת החוק שנכנס היום לתוקף, אולם זה השיב בשלילה.

לדברי כחלון, "המהלך יאפשר לצרכנים מעבר חופשי ויסייע להגברת התחרות בשוק, שתתבטא בחיסכון כספי משמעותי עבור כל לקוח ולקוח".

מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר-טל, מסר כי "הקנסות היו חסם מעבר משמעותי שפגע בתחרות ובצרכנים הפרטיים. לקראת כניסתן של חברות סלולריות נוספות - וירטואליות ובעלות תשתית - המהלך יקבל משמעות גדולה עוד יותר".