מבוטחי הפניקס הרוויחו מהאשראי שניתן לדלק נדל"ן

כך מסתמן מבדיקת אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר ■ האוצר צפוי לדרוש קביעת כללים ברורים לעסקות בעלי עניין בהפניקס ■ יתרת החוב של דלק נדל"ן היא 65 מ' ש'

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, נמצא בשלבים אחרונים של הליך בדיקה שביצע בקרב עסקאות בעלי עניין שקיימה קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שנמצאת בשליטת קבוצת דלק.

ל"גלובס" נודע כי מבדיקת האוצר, שעסקה בעיקר בעסקת המימון של הפניקס עם דלק נדל"ן (שבשליטת יצחק תשובה, בעלי קבוצת דלק), עלה כי הפניקס פעלה היטב מבחינה מהותית, כשזכויות המבוטחים בעסקה נשמרו כנדרש, בהתחשב בכך שזו הייתה עסקה טובה עבורה לאורך הדרך.

לצד הממצאים החיוביים הללו מבחינת הפניקס - שלכל אורך הדרך הדגישה כי מדובר בעסקה שהייתה נעשית גם אם דלק נדל"ן לא הייתה בשליטת תשובה, וזאת בשל הריבית הגבוהה והביטחונות הטובים שניתנו על ידי חברת הנדל"ן - באוצר צפויים להוסיף הערה לשיפור.

צפוי כי באוצר יבקשו מהפניקס לקבוע פרוצדורה מסודרת לעסקאות בעלי עניין, כך שניהול העסקאות והבטחת ניגודי עניינים לא רק ייעשו כנדרש בהליך המהותי, אלא גם יהיו ברורים מנהלתית, תוך שהחברה תקבע שורת כללים. באוצר ובהפניקס בחרו שלא להתייחס לידיעה.

בדיקת האוצר, הנמשכת זה זמן, נמצאת בשלביה האחרונים ועוסקת בעיקר בשינויים עליהם סיכמו הפניקס ודלק נדל"ן בקו האשראי שהעמידה חברת הביטוח לחברת הנדל"ן, עוד קודם שהיו תחת אותו בעל שליטה.

מקור ההתקשרות האמורה נוגע לשלוש הלוואות שהעמידה הפניקס בעבר לדלק נדל"ן, שהסתכמו בכ-225 מיליון שקל. מדובר בשתי הלוואות בהיקף 132 מיליון שקל מ-2004 והלוואה שלישית בהיקף 75 מיליון שקל, שניתנה ב-2008 - לאחר שהפניקס עברה לשליטת קבוצת דלק של תשובה, אך במסגרת תנאים שנחתמו בין הצדדים בעת העסקה המקורית קודם לכן.

בעקבות המשבר הכלכלי וההרעה במצבה העסקי של דלק נדל"ן, ניאותה הפניקס, מספר פעמים, לשנות את מבנה החזר ההלוואות ולהאריכן, תוך העלאת הריבית בגינן ושיפור משמעותי של הביטחונות שהועמדו כנגדן.

כך, לאחר מספר פניות של דלק נדל"ן לביצוע שינויים בתנאי ההלוואות, הצדדים סיכמו בין היתר על דחיית תשלומי קרן וריבית בעד חצי שנה, בתמורה להעלאת הריבית ב-2.5% נוספים. זאת, בתוספת שיפור הביטחונות באמצעות שעבודים, ובהם מניות דלק נדל"ן בויתניה וכן ביטול האפשרות לפירעון מיידי, הקשורה בדירוג החברה ובאי עמידה באמות מידה פיננסיות.

במהלך 2010 חלו כמה עיכובים במועדי תשלום חלק מהחוב על ידי דלק נדל"ן, עד שבסוף השנה מכרה חברת הנדל"ן את החזקותיה בויתניה. מתמורת העסקה העבירה דלק נדל"ן להפניקס 80 מיליון שקל כנגד החוב, ונכון להיום יתרת חובה להפניקס עומדת על 65 מיליון שקל.