רכבת הרים בשם "גבעות"

הטבע לא מוכן להכפיף את עצמו לחוקי הדיווח של הרשות לניירות ערך, מי יישבר קודם?

אם לא מספיקות המהומות במצרים והשפעתן על שוק ההון, הנה דוגמה נוספת לכך שאי-אפשר להכפיף את חוקי השוק על תהליכים בלתי צפויים. בעקבות הפיאסקו סביב קידוח הנפט של גבעות בקיץ האחרון ניסחה רשות ניירות ערך כללי דיווח ייחודיים ופרטניים לענף חיפושי הנפט.

המטרה היתה ראויה: ההודעות התכופות מצד השותפות בדבר הממצאים במקטעים השונים של קידוח מגד 5 ליבו את המסחר במניה והביאו לתנודתיות גבוהה, שהסתיימה בהשעיית המסחר במניה. לכן, מתכונת הדיווח החדשה דורשת שהדיווחים לא יינתנו בסיום כל מקטע, אלא כדיווח מרכזי אחד בסיום המבחנים.

בתחילה היה נראה כי בגבעות הפנימו את התקנות: כשנדלקה להבה קטנה באחד המתקנים באתר, שכמובן הציתה גל של שמועות, דיווחה החברה כי תספק דיווח מרכזי בסיום המבחנים.

אבל המבחן האמיתי הגיע בשבוע שעבר. לאחר כמה ימי מסחר של ירידות שערים בגבעות החלו להתרוצץ שוב השמועות, וברשות ניירות ערך ובגבעות נשברו, ושוב חזינו בריטואל הקבוע: המסחר בגבעות הופסק עד לפרסום הודעה מהותית, וכשזו פורסמה ודיווחה על הקשיים במבחני ההפקה, הגיבו ניירות הערך של גבעות בצניחה חופשית ואיבדו יותר מ-40% מערכם.

על מנת לנסות להיחלץ מהפאניקה, שחררו בגבעות לקראת סוף יום המסחר "הודעת הבהרה", שבמקום להרגיע את המשקיעים רק הוסיפה שמן למדורה. למחרת פרסמה גבעות הודעת עדכון נוספת, מה שלא הספיק לרשות לניירות ערך ולכן בתחילת השבוע פרסמה גבעות הודעת הבהרה וסיכום נוספת.

אולי כדאי לרשות לנסח כללים יותר פרקטיים מאשר כאלה שטובים לתיאוריה בלבד.