לא הכול נשאר במשפחה: "אני מקשיב לה וממשיך בשלי"

90% מהעסקים בישראל הם עסקים משפחתיים, ועם משפחה, מה לעשות, לא פשוט לעשות עסקים ■ ערב יום המשפחה, אב ובן, בעל ואישה ואח ואחות "משחררים קיטור"

עסק משפחתי, אם לא מנהלים אותו בחוכמה, עלול להפוך לעסק ביש. אווירה מתוחה בין בני המשפחה בעסק המשותף יוצרת מערכת יחסים עכורה, המובילה להתלהטות יצרים ובמקרים קיצוניים לנתק. "הסימן המובהק הראשון והמשמעותי ביותר של זה הוא אי-יכולת לפתח דיון כן ואמיתי על הבעיות המציקות לבני המשפחה בניהול השוטף של העסק", אומר עזי גרסטנר, יועץ עסקי לעסקים משפחתיים ונשיא לשכת היועצים העסקיים.

לדבריו, עסקים משפחתיים רבים רגילים לקשיים ולאתגרים מתמשכים ומניחים שיוכלו להם בכל מצב, אך המציאות שונה. "אותות ואירועים שונים - כמו ויכוחים תכופים והכישלון בפתרונם, דיונים עקרים, איבוד הכיף וחוש ההומור בעבודה, ועוינות מתמשכת אחד כלפי השני - מצביעים על מצוקות ועל צורך בהתערבות מקצועית".

יו"ר מועדון החברות המשפחתיות באיגוד לשכות המסחר, טל כתרן, מוסיף שקיים חשש אינהרנטי של חברות משפחתיות לשתף ולהיפתח לסיוע מקצועי חיצוני. "לא נעים להם לדבר על נושאים מהותיים בין בני המשפחה. זאת למרות שהניסיון מוכיח כי זו הדרך היעילה, החסכונית והקצרה ביותר שיכולה לחולל את ההבדל בין חברה משפחתית מצליחה לחברה משפחתית חדלת פירעון - היא לדבר זה עם זה ולפתור את הבעיות כבר בשלבים הראשונים על-ידי קבלת ייעוץ, אימון וליווי של גורמים מקצועיים בעלי ידע בניהול חברות משפחתיות".

כ-90% מהעסקים הפועלים בישראל הם משפחתיים, מרביתם קטנים ובינוניים. בנוסף, כ-50% מהחברות הנסחרות בבורסה הישראלית הן חברות משפחתיות, לעומת כ-30% בממוצע העולמי.

מסקר שערך מועדון החברות המשפחתיות באיגוד לשכות המסחר בקרב עשרות עסקים משפחתיים, לרגל יום המשפחה החל ביום שישי הקרוב, 29% השיבו שהמפתח להצלחת העסק המשפחתי הוא בהגדרת תחומי אחריות ברורים לכל בן משפחה, 24% סבורים שהמפתח הוא תקשורת פתוחה בין בני המשפחה ו-22% בהפרדה בין ענייני עבודה לעניינים אישיים. לדברי שרון שטרית, מנהלת המועדון, עסקים משפחתיים רבים - 56% על-פי הסקר - מערבים שיקולים משפחתיים ואישיים בשיקולים העסקיים הטהורים, ומכאן החיכוכים הרבים האופייניים לעסקים הללו.

בעל ואישה: "אני מקשיב לה וממשיך בשלי. זאת הדרך שלי להתמודד"

רפי משתגע מהיקיות של מלי. היא חופרת, עקשנית ולא אוהבת להקשיב. אבל תכלס, רק בזכותה הוא התחיל להרוויח

רפי ומלי טרגן, ומוריס מונייר, מונייר / צלם עינת לברון
 רפי ומלי טרגן, ומוריס מונייר, מונייר / צלם עינת לברון

רפי טרגן (32) החל לעבוד כשף באירועים מיד אחרי שירותו הצבאי. את אשתו, מלי (26), הכיר כשמלצרה באחד האירועים. בני הזוג, שנישאו בשנת 2007, עובדים יחד חמש שנים, מהן שנתיים בעסק משותף שהקימו יחד עם שותף שלישי: "מונייר". מלי משמשת כחשבת השכר ורפי אמון על הצד המקצועי.

- מה הכי מרגיז אותי בה/בו?

רפי על מלי: "אין שליטה עליה ואי-אפשר להעיר לה"

"מלי יסודית מאוד, מרובעת ועם יכולת לשבת שעות על עבודה. היא אשת כספים קפדנית, ולפעמים משקיעה יותר מדי זמן במריחה על פרטים קטנים, חופרת. היא עקשנית ולא כל-כך אוהבת להקשיב. אין לי שליטה עליה ואי-אפשר להעיר לה. ניסיתי מספיק פעמים, זה לא צלח. לפעמים, היקיות שלה גובלת בחוסר רגישות כלפי לקוחות. היא צודקת. הם צריכים לשלם בזמן, אבל לפעמים צריך להיות יותר חכם מצודק. והיא, הרבה פעמים יותר צודקת. אני שונה ממנה, וזה בסדר כי ככה אנחנו משלימים אחד את השני".

* ההתמודדות של רפי: "בעבר הייתי כועס ומתעצבן יותר. היום הבנתי שאין מה לעשות, היא צודקת. היא טוענת שאני ותרן ופזרן מדי, לא שקול ויותר מדי טוב עם העובדים וממהר לאשר להם הלוואות ומקדמות. אני מקשיב לה וממשיך בשלי. זאת הדרך שלי להתמודד. למדנו לקבל ולחיות זה עם המגרעות של זה. תכלס, אני לא יכול בלעדיה. מאז שהיא התחילה לעבוד איתי ברצינות, התחלתי להרוויח כסף. לכן, אין לי זכות ללכלך עליה. היא שר אוצר מצוין של העסק".

מלי על רפי: "הוא יותר מדי טוב לב ורך עם העובדים"

"הטוב לב שלו מפריע לי מאוד. הוא יותר מדי טוב לב ורך עם העובדים. יותר חבר מבוס. זה בסדר גמור להיות חברמן, אבל עד לנקודה שבה צריך לדעת לעמוד על שלך. יש לו נטייה, למשל, לאשר לעובדים הלוואות משמעותיות לפני שהוא בודק האם המצב הפיננסי של העסק מאפשר את זה. הוא אף פעם לא אומר לא, וזה מרגיז אותי. כמו-כן, לפעמים יש לו פתיל קצר והוא כועס עליי שלא בצדק. הוא יודע שאני אסלח לו בסוף".

* ההתמודדות של מלי: "אני מתמודדת עם כל זה בהבנה ובאהבה. אני אוהבת את רפי ואת העבודה איתו. לומדים להסתדר כמו ילד שלומד ללכת. היו פעמים ששקלנו להפסיק את העבודה המשותפת בגלל הקושי להפריד בין בית לעבודה. בסופו של דבר קיבלנו החלטה שעדיף ללמוד לעבוד זה עם זה ולתרום זה לזה מאשר להיפרד עסקית".

מונייר
פעילות: קייטרינג ומשלוחי קייטרינג חלבי-כשר
שנת הקמה: 2008
בעלים: בני הזוג רפי ומלי טרגן, ומוריס מונייר
מס' עובדים: 12
מחזור מכירות שנתי: 12 מיליון שקל

אב ובן: "כשאני מתקשר בבוקר, הוא עושה קול כאילו הוא עובד"

אמיתי חושב שבנו, אשל, עדיין לא הבין שכבעל עסק עליו לעבוד כמו שצריך כדי להתפרנס כמו שצריך

אמיתי ואשל אלמליח, המילניום רפואה סינית / צלם עינת לברון
 אמיתי ואשל אלמליח, המילניום רפואה סינית / צלם עינת לברון

אחרי שנפצע בתאונת אופנוע ששמה קץ לקריירה שלו כלוחם ימ"מ, אשל אלמליח (27) הצטרף לעסק של אביו, אמיתי (55). "למרות שאשל תמיד צחק על תחום העיסוק שלי, הצעתי לו להצטרף לעסק. הופתעתי כשהסכים, לפני כשנתיים", אומר האב אמיתי.

- מה הכי מרגיז אותי בו?

אמיתי על אשל: "הוא עדיין חושב בראש של שכיר"

"מפריע לי שאשל כל הזמן אומר לי 'אני לא כמוך, העבודה לא כל הזמן בראש שלי'. עדיין אין לו את האחריות ואת המודעות שאם לא נעבוד כמו שצריך, לא נתפרנס כמו שצריך. הוא עדיין חושב בראש של שכיר. אני תמיד עונה לו ב'תעשה מה שאתה רוצה', אבל בטון מאוכזב. לפעמים הטון הזה עוזר ולפעמים לא.

"אני בונה עליו כדור ההמשך של העסק, ולכן אני מתאמץ להסביר לו את החשיבות שבדבר. לשמחתי, הוא לומד. אני גם מקבל עליו פידבקים חיוביים מבעלי חנויות מולם הוא עובד. השעה שבה הוא קם לעבודה גם היא מרגיזה. כשאני מתקשר אליו בבוקר לשאול איפה הוא, הוא מנסה להשמיע קול כאילו הוא כבר עובד שעתיים. אני מצפה שיתחיל לעבוד בשעה 8:30 ולא להתעורר בשעה הזאת".

* ההתמודדות של אמיתי: "גם אני הייתי פעם בחור צעיר, ואני יודע שלא רק עבודה יש בראש. אני מטפטף לאשל את החשיבות של ביצוע העבודה מא' עד ת', ושאם מחפפים יש לזה השלכות על הקשר המקצועי והאישי עם הלקוחות ועל העסק כולו. אני בטוח שהוא ילמד, יש לו את הכישורים ואת היכולות".

אשל על אמיתי: "הוא מתקשר ב-07:30 ושואל 'איפה אתה?'"

"הכי מרגיז אותי שאבא מתקשר אלי בשבע וחצי בבוקר ושואל אותי 'איפה אתה'. אני צריך לישון קצת יותר ממנו כדי לתפקד טוב. אם הוא היה מטלפן ככה כל בוקר, הייתי מתפטר. מפריע לי גם שהוא תמיד אומר לי שהוא עובד קשה בעסק, ולא מבין למה אני לא רוצה לעבוד יותר קשה.

"אבא שלי הוא האדם הכי חרוץ שאני מכיר. אין דברים כאלה. הוא עובד שעות על גבי שעות. אני יכול אבל לא רוצה לעבוד כל כך הרבה שעות. יש חיים חוץ מעבודה. אני לא רוצה לחיות בשביל לעבוד, אלא לעבוד בשביל לחיות. לפעמים מעצבן אותי שהוא מבקש ממני לעשות 80 דברים בבת אחת, ואחר כך מתפלא שלא הספקתי".

* ההתמודדות של אשל: "למרות שיש לי, ותמיד תהיה לי, תחושת פספוס כי רציתי קריירה בימ"מ, אני לא מוציא תסכולים על אבא שלי. אני מקבל בהבנה את המצב ושואף להצליח. לשמחתי, אנחנו מסתדרים מצוין".

המילניום רפואה סינית
פעילות: יבוא ושיווק ציוד לרפואה טבעית
שנת הקמה: 1998
בעלים: אמיתי אלמליח
מס' עובדים: 5
מחזור מכירות שנתי: כ-5 מיליון שקל

אח ואחות: "אם לא היינו מסתדרים מצוין מילדות, לא הייתי נכנס לזה"

עדית הייתה מנהלת מכירות ושיווק בשטראוס, אייל היה מנהל כספים בהיי-טק. הפיצוצים היו רק עניין של זמן

עדית חכים-שניידר ואייל חכים, עדית'ס / צלם עינת לברון
 עדית חכים-שניידר ואייל חכים, עדית'ס / צלם עינת לברון

עדית שניידר-חכים (38) הקימה את "עדית'ס", אחרי שהתוודעה לביקוש הגובר למוצרים ללא גלוטן בעבודתה הקודמת כמנהלת מכירות ושיווק ב"שטראוס". בחנות שפתחה לפני חמישה חודשים בנמל תל אביב, עובד לצדה אחיה, אייל חכים (43), לשעבר כלכלן ומנהל כספים בהיי-טק. עדית אחראית על השיווק ואייל על הכספים והלוגיסטיקה.

- מה הכי מרגיז אותי בו/בה?

עדית על אייל: "כשאני חושבת אחרת, האוקטבות עולות"

"כשלחוץ בעבודה מתחילים המתחים וחילוקי הדעות. כשאני חושבת אחרת מאייל, האוקטבות מתחילות לעלות. אני מסתכלת במשקפיים שיווקיות והוא במשקפיים כספיות. השיווק רוצה להשקיע כספים, והכספים רוצה לחסוך. זאת ראייה שונה ומנוגדת, ומכאן ההתנגשויות. קשה יותר להתמודד עם זה כשבצד שמנגד עומד אח שלך. קשה בגלל האמפתיה שלי אליו, שלא תמיד משרתת את צורכי התפקיד שלי: לקדם את המותג. מצד שני, אני לא טובה בכספים ואני צריכה לידי אחד כמו אחי, שיודע מה שהוא עושה".

* ההתמודדות של עדית: "החלטנו פעם בשבוע לשבת ולדבר פתוח על כל מה שמפריע ולסגור את זה. אחרת, נסתובב עם משקעים בבטן שעלולים להתפרץ לא טוב. כמו-כן, למדתי לא להגיב באותו רגע על כל דבר, אבל כן להגיד אותם בעיתוי הנכון. אני מוצאת את עצמי כותבת בפנקס ואחר כך אומרת לו".

אייל על עדית: "אנחנו באים מעולמות מנוגדים, וזאת בעיה"

"ראיית העולם השונה היא הגורם העיקרי לחיכוכים בינינו. זאת בעיה בלי לקשר לקרבה המשפחתית. הקרבה המשפחתית רק עושה את זה יותר קשה, כי זה טעון יותר. למשל, בתחילת הדרך העסקנו משרד יח"צ. בשלב מסוים חשבתי שצריך לתעל את הכסף הזה למקום אחר. עדית, שראתה בזה פרויקט אישי שלה, חשבה ההיפך. הדעה השונה יצרה חיכוך. אחרי שדיברנו כמו שני אנשים בוגרים, העניין נפתר. ראיית העולם השונה אמנם מעוררת לא מעט חיכוכים, אבל אם לא היינו מסתדרים מצוין מילדות לא הייתי נכנס לעסקים איתה".

* ההתמודדות של אייל: "פעם בשבוע אנחנו יושבים ומדברים על מה שהיה ולאן פנינו מועדות. אני מנסה להסביר לה איך ההחלטות שלה עשויות להשפיע על היציבות של החברה. שם לה את המספרים מול הפנים. היא מקשיבה, ולפעמים היא מצליחה לשכנע אותי שכדאי להשקיע במהלך כזה או אחר".

עדית'ס
פעילות: שיווק וקמעונאות מוצרים ללא גלוטן
שנת הקמה: 2008
בעלים: עדית חכים-שניידר ואייל חכים
מס' עובדים: 2
מחזור מכירות שנתי: החלו למכור לפני חמישה חודשים, הצפי הוא לכ-2 מיליון שקל בשנת המכירות הראשונה

9 טיפים להתמודדות נכונה עם קשיים נפוצים בעסקים משפחתיים

על-פי בני הזוג איציק ושושי אורן, בעלי קבוצת שילב

איציק ושושי אורן, שילב
 איציק ושושי אורן, שילב

1. להתאים את בן המשפחה לתפקיד הנכון ביותר בעסק

אחד הקשיים הגדולים ביותר בעסק משפחתי הוא הקושי לאפשר לכל אחד מבני המשפחה להתבטא בתפקיד המתאים לו ביותר, מה שגורם במקרים רבים לאיוש מוטעה. יש לדאוג שהמינוי יעשה על בסיס מקצועי ולא משפחתי. מומלץ למנות גורם מקצועי חיצוני שימליץ על התאמת בן המשפחה לתפקיד.

2. לדאוג שבן המשפחה ישתלב בעסק מהסיבות הנכונות

עסק משפחתי יכול להוות פלטפורמה נהדרת למימוש עצמי של בן משפחה אחד, ו"בית סוהר" עבור האחר. רבים משתלבים בעסק המשפחתי כי הם דור המשך, כי זה מה שמצפים מהם וכי זה מה שישמח את הוריהם. ההחלטה להצטרף לעסק משפחתי היא חשובה ולעתים קשה. צריך להיות בטוחים שמקבלים אותה מהסיבות הנכונות. קשה וכואב לגלות אחרי תקופה שעשיתם בחירה לא נכונה.

3. לשמור על אווירה נטולת מתחים

אחד האתגרים הגדולים ביותר בעסק משפחתי הוא לשמור על אווירה משפחתית חמה, אוהבת ונטולת מתחים. בכור ההיתוך המשפחתי קל להיגרר לאי-הבנות, למתחים, לכעסים ולקונפליקטים. כדי להימנע או לצמצם אותם, כדאי שיהיה גורם אובייקטיבי המסייע ביישוב מחלוקות לפני שהן הופכות לריב קשה. מומלץ לקיים מפגשים קבועים, אחת לרבעון, לצורך תיאום ציפיות.

4. לנטרל מראש של קרבות ירושה

העדפה של בן משפחה אחד על פני השני לרשת את כס הניהול הוא נושא רגיש ובעל משמעות קריטית להצלחת העסק. מדובר במהלך שעלול לעורר קנאה ותחושות קיפוח, ובכדי להימנע מזה יש לאמץ אמנה מוסכמת שתשמש את כל הדורות.

5. לתגמל כספית בהתאם לתמורה

כסף הוא נקודה רגישה בכלל ובעסקים משפחתיים בפרט. לכן, חשוב לנהל את ענייני הכסף בשקיפות מלאה. הנכון הוא לתגמל את בני המשפחה בהתאם לתפקיד ולתמורה.

6. לדאוג לחלוקה שקופה של הרווחים והבונוסים

פעולות מסוג זה חייבות להיעשות בשקיפות מלאה ובהסכמה של פורום בעלי המניות. קרי, נציגי המשפחה כולה. אחרת, זה מתכון לצרות.

7. לקבל החלטות מהותיות בהסכמת כל בני המשפחה

אופן קבלת החלטות בנושאים מהותיים כמו הכנסת שותף, גיוס כסף או מכירת העסק, צריך להיעשות בהסכמה של כל בני המשפחה, כולל אלה שלא עובדים בעסק.

8. ליצור הפרדה ברורה בין בעלי העסק למנהליו

לבני משפחה שאינם עובדים בעסק המשפחתי יש, על-פי-רוב, חששות מאיבוד חלקם בעסק. כדי להפיג חששות שמי שקרוב לצלחת יקבל יותר, חשוב ליצור הפרדה ברורה בין הבעלות על העסק לבין ניהולו. לבני המשפחה צריך להיות ברור תמיד שחלקם וזכויותיהם בבעלות יישמר, בין אם הם עובדים או לא עובדים בעסק.

9. להכניס את דור ההמשך בצורה מושכלת

במקרים רבים, שלום הבית בעסק משפחתי מתחיל להתערער ברגע שדור ההמשך ("שותפים כפויים") נכנסים לעבוד בעסק, ונקודת שיווי המשקל משתנה. אין ספור מחקרים נכתבו בנושא "דור ראשון בונה - דור שלישי הורס". הפתרון הוא הכנסת דור ההמשך בצורה מושכלת ובליווי מקצועי או בקבלת החלטה לא להכניס דור המשך ולהעביר את העסק לניהול של מנכ"ל מקצועי.

סקר יום המשפחה
 סקר יום המשפחה