מפרק סדרתי

אהוד ברק נכנס לתפקיד באצטלה של מומחה ביטחון, אך מתגלה כגורם שמסכן את הביטחון

משהו לא טוב מתחולל בקומה ה-14 של משרד הביטחון וכל הסימנים שזה מגיע מהקומה ה-31 של מגדלי אקירוב. "צריך לשמור על הרקמה העדינה של צה"ל", אמר אתמול שר הביטחון, אהוד ברק, תוך שהוא מנחית בעיטה כואבת הישר אל לב הרקמה העדינה הזאת, שספגה ממנו לא מעט זעזועים בשנה האחרונה.

רעיון העיוועים של מינוי 'רמטכ"ל זמני' בשעה שהמזרח התיכון מתלקח, החריד את שורות הצבא שמאבדות את שארית האמון בהנהגה. מי שטרח להשפיל את מפקד הצבא במשך למעלה משנה (ואיתו את כלל הצבא, עד אחרון הטוראים ובני משפחותיהם) רוצה עכשיו להעמיד בראש הצבא יצור כלאיים, שהוא מעין רמטכ"ל וסגן רמטכ"ל גם יחד, בעל תואר ונטול דרגה וסמכות, שאמור להנהיג את הארגון עד יצא עשן לבן מלשכת ברק.

ברק גם טיפח בחודשים האחרונים תיאוריית קונספירציה המעמידה את גבי אשכנזי בראשות קנוניה שנועדה להצר את צעדיו. הוא מפזר רמיזות על מעשים חמורים של הרמטכ"ל, שאותם הוא לא מפרט. מדבריו מתעוררת השאלה: אם מעשי אשכנזי חמורים כל כך - מדוע לא פעל להדיח אותו מיידית?

הרעיון של מינוי רמטכ"ל זמני משול לרופא מנתח שבעיצומו של ניתוח יעביר את האיזמל לאחד האחים בחדר עד שיגיע רופא מחליף. צבא לא יודע לפעול בסביבת אי ודאות. הוא צריך לוחות זמנים, הנחיות, ויותר מכל: מפקד.

ראש הממשלה, שבאקט מנהיגותי ראשון מאז החל המשבר בין ברק לאשכנזי, החליט שלשום לגדוע את הסאגה של מינוי גלנט, התקשה להשלים את המהלך ולכפות על ברק להשאיר את אשכנזי בתפקיד עד למינוי הרמטכ"ל הבא. לעומת זאת שריו, מצטיירים ביממה האחרונה כמי שמתנערים מדימוי הכבשים שדבק בהם ומגלים עצמאות ואי רצון להיות חותמת גומי לגחמותיו של ברק.

שר הביטחון גם חשף בראיונות שבכוונתו להציע מועמדים אחרים לתפקיד הרמטכ"ל מאלה שהיו מועמדים טרם מינויו של גלנט. אז הגדיר ברק את האלופים כ"מועמדים מצוינים", אבל היום הוא פוסל כל מי שנגע, קרא או חשב על מסמך הרפז.

קשה לדעת איזה רעיונות עולים במוחו האנליטי, אבל דבריו של ברק מגבירים את החשד שאין בכוונתו לבחור מבין המועמדים הטבעיים לתפקיד, האלופים שצמחו בצה"ל בשנים האחרונות. ברק, כך נדמה, עומד לחולל לצה"ל את שחולל למפלגתו - לפרק אותו משארית נכסיו.

צה"ל, כמו מפלגת העבודה, נראה בעיניו כפלטפורמה לקידום אינטרסים אישיים וכשהוא מעיד על עצמו שאין בו מידה של אובססיביות או אגו, קשה לדעת אם בתוכו הוא מתפקע מצחוק או שהחל בכנות להאמין בדף המסרים שלו.

שלשום, בערב שבו הוחלט להסיר את מועמדותו של גלנט, התקשר ברק לתדרך עיתונאים. זה היה ערב עצוב לצה"ל ולמדינת ישראל, אבל ברק נשמע זחוח ומשועשע, כאילו לא הוא אחראי לביזיון הזה. עוד רגע והיה שולף את הכינור בעוד הלהבות אופפות את בניין המטה הכללי של צה"ל.

מי שנכנס לפני 4 שנים לתפקיד באצטלה של מומחה ביטחון מנוסה ושקול ומאז הסביר לנו שהוא עוסק רק ב"מה" ולא ב"איך", מתגלה בחודשים האחרונים כגורם שמסכן את ביטחון המדינה. הגיע הרגע בו רה"מ צריך לעצור את הטירוף. יש לנו, אזרחי ישראל, מספיק סיבות לא לישון טוב בלילה. שר הביטחון לא אמור להיות אחת מהן.

אלון בן דוד הוא הפרשן הצבאי של ערוץ 10