אילו מינויים בודק מבקר המדינה ברשות המסים?

בחודש שעבר חשף "גלובס" כי לינדנשטראוס בוחן מינויים שנעשו בתקופת נסרדישי ■ בין המינויים הנבדקים: יוסי יהודה, סמנכ"ל כ"א ברשות, ויוסי חן, מנהל תחום ביחידת החקירות

בחודש שעבר חשף "גלובס" כי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, החל בהליך בדיקה ביחס לתקינות מינוי סמנכ"לים ובכירים אחרים ברשות המסים, שמונו בתקופתו של יהודה נסרדישי, מנהל הרשות הנוכחי, שצפוי לפרוש ב-30 באפריל.

כעת נודע ל"לגלובס" כי בין המינויים ברשות, שכשרותם נבדקת בידי המבקר, נמצא מינויו של יוסי יהודה לתפקיד סמנכ"ל כוח-אדם ברשות; ושל יוסי חן למנהל תחום ביחידת החקירות.

כבר בסמוך להחלטה על מינויו של יהודה לסמנכ"ל כ"א באוגוסט 2008, נמתחה עליו ביקורת קשה, הן בשל העובדה שמינויו היווה תקדים ברשות, לפיו תפקיד סמנכ"ל נפתח גם בפני מי שאין לו השכלה אקדמית והוא בעל השכלה של 12 שנות לימוד בלבד; הן בשל העובדה שקודם לבחירתו הוסף לתנאי המכרז סעיף הקובע כי "במכרז פנימי רשאי להגיש מועמדות גם בעל השכלה של 12 שנות לימוד", ובכך למעשה הוכשר המינוי; והן בגין העובדה שהעומדת בראש ועדות המכרזים בנציבות שירות המדינה הייתה אשתו של יהודה. גם בנוגע למינוי של חן למנהל תחום ביחידת החקירות נבדק החשד שהמינוי נעשה, למרות שלחן לא הייתה ההשכלה המתאימה.

"התנהלות ראויה"

ממשרד המבקר נמסר כי אכן נערכת ביקורת ברשות המסים, שבמסגרתה נבדקים מכלול של נושאים, ובהם גם מינויים. עוד נמסר כי "העבודה על מטלת הביקורת הזאת נמצאת בשלבים מתקדמים והיא כלולה בדו"ח השנתי שיוגש כחוק לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב-15 בפברואר 2011 ויפורסם לציבור במאי". עוד נמסר כי "מעבר לכך לא נוכל בשלב זה להוסיף עוד פרטים, כדי לא לשבש את עבודת הביקורת בנושא זה".

מרשות המסים נמסר כי "אנו מנועים על-פי חוק מלהתייחס לפרטי הבדיקה. יחד עם זאת, יצוין שמבחינה שנערכה על-ידינו עולה כי למרבית הנושאים יש תשובות שיועברו למבקר, וכי רשות המסים מתנהלת באופן תקין וראוי".

מינוי מקורבת?

השבוע פורסם "בגלובס" כי גורמים המקורבים לרשות המסים טוענים כי טרם פרישתו, פועל נסרדישי לדאוג למינוי היועצת המקצועית שלו והמקורבת אליו, ליאת שדמי-מלאך, לתפקיד פקיד שומה נתניה. לדבריהם, לאור קשריה ההדוקים עם מנהל הרשות, היושב בעצמו, כנציג הרשות, בוועדות המכרזים, קיים טעם לפגם בהתמודדותה של שדמי-מלאך על התפקיד, וכי היה ראוי שההתמודדות תידחה עד לאחר פרישת נסרדישי.

הרשות מסרה בתגובה כי נציבות שירות המדינה היא הבוחנת את התאמת המועמדים לתפקידים השונים והיא שקובעת את הרכב ועדת המכרז ומועד התכנסותה. כן נמסר כי למרות שאין כל מניעה חוקית או אחרת בעניין, החליט נסרדישי כי מעתה ועד פרישתו הוא לא ישמש כנציג המשרד בוועדות המכרזים. לגבי שדמי-מלאך נמסר כי היא "עובדת מקצועית ומוערכת, ואין כל טעם לפגם במועמדותה לכל משרה ברשות, שהיא תימצא כשירה לעמוד בתנאיה".