בגלל דיסקונט: מניית הבינלאומי לא תיכנס בקרוב למעו"ף

בנק דיסקונט מעכב את מכירת 6% ממניות הבינלאומי שברשותו, מהלך המעכב את כניסת מניית הבינלאומי למדד ת"א-25

הבינלאומי לא יוכל להיכנס בקרוב למדד המעו"ף, הואיל ובנק דיסקונט יעכב את מכירת 6% ממניות הבינלאומי - עד לעלייה של 10% בשווי השוק של הבינלאומי. זאת, בהתאם להסכם בין הבנקים, שקובע כי מכירת הבינלאומי תתבצע רק אם הבנק ייסחר מעל ההון העצמי שלו.

דיסקונט מחזיק כיום 26.45% ממניות הבינלאומי, ששווי השוק שלהן הוא 1.36 מיליארד שקל. על פי ההסכם בין דיסקונט לבינלאומי, על דיסקונט למכור את מניותיו בבינלאומי בהדרגה; רשות ההגבלים העסקיים תחמה את המועד האחרון ל-2017. ההסכם נכנס לתוקף בספטמבר אשתקד, כאשר בוצע איחוד הון בבינלאומי ומניות (1) ו-(5) אוחדו למניה אחת. מנכ"ל הבינלאומי היא סמדר ברבר צדיק, והבנק נמצא בבעלות צדיק בינו.

ההסכם קובע שלוש מדרגות למכירת המניות: 6% ימכרו תוך חצי שנה מכניסת ההסכם לתוקף, כלומר עד מארס 2011, ירידה לשיעור הנמוך מ-10% עד ספטמבר 2015, וירידה מתחת ל-5% עד ספטמבר 2017.

השעון מתקתק

ביצוע הצעד הראשון - מכירת 6% ממניות הבינלאומי - חיוני כדי לאפשר את כניסת הבנק הבינלאומי למדד ת"א 25. לאחר שדיסקונט ימכור את המניות יעלה שיעור הסחורה הצפה (מניות שאינן בידי בעלי עניין), והבינלאומי יוכל לעמוד בהנחיות הבורסה בדבר שיעור מינימלי של סחורה צפה לחברות הנסחרות במדד ת"א 25.

הכניסה למדד תגדיל באופן אוטומטי את הסחירות במניה, וצפויה להעלות את שווי הבנק. אנליסטים אף מעריכים כי הגדלת הסחירות עשויה להפוך את מניית הבינלאומי לאטרקטיבית גם למשקיעים זרים. עם זאת, בהסכם בין דיסקונט לבינלאומי נקבע תנאי מתלה נוסף למכירת 6% מהמניות - "בלבד שתנאי השוק יאפשרו מכירה במחיר שאינו נמוך משווי ההשקעה בו רשומות המניות בדוחות של דיסקונט".

דיסקונט מכיר בהשקעה בבינלאומי לפי שווי הנגזר מההון העצמי של הבינלאומי. בדוחות הרבעון השלישי רשם דיסקונט את השקעתו בבינלאומי לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, כאשר השער הנוכחי נמוך ב-9%. אם עד אמצע מארס לא תעלה מניית הבינלאומי ב-10% ותגיע לפחות לשער של 57 שקל (כיום 51.5 שקל למניה) - לא ימכור דיסקונט את מניותיו, והבינלאומי לא יוכל להתמודד על כניסה למעו"ף.