גמלאי חברת החשמל ינותקו מהסכמי השכר בחברה

עם זאת, ההסתדרות והאוצר הסכימו: ניתוק הגמלאים - רק בחקיקה

הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, אישר היום (ה') את ההסכם שמנתק את גמלאי חברת החשמל מהסכמי השכר של העובדים הפעילים, אך קבע כי הניתוק ייעשה רק אם תעבור חקיקה בעניין, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין.

ויינשטיין התנגד להסכם שמנתק את הגמלאים מהסכמי השכר ומצמיד את גמלתם למדד, מפני שסבר כי להסתדרות אין סמכות לחתום על הסכמים קיבוציים עבור ציבור הגמלאים - ציבור שאין לו כבר כוח ארגוני ברמה המעשית ולכן קשה לו להתנגד לשינויים שעשויים לפגוע בו. בעקבות ההתנגדות של ויינשטיין סירב לוין לחתום על ההסכם וספג איום בצעדים ארגוניים מצד ההסתדרות, אך כעת הוא הסכים לאחר שההסתדרות הפנימה שיישום הניתוק של הגמלאים מחייב חקיקה על רקע חוות הדעת של היועמ"ש.

על פי ההסכמות בין לוין ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, עד סוף השנה תגובש הצעת חוק ממשלתית שלפיה ניתן לשנות את תנאי הפנסיה של הגמלאים. אם החקיקה תושלם עד אז, יקבלו הגמלאים תוספת של 12% לגמלה החודשית כפיצוי על ניתוקם מהסכמי השכר של העובדים הפעילים. ואולם, ללא קשר להליך החקיקה ולתוצאותיו, יקבלו הגמלאים שני מענקים חד פעמיים כבר במהלך השנה הנוכחית: 83% מהגמלה החודשית באופן מיידי, ו-99%-114% מהגמלה ביולי הקרוב.

ניסנקורן אמר היום ל"גלובס" כי ההסתדרות חלוקה על עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, שסבור כאמור כי אין לארגון סמכות לחתום על הסכמים בשם גמלאי החברה, שמתנגדים אגב לניתוקם מהסכמי השכר. "לדעתנו זו חובתה המוסרית והערכית של ההסתדרות לייצג את הגמלאים. גם בדיוני השולחן העגול עם הממשלה עשינו הרבה למענם, ומבחינתנו הצמדת הגמלאות למדד מיטיבה עם הגמלאים".

גמלאי החברה, לעומת זאת, סבורים אחרת. הם משוכנעים כי ועד העובדים וההסתדרות התעקשו לנתק אותם מהסכמי השכר כעת, כדי שהגמלאים לא ייהנו מתוספות השכר הגבוהות שצפויים לקבל העובדים במסגרת הרפורמה במשק החשמל - רפורמה שעליה הסכימו העובדים באופן עקרוני. מסיבה זו, הם טוענים, בהסתדרות ובוועד סירבו לקדם את המו"מ על הרפורמה לפני החתימה על ההסכם שיינתק את הגמלאים מהסכמי השכר. יצוין כי עד היום, כל תוספת שכר שניתנה לציבור העובדים הפעילים, ניתנה אוטומטית גם לציבור הגמלאים בחברה. כך היה גם בשירות המדינה, אולם בשנת 2007 חתמה ההסתדרות עם האוצר על הסכם דומה לניתוקם של הגמלאים מהסכמי השכר. אז, אמנם, ההסכם עוגן בחקיקה.