אוריאל לין והע"ל בהסכם להעלאת שכר המינימום

איגוד לשכות המסחר וההסתדרות הלאומית מצטרפים למהלך של עופר עיני ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים להעלאת שכר המינימום ל-4,300 שקל עד אוקטובר 2012

איגוד לשכות המסחר בראשות אוריאל לין, וההסתדרות הלאומית בראשות יואב שמחי, חתמו היום (א') על הסכם להעלאת שכר המינימום. בכך מצטרפים שני הארגונים למהלך אותו יזמו יו"ר ההסתדרות הכללית עופר עיני ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שחתמו לאחרונה על הסכם דומה.

ההסכם נועד לבטא בעיקר אמירה, כדי להגביר את הלחץ על שר התמ"ת, שלום שמחון, להוציא צו הרחבה כדי להחיל את העלאת שכר המינימום על המשק כולו - או לפחות על המגזר הפרטי. זאת, לאחר שהשר שמחון הודיע כי בניגוד לקודמו, בנימין בן אליעזר, הוא אינו מתכוון להוציא צו כזה כל זמן ששר האוצר, יובל שטייניץ, מתנגד למהלך. שמחון הבהיר כי הוא תומך בהעלאת שכר המינימום, אך רק באמצעות חקיקה שתוסכם על כל הגורמים.

אוריאל לין תמך בהסכם שהובילו עיני וברוש, אך סירב להצטרף אליו רשמית גם משום שארגונו פרש מלשכת התיאום של המעסיקים, וגם משום שלין מבקש מזה תקופה ארוכה לחזק את הלגיטימציה של ההסתדרות הלאומית. כעת, כשכל ארגוני העובדים הגדולים וכל ארגוני המעסיקים תומכים בהעלאת שכר המינימום, לשר התמ"ת לא תהיה לדבריו ברירה אלא להוציא צו הרחבה בדחיפות - זאת מבלי לחכות לחקיקה בעניין.

"תהיה זו אטימות ואפילו טמטום שלא להבין שצריך לעשות מעשה ולצמצם את הפערים בחברה", אומר לין. לדבריו, תמיכתו של שטייניץ במס הכנסה שלילי כתחליף להעלאת שכר המינימום היא שגיאה חמורה, שכן מס הכנסה שלילי הוא קצבה לכל דבר שפוגעת בכבוד העובד, לא מתמרצת אותו להגדיל את כושר ההשתכרות ומעניקה למעסיקים רבים "מתנה" שלא לצורך.

יואב שמחי אמר היום כי העלאת שכר המינימום נחוצה בעקבות שחיקת השכר בשלוש השנים האחרונות, וכי ארגוני העובדים והמעסיקים מחויבים לבצע צעדים של ממש לאור התעלמות הכנסת מרחשי הציבור.

ההסכם שנחתם היום זהה לחלוטין להסכם עליו חתמו עיני וברוש: שכר המינימום יעלה ביולי הקרוב לכדי 4,100 שקל ברוטו בחודש, ובאוקטובר 2012 יעמוד על 4,300 שקל. ההסכם אמור לחול על 315 אלף העסקים הכלולים במגזר המסחר והשירותים, אך אין לו כל תוקף כל זמן שלא ייצא צו הרחבה מטעם שר התמ"ת.