בשורה לצופים: ה-DTT יורחב ל-16 ערוצים בתוך שנתיים

הממשלה אישרה: המערך החינמי "עידן+" יורחב בתוך כשנתיים מ-5 ערוצים כיום לכ-12 ערוצי SD וכ-4 ערוצי HD ■ כחלון: "עידן חדש" ■ נתניהו: "בשורה לצרכנים" ■ HOT: "מהלך פופוליסטי"

הממשלה אישרה היום (א') את ההצעה של שר התקשורת משה כחלון ושר האוצר ד"ר יובל שטייניץ להרחיב את מערך השידורים החינמי "עידן+" (ממיר ה-DTT) מ-5 ערוצים משדרים לכ-12 ערוצי SD וכ-4 ערוצי HD, זאת בתוך כשנתיים.

ההחלטה התקבלה בהמשך לבחינה שנעשתה על-ידי שני המשרדים יחד עם מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה. הבחינה נעשתה בהתאם להחלטת הממשלה מיום 15 ביולי 2010.

נציין כי ברוב המדינות המפותחות בעולם קיים מערך שידור דיגיטלי משמעותי הפתוח בחינם לכלל הציבור, בו משולבים לכל הפחות ערוצים בעלי אופי ומטרות ציבוריות.

כזכור, דוח גרונאו קבע כי רמת המחירים בתחום הינה גבוהה מאד בהשוואה בינלאומית. מכאן שרמת התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית ורמת המחירים בתחום מצדיקות הרחבה של מערך השידורים הפתוח לכלל הציבור.

על-פי החלטת הממשלה, בשלב הראשון יתווספו ל-5 הערוצים המשדרים ב-DTT (ערוצים 1, 2, 10, 33 ו-99) הערוצים הבאים: ערוץ רדיו שיכלול את כל ערוצי הרדיו האזורי והארצי, ערוץ 23 של הטלוויזיה החינוכית, ערוץ 9 המשדר בשפה הרוסית, ערוץ המוזיקה 24 וערוץ HD של הערוץ הראשון.

בשלב השני מוצע לצרף ערוצים ייעודיים נוספים: ערוץ בשפה ערבית, ערוץ חדשות, ערוץ מורשת וערוצי HD נוספים.

ממשרד התקשורת נמסר כי "הרחבת מערך השידורים הדיגיטלי פי שלושה מעצימה את האטרקטיביות של השירות לצרכנים, אשר ייהנו מהרחבת התוכן המוצע להם בתמורה לתשלום נמוך וחד-פעמי.

"כמו כן, הרחבת מערך השידורים הדיגיטלי, בשילוב עם הנחת תשתית הפס הרחב באינטרנט באמצעות כניסתה של חברת החשמל לענף התקשורת, תעודד את התחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית ואף תתרום עוד יותר לירידת המחירים לצרכן".

כחלון: עידן חדש

שר התקשורת משה כחלון מסר כי "הרחבת התחרות בשידור הרב-ערוצי באמצעות הגדלת מספר הערוצים וגיוון התכנים בממיר עידן + היא משמעותית ביותר ופותחת עידן חדש.
בתמורה לתשלום חד-פעמי ושווה לכל נפש, הציבור יוכל ליהנות ממספר רב של ערוצי שידור איכותיים".

שר האוצר יובל שטייניץ אמר הבוקר בישיבת הממשלה כי "החלטת הממשלה על הרחבת הערוצים היא בשורה חשובה לציבור הצרכנים. מהלך שיאפשר הוזלה משמעותית בהיקף ההוצאה של משקי-הבית על טלוויזיה רב-ערוצית, המהווה נתח גדול במרכיב ההוצאה של המשפחה הממוצעת".

סמירה: מהלך חשוב

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, בירך היום על החלטת הממשלה להרחבת מערך עידן+, ומסר כי הוא רואה בה גיבוי וחיזוק למהלך החשוב של פתיחת השידורים לציבור הרחב.

לדבריו, "שינוי זה שהוביל שר התקשורת בתמיכת משרד האוצר מאפשר לרשות השנייה לבנות תשתית לשידורי טלוויזיה דיגיטליים פתוחים לכל, איכותיים ומגווונים".

בתוך כך הודיעה הרשות השנייה כי התקלה בשירות ה-DTT תוקנה. על-פי ההודעה, מדובר בתקלה שמקורה חיצוני ולא ידוע.

נתניהו: עניין כלכלי-חברתי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע היום תמיכה בהחלטה להרחיב את מערך ה-DTT. נתניהו עצמו יצא לראשונה עם היוזמה בעת שהיה שר האוצר.

בישיבת הממשלה אמר היום נתניהו: "יש כאן בשורה לכלל ציבור הצרכנים בישראל ובפרט לאלה שידם אינם משגת. זה עניין כלכלי-חברתי מן המעלה הראשונה, לא יכולה להיות מדיניות חברתית בלי כלכלה חופשית. אין סיבה שהאזרח ישלם מכיסו לממן דואופולים ומונופולים שמתנגדים לתחרות".

HOT: מהלך פופוליסטי

מחברת HOT נמסר בתגובה כי "מדובר במהלך פופוליסטי של הלאמת מערך השידורים, ופעולה קשה נגד המגזר הפרטי הפועל בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל. המהלך יפגע לא רק בחברות הפרטיות ובעובדיהן, אלא בכל הגורמים המעורבים בתחום, החל מיוצרים ואנשי תוכן ועד משקיעים פרטיים ופעילי שוק ההון.

"כניסת הממשלה כמפעיל שלישי מחזירה אותנו עשרות שנים אחורה, ועומדת בניגוד להצהרות של הממשלות הקודמות ולפעולות שנעשו לעידוד המגזר הפרטי. בנוסף, ההחלטה עומדת בסתירה לעמדת הוועדות המקצועיות, שבחנו את הנושא באופן מעמיק ומקצועי בעבר, והמליצו על הקמת מערך בסיסי בן 5 ערוצים.

"שוב אנו עדים למהלך נחפז ומהיר שמקדם הרחבה של מערך מיושן, שמבוסס על טכנולוגיית עבר וגורם להוצאות כבדות של המדינה בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שבסופו של דבר יושתו חזרה על תושבי המדינה.

"אנו בטוחים כי לקוחות HOT יבחרו להמשיך ליהנות מעולם התוכן העשיר, מגוון השירותים המתקדמים ואיכות הצפייה הבלתי מתפשרת שמציע החברה, וכי מערך ה-DTT הממשלתי ימשיך לדשדש".