למי שצובר מרחק: למה מוותרים בהיי-טק על רכב הליסינג?

עובדי היי-טק רבים נאלצו מתחילת החודש שעבר להיפרד מרכב הליסינג שבו השתמשו, או לפחות לסבול מקנס משמעותי במשכורת, בעקבות ההתייקרות בעלות ההחזקה של רכבם

עובדי היי-טק רבים נאלצו מתחילת החודש שעבר להיפרד מרכב הליסינג שבו השתמשו, או לפחות לסבול מקנס משמעותי במשכורת, בעקבות ההתייקרות בעלות ההחזקה של רכבם. רפורמת העלאת מס שווי הרכב ("חוק הליסינג"), נכנסה לתוקפה המלא בינואר, וגרמה לייקור שווי השימוש ברכב החברה.

ההעלאה משמעותית למשכורת. למשל, לפני 2011 שווי השימוש ברכב מאזדה 3 אקטיב היה 2,420 שקל לחודש והחל מינואר הוא 2,980 שקל לחודש. המשמעות היא שאם עובד ההיי-טק קיבל משכורת של 12,000 שקל לחודש, המס שהוא ישלם יכלול גם את שווי השימוש ברכב - ולכן, לפני 2011 הוא שילם מס על 14,420 שקל ואחרי 2011 הוא ישלם מס על כ-15,000 שקל, בלי שהרכב או המשכורת ישתנו.

"אנשי ההיי-טק לא רק משלמים את המס על שווי השימוש ברכב, הם משלמים גם את הליסינג עצמו", אומרת חיה בורנשטיין, מנכ"לית חברת ההשמה דיאלוג. "אם החוזה מול חברת הליסינג עולה למעסיק 3,000 שקל, העובד ישלם גם את העלות הזאת מהברוטו, ובנוסף גם את המס על שווי השימוש. אם עובד כזה יוותר על הליסינג, הברוטו שלו יגדל והמס שהוא משלם על שווי השימוש ייעלם. בנוסף, הגדלת הברוטו תגדיל גם את ההפרשות לקופת גמל ולפנסיה, כך שלאורך קריירה של כמה עשרות שנים ייתכן שלגידול הזה תהיה השלכה משמעותית על ההפרשות".

"ליסינג - כבר לא ברירת המחדל"

כבר לפי חודש עובדי ההיי-טק החלו לשנות מגמה בשיטת התחבורה. לדברי בורנשטיין, "רכב הליסינג כבר אינו ברירת המחדל של העובדים. יותר ויותר חוזי עבודה נסגרים ללא תוספת רכב, והמגמה תגבר ככל שההיי-טקיסטים יתרגלו לחלופות. לקיחת רכב כיום משתלמת רק למי שצובר קילומטראז' גבוה".

לדבריה, יש שתי סוגיות שעובד צריך לברר: הראשונה היא אם כבר יש לו רכב פרטי. אם אין לו, ההוצאה המידית על רכישת רכב היא גדולה ומרתיעה. הסוגיה השנייה היא המרחק מהבית לעבודה - ככל שהעבודה מרוחקת יותר, הבלאי של הרכב ועלות הדלק גבוהים יותר, ולכן, הכדאיות של ליסינג עולה. חלופה אחרת - פחות נוחה אבל זולה - היא תחבורה ציבורית. בחברות היי-טק בפארקים כגון אזורים בפתח תקווה, איירפורט סיטי בנתב"ג, רמת החי"ל בת"א והפארק התעשייתי בקיסריה, כבר עובדים שירותי הסעות מתחנות רכבת ואוטובוסים בקרבת מקום, כדי להקל על העובדים להגיע, בהיעדר גישה ציבורית יעילה.