הרשות השנייה מחזירה לזכייניות כספים שחולטו

הסכום, כ-20 מיליון שקל, חולט מקשת, רשת וערוץ 10 בשל אי-תשלום תמלוגים, אך בהמשך הוחלט להפחית את שיעור התמלוגים, וכעת הרשות השנייה מחזירה את הסכום שנגבה

חודשיים בלבד לאחר שחילטה לזכייניות הטלוויזיה המסחרית מיליוני שקלים, הרשות השנייה מחזירה את הכסף. ל"גלובס" נודע כי הרשות החזירה לרשת, קשת וערוץ 10 כ-20 מיליון שקל, אותם גבתה בגין אי-תשלום תמלוגים לשנת 2010. בהמשך החליט האוצר להפחית משמעותית את התמלוגים לזכייניות הטלוויזיה המסחרית, וכעת הרשות השנייה מחזירה את הסכום שנגבה.

ערוץ 10 היה הערוץ היחיד שהסכים לשלם את הסכום, שעמד על כ-7 מיליון שקל, לאחר חודשים ארוכים בהם כל הגופים מיאנו לשלם, בטענה כי הובטח להם שהתמלוגים שהם אמורים לשלם למדינה יבוטלו.

ברשות השנייה לא הסכימו לבקשות הזכייניות להמתין עם ביצוע הגבייה והחליטו לחלט מרשת ומקשת את הסכומים, כפי שמחייב אותן החוק. מקשת חולטו כ-9 מיליון שקל ומרשת חולטו כ-4 מיליון שקל.

חילוט הכספים יצר לזכייניות בעייתיות מול הבנקים, והן טענו כי גביית הכספים מיותרת, במיוחד לאור העובדה כי האוצר והתקשורת החלו בתהליכים להפחתת התמלוגים - בעידוד הרשות השנייה. כעת נאלצות קשת ורשת להשלים לאלתר את הסכום שהוחזר להן לערבויות מהן חולט.

לדברי מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, רק ביצוע הליך הגבייה הביא להפחתת התמלוגים: "זה 3 שנים שהרשות השנייה והזכיינים פועלים להפחתת התמלוגים, כי סברנו שאין סיבה לגבות אותם בהיקף גבוה משל יתר הגופים בשוק התקשורת. לצערנו, ניסיונות השכנוע לא צלחו, ורק כשהרשות השנייה החליטה לחלט את התמלוגים כמתחייב מהחוק והתקנות, נוצר הלחץ הנדרש להפחית את התמלוגים והתקנות תוקנו בהתאם".

מרשת נמסר: "אנחנו מודים לרגולטור על שהשווה את התנאים והפסיק את העוול המתמשך, אולם עדיין מצפים לקבל את ההחזרים על התמלוגים של שנים עברו".

מקשת ומערוץ 10 לא נמסרה תגובה.