כמו יאהו, רק מוצלח יותר

הרכישה של הבלוג הפוליטי "הפינגטון פוסט" בידי ענקית האינטרנט AOL אינה מפתיעה

1. הרכישה של הבלוג הפוליטי "הפינגטון פוסט" אינה מפתיעה. מזה זמן מיזם החדשות המקוון והייחודי זוכה לסיקור נרחב וצובר מומנטום. בעידן שבו העיתונות המודפסת מתקשה לייצר הכנסות ולהתחרות בפופולריות של המדיום המקוון, אריאנה הפינגטון, המייסדת, הצליחה ליצור עיתון אינטרנטי איכותי ומשגשג והכי חשוב - רווחי.

גם אתרי חדשות מכובדים כדוגמת ה"ניו-יורק טיימס" מתקשים למצוא את השביל הנכון בעידן הדיגיטלי.

מצד אחד, אסטרטגיית התוכן בתשלום, אותה מיישם טייקון המדיה רופרט מרדוק ב"וול סטריט ז'ורנל", למשל, היא העדות לכך שיש הסבורים שתוכן איכותי וחינמי באינטרנט עתיד לחלוף מן העולם.

מצד שני, את הטיעון הזה הורסת הפינגטון, שהוכיחה כי המודל העסקי של תוכן חינמי על בסיס פרסומות יכול להצליח, גם בענף המקוון והתחרותי.

2. הפינגטון היא דמות צבעונית, והצעת הרכישה מכיוון AOL נבעה גם הודות להשפעתה הרבה כעורכת בעלת מוניטין. כמו ברכישת סטארט-אפים בתחומים אחרים, גם באקזיט הנוכחי העסקה הושפעה מההון האנושי.

היוקרה שצבר הבלוג שהחל כפוליטי בלבד התבססה לא אחת על הכותבים המכובדים שהצליחה הפינגטון למשוך לאתר. אחד אחד התייצבו רבים מהאישים המשפיעים ביותר בעולם וכתבו לאתר כמו נשיא ארה"ב, ברק אובמה; הזוג הילרי וביל קלינטון; ואף מייסד מיקרוסופט, ביל גייטס.

זאת, לצד אומנים ושחקנים ידועים, כגון ניל יאנג, מדונה, נטלי פורטמן ושון פן. התכנים אולי לא תמיד היו באיכות כה גבוהה, אבל הם סיפקו את הסחורה - רייטינג.

3. כיום AOL מתחזקת נכסי תוכן רבים, אך מתקשה לאחד אותם לכדי קבוצת מדיה אחת. תפקידה החדש של הפינגטון, כעורכת ראשית של קבוצת התוכן של AOL, הוא לעצב פורטל תוכן עשיר ואיכותי, עם שטחי פרסום רבים. יאהו 2, אם תרצו.

זהו צעד אגרסיבי ואמיץ מצדה של AOL, במידה רבה צעד של "להיות או לחדול". אבל גם עבור הפינגטון זהו סיכון: הבלוג הפופולרי יכול גם לסיים את דרכו בדומה למיזמים רבים אחרים שבהם הייתה מעורבת AOL כמו נטסקייפ (דפדפן האינטרנט הראשון) או Bebo, שנסגרו או נמכרו בנזיד עדשים.

בשל העובדה ש-AOL מתיימרת לפנות לכל קהלי היעד, גם הקו הליברלי של הבלוג עשוי להיפגע - ועמו החזון של הפינגטון.

4. בהיבט הישראלי, רכישה של בלוג חדשות רווחי על-ידי גוף מדיה גדול נראית כלא אפשרית. בהתאם לשוק הישראלי הקטן, גם בלוגים חדשותיים פופולריים לא מצליחים למשוך אליהם מאות אלפי גולשים מדי יום, ומיזמי חדשות מבוססי תוכן גולשים לא הצליחו לגדול למשהו ממשי.

עם זאת, רכישות של בלוגים מתמחים ונישתיים על-ידי אתרי אינטרנט מובילים כבר נראו פה בעבר, ויש להניח כי גם בעתיד הקרוב.