מוסדיים על פיצוץ צינור הגז המצרי: "כרגיל, יש פאניקה"

המוסדיים לא חוששים: "צינור הגז ממצרים חזק ויחלק הרבה דיבידנדים בעתיד הקרוב"

הפגיעה בצינור הגז המצרי של EMG הציפה את הקשר הישיר שלו לחלק מהציבור, כבעל מניות בחברה באמצעות כמה מהגופים הפנסיוניים המובילים בישראל. הגופים המוסדיים הראל, מנורה מבטחים, כלל, קרן תשתיות ישראל, פסגות והפניקס, שמחזיקים יחדיו כ-4.3% ממניות EMG, נחשפו בסוף השבוע לעליית מדרגה בחששות לגבי המשך זרימת הגז לישראל עקב הפיצוץ בצינור הגז של EMG - שהחלו להתגבר מאז החלו המהומות במצרים.

ביוני 2007 מכרה חברת מרחב של יוסי מימן למשקיעים המוסדיים 4.4% ממניות EMG תמורת כ-93 מיליון דולר ולפי שווי של כ-2.2 מיליארד דולר ל-EMG .EMG היא חברה פרטית שהוקמה בשנת 2000 ומאז טרם חילקה דיבידנדים. החברה החלה לספק גז לישראל ב-2008 ומאז עברה לפסים של רווחיות.

"כרגיל יש אצלנו נטייה לפניקה", אומר מוסדי בכיר שעמו שוחחנו על ההשקעה הלא סחירה שביצע ב-EMG. "אני עדיין מאמין שבסופו של יום הצינור יחזור לספק גז, יהיה חזק תזרימית ויחלק הרבה דיבידנדים בעתיד הלא רחוק". נציין כי לפי הערכות EMG רווחית כיום, הגם שטרם החלה לחלק דיבידנדים לבעלי מניותיה, אך צפויה לעשות כן "כבר בעתיד הנראה לעין".

בכל אופן, מוסדי גדול אחר ציין בהקשר זה, כי "תמיד יש סיכונים בניהול השקעות, ובכל השקעה יש את הסיכונים שלה. בוודאי שבמזרח התיכון יש גם סיכוני טרור. לקחנו בחשבון - כל מוסדי לעצמו - את הסיכון הפוליטי בעסקה הזו כשעשינו אותה, ואני מאמין שנראה רווח מההשקעה".

"לא פנו אלי למכור את המניה ואני לא מחפש למכור אותה", אמר מוסדי בכיר אחר המחזיק בנתח מהצינור. "השקעות לא סחירות הן חלק ניכר מהשקעותינו ואין לנו שום סיבה לנזילות. בעסקאות מעין אלו אנו מקבלים פרמיה על אי-הנזילות מעבר לפרמיה על סיכון מדיני. אין ספק שחוסר הוודאות ביחס לקורה במצרים גדל בשבועות האחרונים, אך זה לא שבמבט לאחור הייתי עושה משהו אחר. בסה"כ בעתיד נהיה יותר חכמים".

התפיסה לא השתנתה

התפיסה לא השתנתה המוסדיים שעמם שוחחנו היום הביעו תמימות דעים בנוגע לכך שאמנם גדלה האי-ודאות, אך עדיין מוקדם מאוד לסקפטיות לגבי עתיד הצינור. מבחינתם האירוע במצרים אינו משנה את התפיסה לגבי השקעות לא סחירות בתחומי התשתיות. "אירוע בצינור לא משנה את תפיסתנו לגבי השקעה בתשתיות, לגבי הצורך בפיזור השקעות ולגבי השקעות לא סחירות. תמיד יהיו צרות בעולם וסיכונים בהשקעות". בכל אופן, נציין כי ההשקעה ב-EMG מהווה פרומילים מתיקי ההשקעות של המוסדיים.

במצגת שפרסמה אמפל כבר בינואר השנה צוין כי לגבי EMG ישנו "צפי לדיבידנד ראשון בשנת 2011". במצגת הוסיפו אנשי EMG כי הדיבידנד ייקבע בהתאם למדיניות מוצהרת - שלא השתנתה בעקבות האירועים במצרים עד כה, ושתיקבע כשהחברה תשב על דוחותיה הכספיים השנתיים. ממרחב, השותפה הישראלית ב-EMG, נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לספקולציות. לכשתתקבל החלטה במוסדות EMG נודיע כמקובל".