גורמים בליכוד לגל"צ: "נתניהו מתחרט על מינוי שטייניץ"; מנכ"ל האוצר: "המס על הדלק הולך לחינוך"

מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, מנסה להרגיע את הזעם הציבורי: "כל אנשי האוצר מאמינים כי התוכנית הכלכלית נכונה בסך הכל" ■ "רוב הכסף מהבלו, המס על הדלק, הולך לתוספות שאי אפשר להרגיש אותן ביום יום כמו משכורות למורים"

המחאה הציבורית נגד ההתייקרויות האחרונות במשק הולכת ותופסת תאוצה, גם בתוך מפלגות השלטון. יו"ר ההסתדרות עופר עיני שבר אתמול (ב') שתיקה ממושכת, ובראיון ראשון לעיתון כלכלי, "גלובס", הוא תוקף חזיתית את מדיניות המסים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמפחית במסים הישירים ומעלה במקביל מסים עקיפים. "במצב רגיל אני לא מתנגד להפחתות מסים, אלא שההפחתות האלה באות על חשבון הציבור החלש", אמר עיני. "היה צריך לדחות את המהלך הזה בשנה-שנתיים ולא היה קורה כלום, כי ממילא מי שהיה מרוויח ממנו הן החברות הגדולות. זו מדיניות בעצם של 'מי שיש לו ניתן לו, ומי שאין לו ניקח לו'".

בתוך כך, דווח היום כי מקורבים בליכוד טענו הלילה שראש הממשלה נתניהו התבטא בימים האחרונים כנגד שר האוצר שלו וטען בפניהם כי הוא "מתחיל להתחרט על המינוי".

מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, אמר הבוקר (ג') בראיון לגלי צה"ל כי "כל אנשי האוצר מאמינים כי התוכנית הכלכלית היא נכונה בסך הכל".

"אני חושב שצריך להסתכל על העובדות. הדבר המשמעותי שהיום נמצא בשיח הציבורי הוא מחירי הדלק. אותו אזרח שמשלם היום 100-200 יותר על מחירי הדלק חייב להבין את העובדות: חלק גדול מהעלייה הזו נובע מהעלייה במחירי הנפט בעולם, רובה. 20-25 אג' זה גם עליית הבלו. איפה הבעיה נמצאת? רוב הכסף הזה הולך לתוספות שאי אפשר להרגיש אותן ביום יום כמו משכורות למורים למשל".

- יש טענה שאת הכסף הזה אפשר לגבות ממקורות אחרים כמו העלאת מס החברות ולא לקחת מהמעמד הבינוני או מהחלשים.

"יכול להיות. אני חושב שקודם כל חשוב שמה שיבינו שמה שעושים עם הכסף היום זה דברים שירגישו אותם בעוד כמה שנים, כמו חינוך או מס הכנסה שלילית ודברים אחרים".

- אתם מרגישים לחץ?

"אנחנו מאוד מקווים שאת ההישגים שהשגנו במדינת ישראל, כמו אבטלה נמוכה מ-7% שנגרמה בין השאר בגלל תקציב אחראי של הממשלות לאורך השנים. אנחנו מקווים שדבר הזה לא ייפרץ".