סקר מנהלים: 33% מהחברות יגדילו את מצבת כוח-האדם

שוק העבודה ב-2011 חוזר להיות "שוק של עובדים" ■ עיקר הדרישה בתחומים: תיירות, היי-טק ותקשורת ■ גם תהליך גיוס העובדים עומד להתקצר, ובגדול

"2011 הולכת להיות שנת מהפך", אומר משה ויצמן, מנכ"ל עתיד השמה, ומסביר: "2009 אופיינה בהרבה מועמדים ובמעט משרות פתוחות, 2010 הייתה שנת מעבר, אך 2011 תאופיין בהרבה מאוד משרות פתוחות לצד מחסור יחסי בעובדים איכותיים. ויצמן מבסס את קביעתו האופטימית על ממצאים מהשטח ועל סקר שערך באחרונה על מדגם של 205 מנהלים במגוון תחומים.

על-פי הסקר, שליש (32.7%) מהמנהלים בישראל מעריכים שהצוות שלהם יגדל ב-2011 וכ-60% מהם צופים שמצבת כוח-האדם שלהם תגדל ב-10%. קביעה זו הייתה שכיחה יותר אצל מנהלים בתחומי ההיי-טק, התקשורת והתיירות.

האם המחסור היחסי בעובדים והנכונות להגדיל את מצבת כוח-האדם ישפיעו על רמות שכרם בשנה הקרובה? 75% מהמנהלים סבורים שהשכר לא יעלה השנה. אלי בר, מנכ"ל חברת ההיי-טק אקספנד נטוורקס; פרופ' דן גלאי, יו"ר בית ההשקעות סיגמא pcm; מיכה קראוס, מנכ"ל שגריר; דליה קריאף-זק, מנכ"ל באונטי MR המתמחה בצייד ראשים; ודוד בלום, סמנכ"ל משאבי אנוש ברשת ישרוטל - מתייחסים לממצאים הבולטים בסקר.

תופעה 1: הגיוס מתקצר

גיוס מהיר
 גיוס מהיר

- מה רואים בסקר?

ויצמן: "פרק זמן של חודשיים אינו זמן קצר לאיתור מועמד אחרי תקופת משבר כלכלי. נתון זה מחזק את ההבנה כי 2011 הולכת להיות 'שוק של מועמדים', כשלרכזי הגיוס ולמנהלי משאבי-האנוש יהיה מאתגר מאוד למצוא את האנשים הטובים האיכותיים".

- מה רואים בשטח?

פיננסים: "חודשיים-שלושה הוא הזמן הממוצע לגיוס עובד"

פרופ' דן גלאי, סיגמא / צלם תמר מצפי
 פרופ' דן גלאי, סיגמא / צלם תמר מצפי

פרופ' גלאי: "פרק זמן של חודשיים-שלושה הוא אכן הזמן הממוצע שדרוש לגיוס עובד מקצועי בזירה הפיננסית. העולם שלנו הפך כל-כך מורכב וגדוש בתת-התמחויות ובמקצועות ייחודיים חדשים כמו אנשי רגולציה. גיוס עובדים כאלה הוא תהליך שלוקח באופן סביר כחודשיים".

היי-טק: "הגיוס נעשה בפינצטה, לכן משכו שלושה-ארבעה חודשים"

אלי בר, אקספנד נטוורקס / צלם תמר מצפי
 אלי בר, אקספנד נטוורקס / צלם תמר מצפי

בר: "מאחר שאין גידולים מסיביים בכוח-האדם, הרי שהגיוסים בהיי-טק נעשים היום סביב נושאים ספציפיים מאוד שבהם קיים מחסור כמו אלגוריתמיקאים ואנשי פיתוח בקוד פתוח. המשמעות היא שהגיוסים נעשים היום בפינצטה, על-פי מפרט ספציפי ומחודד יותר, ועל-כן ממוצע הזמן של הגיוס בהיי-טק עומד היום על שלושה-ארבעה חודשים".

תופעה 2: גוברת הדרישה לעובדים

בכמה תגדל מצבת כוח-האדם
 בכמה תגדל מצבת כוח-האדם

- מה רואים בסקר?

ויצמן: "בעולם התקשורת והפיננסים רואים עלייה תלולה בגרף לעומת ינואר 2010 - בביקוש לעובדי מכירות ושירות. גם בביוטק רואים עלייה חדה בדרישת לעובדים מקצועיים ולאנשי מכירות. זוהי מגמה שהחלה כבר ברבעון האחרון של השנה הקודמת".

- מה רואים בשטח?

פיננסים: "עלייה של כ-10% בגיוס"

פרופ' גלאי: "הזירה הפיננסית לאחר המשבר התרחבה, ואני רואה עלייה של כ-10% בגיוס עובדים בבנקאות ובבתי-השקעות. אחת המגמות שעומדת להרחיב עוד יותר את הדרישה מונחת בניהול פנסיה ישירה (IRA), רעיון שכבר עבר את השלבים הראשונים בחקיקה, במסגרתו כל אחד יוכל לקנות פנסיה באופן פרטני ישיר ולא באופן קולקטיבי".

תקשורת: "הרגולציה מחייבת"

משה ויצמן, עתיד השמה / צלם עינת לברון
 משה ויצמן, עתיד השמה / צלם עינת לברון

ויצמן: "בתחום השירות והמכירות של חברות התקשורת אירע תהליך משמעותי ברמת הרגולציה, נכנסו 16 תקנות שירות חדשות שהוציא משרד התקשורת למפעילות הסלולר. תקנות אלו מאלצות את החברות להרחיב את רמת השירות לכל לקוח, מה שמתורגם להגדלת מצבת כוח-האדם במחלקות השירות".

"זהו פקטור עסקי"

מיכה קראוס, שגריר / צלם תמר מצפי
 מיכה קראוס, שגריר / צלם תמר מצפי

קראוס: "נותני השירות בחברות התקשורת, הסלולר והכבלים יצטרכו ב-2011 לשפר באופן מהותי את רמות השירות ללקוח, כיוון שהן לא יכולות לאורך זמן להמשיך להיות הגורם העסקי מספר אחת בארץ בכמות תלונות הצרכנים. הרבה מעבר למעורבות הרגולציה מדובר בפקטור עסקי של תחרות, במיוחד כשצפויות להיכנס לשוק מפעילות נוספות".

פארמה וביוטק: "גייסי לי בקבוצות"

דליה קריאף-זק, באונטי MR / צלם תמר מצפי
 דליה קריאף-זק, באונטי MR / צלם תמר מצפי

קריאף-זק: "מחסור דומה קיים גם באנשי מכירות הפארמה והביוטק. גם שם המגייסים מתגמשים בתנאי הסף כשהם לא מוצאים לאורך זמן את האדם המתאים. למשל, הם ייקחו תועמלן בלי ניסיון בתכשירים רפואיים או אנשי מכירות שמגיעים מעולמות תוכן אחרים כמו קמעונאות. מחסור זה באנשי מכירות טובים משתקף גם בפניות מעסיקים שמבקשים: 'גייסי לי בבנאצ'ים (בקבוצות). לא אחד-אחד, אלא כמה בבת אחת".

מלונאות: "גם בגלל חוקי העבודה"

בלום: "בעולם המלונאות רמות הגיוס של עובדים יעלו ב-2011 בשל שלושה גורמים מרכזיים: הראשון - עלייה צפויה בשיעורי התפוסה, שתמשיך לנסוק השנה גם על רקע האירועים האחרונים במצרים (יגרום לכך שנקבל אלינו את התיירים מרוסיה ואוקראינה שהיו בוחרים בעבר במצרים). השני - פתיחת בתי מלון חדשים. השלישי - מונח בהקפדה היתרה על חוקי העבודה מצד התמ"ת. אם פעם עובד יכול היה לעבוד 300 שעות בחודש, היום זה בלתי-אפשרי מבחינת החוק, ועל-כן המשמעות היא שעולם המלונאות יצטרך לגייס ולהחזיק הרבה יותר עובדים".

היי-טק: "היקף גידול של 10%"

בר: "בהיי-טק, בעיקר בשוק B2B, ההאטה של שלהי 2008 ו-2009 הלכה ונעלמה. ב-2010 היו יותר עסקאות ועלייה בנכונות של לקוחות ליטול סיכונים, כך שאם פעם לקח ללקוח חצי שנה לחתום על עסקה, היום פרק הזמן התקצר. למרות שמגמה זו צפויה להמשיך ב-2011, עדיין קשה להצמיד צמיחה עסקית של ארגון לגידול בכוח-האדם שלו, אבל אני מעריך שהיקף הגידול בעובדים יעמוד על 10%. דבר אחד ברור, זהירות ושמרנות מאפיינים היום את מהלכי ההנהלות. הן לא חשות להגדיל את ההוצאות ואין להן נטייה לקחת סיכונים גורפים ולהשקיע באופן מסיבי בתשתיות - גם אם השוק גדל ומראה סימני צמיחה".

אילו מגזרים יגדילו ב-2011 את כוח האדם ובכמה
 אילו מגזרים יגדילו ב-2011 את כוח האדם ובכמה

תופעה 3: תנאי השכר יישארו כמו ב-2010

איך ישתנה השכר ביחס ל-2010
 איך ישתנה השכר ביחס ל-2010

- מה רואים בסקר?

ויצמן: "יש לי בעיה עם הנתון הזה בסקר. ממה שמסתמן בשטח, במקצועות מסוימים עובדים טובים שהוכיחו עצמם יוכלו להגיע ב-2011 למעסיק ולדרוש ממנו העלאות שכר, ולא תהיה להם בעיה לקבל אותן. ללא ספק, קרנם של אנשי המכירות ימשיך לעלות כי ממש לא קל היום למצוא אנשי מכירות טובים".

- לאור המחסור בעובדי שירות נראה עליית השכר גם אצלם?

"שם דווקא איני רואה העלאת שכר בגלל המסות של העובדים (כל עלייה קטנה היא במכפלות גבוהות מאוד). יחד-עם-זאת, ברמת התנאים של עובדי השירות כבר היום רואים הטבות משמעותיות. כבר היום החברות הגדולות מנהיגות 'מענק התמדה'. אני גם משער שאותו סעיף מרתיע בחוזה, שמחתים עובדים על קנס אם יעזבו ארגון לפני פרק זמן מסוים, יתבטל עם הזמן, בגלל המחסור בעובדים".

- מה רואים בשטח?

פיננסים: "אין מחסור באנשים ולכן לא נראה העלאות שכר"

פרופ' גלאי: "אי-אפשר לומר שבעולם הפיננסים יחול מחסור בעובדים. למרות מגמות ההתרחבות של השוק, אני לא רואה כאן מחסור היסטרי בעובדים, כי ההכשרה של העובדים בתחום היא יחסית קצרה: שנת לימודים, בחינה וסטאז'. גם אם נוצר לחץ, הוא יהיה רגעי בלבד וקל לטיפול כי האוניברסיטאות והמכללות מייצרות מדי שנה בוגרי מנהל עסקים וכלכלה, כך שאני לא רואה בעולם הפיננסים העלאות שכר בשנה הקרובה".

שירות: "שכר עובדי השירות ימשוך כלפי מעלה, אך לא קיצונית"

קראוס: "לא בכדי חברות גדולות מגייסות עובדי שירות ב'חבילות' ומעניקים להם, בין השאר, נופש בחו"ל, לפטופים ובונוסים אחרים. מגמה זו של שיפור התנאים וההטבות תשפיע על כלל מוקדי השירות. כשאני מנסה היום לגייס עובד, הוא בוודאי משווה את שכרו הכולל למה שהוא עשוי לקבל בחברת תקשורת, ולפיכך, מעצם תנאי השוק, שכר עובדי השירות ימשוך כלפי מעלה, אך לא בצורה קיצונית".

מלונאות: "בגלל המחסור בעובדים השכר יעלה"

בלום: "במלונאות אני צופה שתנאי השכר של העובדים יעלו באופן משמעותי. כבר היום, על-פי הסכם עבודה קיבוצי, הם זכו לתוספת של 6%, אבל השנה שכרם עוד יוסיף ויעלה באופן מהותי כי ענף המלונאות סובל ממחסור עצום בעובדים שעוד יגבר השנה".

היי-טק: "יהיו עליות שכר, אבל לא דרמטיות"

בר: "בחברות שעשו קיצוצי שכר יש נטייה לחזור למספרים שהיו טרום המשבר ב-2009, אבל מכיוון שזהירות ושמרנות הם שם המשחק אני לא רואה בענף התנהגות של תקופות בועה והעלאות שכר, בוודאי שלא דרמטיות. צריך להבין שגם העובדים עברו בשנתיים האחרונות סוג של הבשלה, גם הם לא ממהרים לנדוד ולתזז, והמגמה היום של ההנהלות היא להשקיע בייצור תחושת יציבות תעסוקתית, להראות שיש התפתחות ואתגרים טכנולוגיים".

באילו תחומים חברות יגייסו עובדים חדשים
 באילו תחומים חברות יגייסו עובדים חדשים

תופעה 4: העדפת פרילנסרים

פרילנסר במקום עובד חדש
 פרילנסר במקום עובד חדש

- מה רואים בסקר?

ויצמן: "עלות העסקת עובדים הולכת לגדול, עקב עלייה במדרגת ההפרשות של המעסיק על-פי חוק פנסיה חובה. בשל כך הגיוני שתחול פנייה גוברת למיקור חוץ".

- מה רואים בשטח?

שירות: "שנה של ניהול זהיר"

קראוס: "מלכתחילה שנת 2011 היא שנה של ניהול זהיר שקול ומחושב. כשמנהלים מתבוננים על ההיבט הגיאופוליטי, הם מבקשים לנקוט באמצעי זהירות. העסקת פרילנסרים לעולם תהיה זולה יותר".

מלונאות: "תופעה מתפשטת בגלל העונתיות"

בלום: "העסקת פרילנסרים היא תופעה מתפשטת מאוד בענף המלונאות, גם בגלל בעיית הקושי בגיוס עובדים וגם בגלל סוגיית העונתיות. בעולם התיירות עדיף לעתים להחזיק עובדים על בסיס פרילנס ולא על פוזיציה של שכיר, כדי להימנע מאותן תקופות שבהן לא תהיה לך עבודה בשבילו".

היי-טק: "לא מרגישים על קרקע בטוחה"

קריאף-זק: "למרות שהתחזיות אופטימיות, מנהל פירמה עסקית לא מרגיש על קרקע בטוחה, המצב הכלכלי בעולם רחוק מלהיות יציב ועכשיו נוספו גם פרמטרים פוליטיים משבשים כמו המהומות במצרים. איך מעסיקים עונים על שני הכיוונים המנוגדים הללו? הם כן מגייסים עובדים, אבל שוקלים פתרון של עובדי פרינלס שלא יושבים על הפיירול ומגדילים את הוצאה הקבועה".