הסודות של תמרה: "הגעתי ל-300 סקיצות של דברים שארצה לעשות"

רישומי סקיצות מפנקסיה של תמרה ריקמן הפכו לספר מיוחד המלווה בשני סרטי וידאו בתערוכה בתפן ■ ריקמן: "זה לא יומן, אלא רשימות אקראיות, שקשורות לאמנות ושלא קשורות"

התערוכה של תמרה ריקמן במוזיאון תפן היא תערוכה מפתיעה ויוצאת דופן מכל הבחינות. ראשית מדובר בתערוכה קטנה ומינימליסטית - שני פנקסים קטנים מוצגים בקופסת זכוכית מסמנים את הכניסה לתערוכה. מאחוריהם חלל, שבו על פני שני קירות נגדיים מוקרנים שני סרטים שונים, אשר יחד יוצרים עולם סגור של נופים ורישומים. כותרת התערוכה, "עבודות שלא עשיתי", היא חלק מהסתירה הפנימית בין הצגת תערוכה לבין העבודות שנותרו כמוסות בפנקסים, רישומים ורעיונות.

חלק מאלה מוצגים בסרטים - כאילו הוגדלו על מנת לפגוש את עין הצופים בתערוכה, אך עיקרם בספרון עב כרס, שיצא במקביל לתערוכה (בהוצאת עם עובד והמוזיאון). את הספר עיצב בכישרון מגן חלוץ, שאיחד שניים מפנקסיה האינסופיים של ריקמן וצרר אותם יחד במעין "תנ"ך מלא".

"כל העניין התחיל בספר, והספר התחיל מפנקסים", אומרת ריקמן בשיחה עם "גלובס". ריקמן היא אמנית ופסלת, מלמדת כיתות אמן בשנקר ויוצרת בתחומים מגוונים. בין השאר יצאה תהילתה על יצירה קטנה ושולית (בעיניה) שעשתה בצעירותה - איור ספר הילדים "מיץ פטל" של ידידתה חיה שנהב, שהיה לנכס תרבות על-זמני.

היא מעידה על עצמה שהיא "לא זזה בלי פנקס. זה לא יומן, אלא רשימות אקראיות, שקשורות לאמנות ושלא קשורות". כאשר ישבה לסקור את כל הפנקסים שהצטברו אצלה, בררה מתוכם את מיטב העבודות והסקיצות של רעיונותיה, ואת אלה היא מציגה בפנקס המזוקק של התערוכה.

"הגעתי ל-300 סקיצות של דברים שפעם ארצה לעשות. ואלה הן העבודות שלא עשיתי", היא אומרת.

המוזיאון הפתוח בגן התעשייה תפן, א'-ה'09:00-17:00, ו' סגור, שבת וחג 10:00-17:00. לאתר המוזיאון לחץ כאן.