אלי יונס: "נוסטרו אינו מסוכן, השאלה היא מה עושים איתו"

מנכ"ל מזרחי טפחות: "גם ללכת לים מסוכן אם אתה צולל ומנסה לעצור את הנשימה לעשר דקות ופחות מסוכן אם יושבים על החוף ומסתכלים בגלים"

"האם הנוסטרו של הבנקים מסוכן? תלוי מה עושים איתו. גם ללכת לים מסוכן אם אתה צולל ומנסה לעצור את הנשימה לעשר דקות ופחות מסוכן אם יושבים על החוף ומסתכלים בגלים". את הדברים הללו אמר אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, בפורום שוק החוב של מידרוג ו"גלובס" שנערך היום (ג') במלון הילטון בתל אביב.

"נוסטרו הוא הגדרה חשבונאית לא כלכלית", הוסיף יונס. "השאלה היא האם הפעולה מסוכנת? לא אם נגדיר אותה כנוסטרו. השאלה הנכונה היא מה רמת ניהול הסיכונים, האם כל סיכון מנוטר, ממופה ומטופל כתרבות ארגונית כוללת ולא כפעולה חד פעמית. ובהקשר זה להערכתי כל המוסדות הפיננסים צריכים להדביק את הפער מול הבנקים בתרבות ניהול הסיכונים".

בתפיסת יונס, הנוסטרו לא מסוכן בהגדרתו "איכות ניהול הסיכונים היא שקובעת, והפיזור של הסיכונים. נוסטרו יכול להיות כלי מצוין לנהל נזילות ולהקטין סיכונים. למשל על ידי סגירת הפער בין מקורות לשימושים בריביות, מטבעות או מח"מ".

יונס חלק על טענותיו של ברנע ולהערכתו הנוסטרו הגדול בבנקים אינו מחייב להגדיל סיכון, אלא להיפך - "הנוסטרו מאפשר לבנקים בישראל לפזר סיכונים כי מאפשר לבנקים להשקיע בחו"ל בשעה שרוב תיק האשראי שלו בארץ".