"עצירת אספקת הגז ממצרים עולה לישראל 1.5 מ' ד' ביום"

מנכ"ל משרד התשתיות בכנס הרצליה: "אנחנו חיים בעולם אכזר; אם תיעצר אספקת הגז המצרי נצטרך לסמוך על עצמנו"

"החל משבת ועד אתמול מדינת ישראל וחברת החשמל משלמות מיליון וחצי דולר יותר ליום בגלל שהיא משתמשת בדלקים חלופיים לגז הטבעי במצרים", כך אמר היום (ג') מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח בכנס הרצליה.

צמח אמר כי "ב-23 לינואר במסגרת הדיון על מסקנות ועדת ששינסקי הצגנו בממשלה את הסיכון של תלות המשק הישראלי במקור גז טבעי זר ויחיד, זה היה יומיים לפני פרוץ המהומות במצרים שהוכיחו לנו את הסכנה הלכה למעשה".

לדבריו, "הלקח העיקרי שישראל צריכה להפיק מאירוע הפסקת הזרמת הגז ממצרים הוא שאנחנו צריכים להסתמך מבחינת ביטחון האנרגיה בעיקר על עצמנו", יחד עם זאת צמח ציין כי לספק הגז המצרי יש נתח מאד משמעותי בתכניות שלנו.

בדברו בכנס הציג צמח נתונים שלפיהם הכנסות המדינה השנתיות מבלו על כל מוצרי הדלק ירדו בכ-8 מיליארד שקל או 33%, אם המדינה תחליט שלא לגלגל על הציבור את עליית מחירי הנפט, זאת בהנחה שמחיר הנפט יגיע ל-150 דולר לחבית. צמח הציג עבודת מחקר שנעשתה על-ידי ד"ר אור גולדפרב, כלכלנית במינהל הדלק במשרד התשתיות, בניסיון לבדוק מה יהיו המשמעויות הכלכליות על הכנסות המדינה במידה ויוחלט שלא להעלות את מחיר הבנזין לצרכן במקרה שבו ימשיכו מחירי הנפט לעלות.

על-פי המחקר, הכנסות המדינה מבלו העומדות כיום על 24 מיליארד שקל לשנה, יירדו ל-16 מיליארד שקל במקרה שמחיר חבית נפט יעלה ל-150 דולר לחבית ול-6 מיליארד שקל במקרה שמחיר החבית יגיע ל-200 דולר.

צמח נשאל על-ידי המנחה מדוע ישראל שוקלת לייצא גז טבעי לאירופה, אם היא רואה בגז הטבעי שלה נכס אסטרטגי. המנחה שאל "מה תעשו אם תיפסק אספקת הגז המצרי ולא תוכלו להגדיל את צריכת הגז המקומי בגלל שתהיו מחויבים לייצא את הגז בהסכמים עם לקוחות אחרים". צמח השיב כי "אנחנו חיים בעולם אכזרי ובמקרים כאלה נצטרך לסמוך על עצמנו. כל מדינה משתמשת במשאביה הלאומיים קודם כל לעצמה".

ד"ר ברנדה שפר שהשתתפה בפאנל אמרה כי החששות בישראל מפני איראן מוגזמים. לדבריה "מדובר אחרי הכול במדינה עם 25% אבטלה וסובסידיות כבדות לצרכנים. אין לנו מה לחשוש ממנה".