"מייסד ברודקום היה עוזר המחקר שלי, היום הוא מעסיק אותי"

פרופ' ניק אלקסופולוס, סגן נשיא בברודקום בראיון בלעדי ל"גלובס": ברודקום רוצה להגדיל החשיפה לטכנולוגיות המפותחות בישראל ע"י שת"פ עם הטכניון ואוניברסיטת תל אביב

ענקית השבבים ברודקום לא מסתפקת ברכישת חברות סטארט-אפ ישראליות, אלא מבקשת להגדיל את החשיפה שלה לטכנולוגיה המפותחת בישראל באמצעות שיתופי פעולה עם הטכניון ועם אוניברסיטת תל אביב.

בחודש שעבר ביקר בישראל פרופ' ניק אלקסופולוס, סגן נשיא בברודקום, ונפגש עם נציגים מהאוניברסיטאות לצורך בחינת שיתוף פעולה.

בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא אומר כי ברודקום מחפשת מחוץ לחברה טכנולוגיות שיהיו משמעותיות בעתיד. "נתמוך במימון המחקר ונשתתף בו - בכפוף להסכמים שנגיע אליהם", הוא אומר, "בינתיים, ישראל היא אחת מהמדינות הראשונות שפנינו אליה. אנחנו גם בודקים הצעה להקים בסינגפור מרכז מחקר שהמדינה תתמוך בו בשיעור של85% ואנחנו ב-15%. הם יודעים שזה ישפר את התחרותיות של המדינה. אנחנו בקשר גם עם מוסדות אקדמיים בטאיוואן ביוון ובבריטניה".

ברודקום הוקמה בשנת 1991 בידי ד"ר הנרי סמואלי, כיום סמנכ"ל הטכנולוגיות, והנרי ניקולס, שפרש מהחברה ב-2003. סמואלי, מצידו, היה בעבר עוזר מחקר של אלקסופולוס ב-UCLA.

החברה מפתחת מוליכים למחצה לעולם התקשורת האלחוטי והנייח ומוצריה כוללים מערכות על שבבים ותוכנה שמאפשרים העברת קול, וידיאו, מידע ומולטימדיה למכשירי ניידים ולמכשירי חשמל ביתיים. שווי השוק שלה הוא 24 מיליארד דולר.

ברודקום מכירה היטב את השוק הישראלי. בשנים האחרונות היא רכשה כאן שבע חברות ובהן פרסלו, דיון נטוורקס והאחרונה שבהן היא Sightic Vista, שפועלת בתחום עיבוד התמונה והווידיאו בתחום הסלולר. לברודקום גם מרכז פיתוח שצמח בשנה האחרונה והיא מעסיקה בישראל 640 עובדים.

אלקסופולוס, שהיה בעבר היה דיקן ב-UCLA ובאוניברסיטת אירווין בקליפורניה, אחראי בברודקום על שיתופי הפעולה עם העולם האקדמי. אלקסופולוס מציע תמיכה במימון המחקרים וקשר ישיר אל תעשיית התקשורת הגלובלית. בתמורה, ברודקום רוצה להיחשף אל המחקרים המתקדמים בתחומים שלה.

"אני מקדיש את עצמי להעלאת קרנה של הנדסת האלקטרוניקה בעולם", אומר אלקסופולוס. "בממשלות במדינות המערב אין נציג לאנשים שהגיעו מעולם ההנדסה האלקטרונית. לעומת זאת בסין, רוב חברי הממשלה הם בעלי השכלה הנדסית. צריך יותר אנשים בממשלות שחושבים באופן הגיוני. אבל אני לא בפוליטיקה, אני עזבתי את החיים הטובים באוניברסיטה כדי להצטרף לעולם האמיתי".

לדבריו, חברות טכנולוגיה רבות יצאו מהאוניברסיטאות - כמו HP, סאן, ברודקום ומיקרוסופט. "הנרי סמואלי היה עוזר שלי כפרופסור, והיום הוא מעסיק אותי. הוא לא שכח כמה חשובה פעילות המחקר לעולם האמיתי, במיוחד לחברות הטכנולוגיה.

"סמואלי זכר, מהניסיון שלו, כמה קשה לגייס הון לטובת מחקרים אקדמיים, ומה יכול לצאת מהם לטובת הכלכלה אם יקומו על בסיסם חברות. לכן, הוא החליט שעכשיו הוא יכול להיות זה שמסייע".