האם האג"ח הממשלתיות באירופה שוות השקעה?

איגרות החוב הללו רשמו באחרונה עליית תשואות ■ האם זוהי הזדמנות קנייה? פריקו השקעות ואקסלנס נשואה חלוקים

עומר ברוך, מנהל השקעות ראשי בפריקו השקעות

שוק האג"ח באירופה, שסבל בחודשים האחרונים מירידות שערים, הוא דוגמה חיה לכך שפאניקה מוגזמת מהווה הזדמנות למשקיע בעל אורך רוח.

המשבר הכלכלי בספרד, החולשה באיטליה וקשיים מהותיים ביוון, אירלנד ופורטוגל - גרמו לכך שתשואות אג"ח ספרדיות ואיטלקיות, ממשלתיות וקונצרניות, עלו לרמות חסרות תקדים ביחס לבנצ'מרק הגרמני.

אחת מאפשרויות ההשקעה המעניינות לתקופה היא אג"ח של הבנק הספרדי Santander (סימול במדריד: SAN), הנסחרת בתשואה גבוהה מעל בנקים דומים במערב אירופה.

סנטנדר הוא מהבנקים הגדולים באירופה, ועיקר פעילותו מתקיימת מחוץ לספרד. המשבר בענף הבנקאות גרם להידרדרות בתשואות האג"ח של הבנק.

גרמניה וצרפת מושקעות בדרכים ישירות ועקיפות בסכומי עתק במדינות הבעייתיות. עובדה זו תורמת להערכות כי הן ייאלצו למצוא פתרון רחב היקף, גם במידה שספרד ואיטליה ייאלצו להיעזר בסיוע פיננסי שתושיט להן הקהילה הפיננסית הבינלאומית, ובראשה האיחוד האירופי.

בניית תיק מקיף שיורכב ממספר אג"ח במח"מים שונים, לאחר בדיקה מקיפה של איכות החוב הקונצרני ואלוקציה רחבה מבחינת החשיפה הכוללת - תאפשר השגת תשואות נאות בטווח הבינוני למשקיע, שיהיה מוכן לספוג ירידות אפשריות בטווח הקצר.

יניב חברון, מנהל מחלקת מאקרו ואסטרטגיה באקסלנס

למרות הסנטימנט החיובי באג"ח האירופיות, והצלחת הנפקות האג"ח הממשלתיות של ספרד ואיטליה - כדאי להתרחק מהן.

פרמיית הסיכון באירופה לא תרד בצורה משמעותית, ואילו הסיכון שתעלה מחדש בהמשך השנה הנו גבוה. נזכיר כי סנטימנט השווקים ידוע במזגו ההפכפך, וצרור הבעיות של גוש האירו לא נעלם. הדרך להתאוששות תישאר רצופת מהמורות, שרובן מותנות בהחלטות פוליטיות.

שיעור האינפלציה של גוש האירו זינק במפתיע ל-2.4%, לאחר שבחודש שעבר חצה את היעד של הבנק המרכזי (2%). זה עדיין לא גרוע כמו באנגליה (3.7%), אבל המספרים מדירים שינה מעיניו של נגיד הבנק המרכזי באירופה, ז'אן קלוד טרישה. הבעיה מתחדדת כאשר בוחנים את גרמניה: המחירים שם עלו בקצב חודשי המהיר ביותר בשמונה השנים האחרונות. ההיסטוריה לימדה את גרמניה מדוע יש לחשוש מאינפלציה, וזה מבטיח פוטנציאל ללחץ לא קטן להעלאת שיעור הריבית.

הבנק המרכזי באירופה נשמע בחודש האחרון יותר ויותר אנטי-אינפלציוני. הוא מודאג ממחירי המזון והאנרגיה הגואים, ומגלגולם לציפיות האינפלציה ולשכר. לכן נראה, כי טרישה לא יהסס להעלות את הריבית במידה שהקצב יימשך. אם כך, ההשפעה של האצת האינפלציה תהיה כפולה - עליית התשואות וירידת מחירי האג"ח כתוצאה מצפי להעלאת ריבית; ועליית תשואות כתוצאה מעלייה בפרמיית הסיכון, שכן עליית התשואות משמעה עלייה בנטל החוב של המדינות באירופה.