נוקיה: "אנו בפיגור של שנים אחרי ה-iPhone והאנדרואיד"

‎‎ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם כי מנכ"ל נוקיה סטיבן אלופ צפוי לחשוף בעוד כמה ימים צמצומים גדולים בכוח האדם בחברה, שינויים אסטרטגיים וחילופי תפקידים בהנהלה הבכירה‏

מנכ"ל נוקיה סטיבן אלופ, לשעבר בכיר במיקרוסופט, שיגר לעובדיו מזכר פנימי חריף במיוחד, כמה ימים לפני שהוא צפוי לחשוף חילופי גברי וצמצומים גדולים ביצרנית הטלפונים הניידים, שמפגרת בחדשנות אחרי יריבותיה. מן המזכר עולה שנוקיה זקוקה נואשות למפנה בקנה מידה גדול מאוד. החברה המתחרה, אפל, הגיעה אתמול לשווי שוק של 327 מיליארד דולר.

אלופ משווה את נוקיה לאדם שעומד על אסדת קידוח נפט בוערת, ומזנק למים הקפואים כדי להימלט מהלהבות. לדבריו נחוצה "פעולה דרמטית" כדי לעצור ירידה שהותירה את היצרנית הפינית הגאה "בפיגור של שנים אחרי יריבותיה".

נוקיה רואה את נתח השוק הצומח במהירות הדומיננטי שלה לשעבר נשחק על ידי טלפונים להיטים כמו iPhone (אייפון) של אפל ומכשירים מבוססי אנדרואיד של גוגל. בו-זמנית, הטלפונים הפשוטים יותר של נוקיה נתונים לתחרות חזקה מצד יצרנים סינים.

‏"נוקיה, הפלטפורמה שלנו נשרפת", כותב אלופ במזכר שלו, שתוכנו פורסם על ידי ה"וול סטריט ג'ורנל", "יידרש מאמץ אדיר כדי לשנות את פני החברה שלנו".

ניתוח מדוקדק ואכזרי

המזכר, שמתפרסם לפני התדרוך שתקיים נוקיה לאנליסטים מחרתיים (ו') בלונדון, שבו צפוי אלופ להכריז על שינויים גדולים באסטרטגיה של החברה ובהנהלתה הבכירה, מיועד כנראה להכין את העובדים למה שיקרה. אלופ, שעבר ממיקרוסופט לנוקיה בשנה שעברה, מציע במזכר ניתוח מדוקדק ואכזרי של העבר הקרוב של נוקיה.

"המסירה הראשונה של אייפון הייתה ב-2007, ולנו עדיין אין שום מוצר שקרוב לחוויה הזו. אנדרואיד נכנס לזירה לפני קצת יותר משנתיים, והשבוע הם לקחו מאתנו את ההובלה במחזור שיווק טלפונים חכמים. זה בלתי יאומן", כותב אלופ לפי הג'ורנל.

לדבריו, האסטרטגיה של נוקיה, של קידום מערכת ההפעלה שלה - סימביאן, תוך פיתוח מערכת ההפעלה החדשה ‏MeeGo‏, אינה מספיקה כדי להדביק את המתחרים. הוא מציין שבעוד שנוקיה חשבה ש-‏MeeGo‏ תהיה פלטפורמה "מנצחת" לטלפונים חכמים במיוחד, בקצב הפיתוח הנוכחי יהיה לחברה רק מכשיר אחד מבוסס ‏MeeGo‏ בשוק השנה.

בתשובה לשאלה איך הגיעה נוקיה למצב כזה, אלופ כותב שחלק מהאחריות לכך הוא הגישה של החברה והעדר מנהיגות ראויה. בסיכום הוא קורא לנוקיה לשנות את התנהגותה, כפי שהאדם על אסדת הקידוח הבוערת פעל, ו"לקחת צעד אמיץ ונועז קדימה, אל עתיד לא בטוח".

‎‎‏"שינוי רדיקלי"

‎‎‏"אותו אדם שניצב על האסדה אפופת הלהבות, ראה לנגד עיניו, דרך העשן והלהבות, רק את מי האוקיינוס האטלנטי השחורים והקרים. נותרו לו רק כמה שניות להגיב. הוא יכול היה להישאר על האסדה ולהיאכל על ידי האש, או לזנק למטה אל המים במרחק 30 מטרים מתחתיו. הוא החליט לקפוץ. בנסיבות רגילות, הוא מעולם לא היה שוקל קפיצה כזו. אך הנסיבות היו לא רגילות. האדם שרד את הקפיצה ואת המים. אחרי שהוא נמשה מהם, הוא ציין שהאסדה הבוערת גרמה לשינוי רדיקלי בהתנהגותו", כתב אלופ.

למי שעדיין לא הבין את הנמשל, הוא הוסיף ש"גם אנחנו עומדים על פלטפורמה בוערת, וחייבים להחליט איך אנחנו משנים את התנהגותנו".

לפי הדיווח בג'ורנל, אלופ מוסיף ש"למדתי שאנחנו על אסדה בוערת לאחר שבחודשים האחרונים דיווחתי לכם על מה ששמעתי מבעלי המניות שלנו, מחברות הסלולר, מהמפתחים, מהספקים ומכם. יש לנו יותר מהתפוצצות אחת - יש סביבנו מוקדים רבים של להבות שמקיפות אותנו מכל הצדדים".

אלופ כותב עוד שסימביאן, המערכת של נוקיה לטווח הבינוני, התבררה כמערכת לא-תחרותית בשוקי מפתח כמו צפון אמריקה. במקביל, בטווח המחירים הנמוך, יצרניות סיניות משווקות מוצרים חדשים בקצב שעובד של נוקיה הגדיר כ"מהיר יותר מהזמן שלוקח לנו ללטש מצגת של פאואר-פוינט". הסינים מהירים, זולים ומאתגרים אותנו, הוא מסכם. ‏‎‎‏