פשרה בייצוגית: קוקה-קולה תפצה לקוחות בכ-2 מיליון שקל

זאת בגין תקלה שאירעה בנובמבר 2009, במסגרתה שווקו לציבור בקבוקי משקה שהכילו כמויות מזעריות של חומרים זרים שגרמו לריח רע ■ החברה תפצה באמצעות תרומה לאוכלוסייה נצרכת

כחלק מהסכם פשרה שנחתם בין הצדדים בתובענה ייצוגית, תפצה חברת קוקה-קולה את לקוחותיה בקרוב ל-2 מיליון שקל באמצעות תרומה לאוכלוסייה נצרכת.

בנובמבר 2009 הגישה התובעת מיכל גלבוע, באמצעות עו"ד יוחי גבע, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה), זאת בגין תקלה שאירעה בנובמבר 2009 בחומר גלם שרכשה החברה המרכזית מספקית הפחמן-דו-חמצני (CO2), חברת מכתשים אגן, ובשל כך שווקו לציבור בקבוקי משקה שהכילו כמויות מזעריות של חומרים זרים שגרמו לריח רע שנדף מהמשקה.

החברה, נטען, הפרה את הוראת פקודת בריאות הציבור וצו הפיקוח על מצרכים ושירותים, עת ייצרה ושיווקה משקאות שאיכותם על-פי הטענה נפגמה ואשר לכאורה הכילו חומרים מזיקים לבריאות.

עוד טענה המבקשת כי החברה המרכזית הטעתה את צרכניה והפרה את חובת הגילוי, כשנמנעה מליידע את צרכניה אודות רכיבי המשקה וכי המשקאות לכאורה אינם ראויים לצריכת אדם.

בנובמבר 2010 הוגשה תשובת החברה המרכזית בנושא, ובה טענה כי האחראית הבלעדית לאירוע היא חברת מכתשים אגן, וכי החברה המרכזית, אשר נקלעה לאירוע שלא באשמתה, פעלה באופן ראוי ואחראי למניעת הפצת התוצרת ולאיסוף מסיבי של יותר מ-94% מכמות המשקאות הפגומים מסדרות הייצור הרלוונטיות, כך שהציבור רכש לכל היותר כ-6% מהמשקאות הללו.

עוד טענה החברה המרכזית כי התקלה לא חשפה את צרכני החברה המרכזית לסכנה בריאותית בצריכת המשקאות, שכן החומרים הזרים שהיו במשקאות הפגומים היו בריכוז כה נמוך, שרק צריכה יומית של עשרות אלפי בקבוקי משקה מאותם משקאות היתה מביאה לסף הסיכון הבריאותי.

נוכח הפרסום הרב לה זכה האירוע בכל אמצעי התקשורת, נטען, ומאחר שהחברה המרכזית פרסמה 3 הודעות לציבור על התקלה באמצעי התקשורת ובהודעות אלה ביקשה שלא לצרוך את המשקאות, הרי שרוב-רובם של הצרכנים שרכשו את אותם משקאות היו מודעים לאירוע ולא צרכו אותם בפועל.

עם שקלול סיכוייהם השונים הסכימו הצדדים להגיע להסדר פשרה לסיום ההליך, מבלי שהחברה המרכזית תודה בטענות. על-פי ההסכם תתרגם החברה למשקאות את הפיצוי לתרומה לנזקקים, ותעניק חינם משקאות מתוצרתה במחיר כולל לצרכן של 1.8 מיליון שקל.

מחירי המשקאות שייתרמו יחושבו בהתאם למחירם הממוצע ברשתות השיווק לפי נתוני חברת סטורנקסט, והם יועברו לאוכלוסייה הנזקקת באמצעות ארגון "לתת" במשך 4 חודשים - החל מעוד 60 יום.

במסגרת ההסכם ממליצים הצדדים לבית המשפט לקבוע גמול לתובעת המייצגת בסכום של 25 אלף שקל וכן שכר-טרחה לבאי-כוחה בסכום של 319 אלף שקל. כעת נותר לחכות לאישורו הסופי של בית המשפט.