מנעה מהגרוש לראות את הילדים - וביה"ד "קיזז" מהכתובה

ביה"ד הרבני בנתניה החליט באופן תקדימי לעקל את סכום הכתובה עליו חתם הבעל ולקזז ממנו קנס שהוטל על האישה לאחר שמנעה ממנו לראות אל ילדיהם כפי שסוכם בהסדרי הראייה

בסל העונשים בישראל אפשר למצוא קנסות, עבודות שירות ואפילו מעצר או מאסר - אבל כעת מסתבר כי יש אמצעי ענישה חדש: עיקול וקיזוז כתובה.

בית הדין הרבני האזורי בנתניה פירסם בשבוע שעבר פסק דין זמני בנושא הסדר גירושים של זוג שנישא לפני פחות מ-5 שנים והתגרש לאחרונה, כאשר להם שני ילדים קטינים. האישה, על-פי פסק הדין, מנעה בחודשים האחרונים את המפגשים שנקבעו ותואמו בינה לבין הילדים, כאשר עם פרוץ המשבר בין בני-הזוג לשעבר נמנע מהאב לראות את ילדיו במשך למעלה מחודש בשל התחמקויותיה של האם לכאורה.

ההתכתשות בין בני-הזוג הגיעה גם לכדי תלונות במשטרה וחוות-דעת פסיכולוגיות באשר להשפעה על הילדים וליכולות ההוריות שלהם, כאשר שני הצדדים מעלים תלונות קשות לגבי התנהלות הצד השני, לרבות תלונות על התנהגות מינית ותקיפת אנשי צוות.

כאשר התגלגל הדין לפתחו של בית הדין הרבני פעם נוספת בשבוע שעבר, קביעתו של אב בית הדין, מיכאל עמוס, היתה מקורית במיוחד: לצד צו שיפוטי המורה לצדדים לבצע אבחון משפחתי, קנס בית הדין את האשה בסך 25 אלף שקל בגין "הפרת הסדרי הראייה של הילדים עם האב והפרת צווי בית הדין".

את הסכום מבקש בית הדין באופן חריג לנכות מסכום הכתובה בו חויב הבעל.

על-פי המתווה הראשוני שגובש בין הצדדים טרם לסכסוך, על הבעל היה למכור את דירת בני-הזוג ולהעביר את סכום הכתובה בו חויב - 180 אלף שקל - לאישה. עם זאת, בית הדין הורה לבקשת האב, באמצעות עו"ד אביבית מוסקוביץ', כי הסכום יוקפא עם מכירת הדירה, ויוטל עליו צו עיקול ממנו יקוזז סכום הקנס.

בנוסף, נקבע כי אם יתברר כי לאב אין בעיה בתפקוד ההורי ואין סכנה בפגישה בינו לבין הילדים - תממן האשה את מלוא עלות הבדיקה, וזו תקוזז גם היא מסכום הכתובה.

"בית הדין לא יסיר את העיקול (על סכום הכתובה) עד אשר ייבחנו המשך הסדרי הראייה בין האב לילדיו", נכתב שם, כאשר אב בית הדין מוסיף ותוקף את האשה: "בית הדין מבהיר בזאת כי הפעם נהג לפנים משורת הדין בקביעתו את סכום הקנסות. למותר לציין כי אם האשה תמשיך בדרכה - לא רק שהקנסות יגדלו, אלא בית הדין יקבע מועד לדיון בהעברת המשמורת כבקשת בא-כוח הבעל בדיון שהתקיים".