ההבדל בין גנץ לגלנט

גם גנץ חטא במעשים שאינם טהורי מידות, אבל אחרי גלנט למי יש כוח להתעסק בזה?

שני הבדלים יש בין בני גנץ ליואב גלנט. אבל בעצם, בואו נתחיל במה שיש להם במשותף: שניהם לא צדיקים. כן, גם גנץ. גלנט פלש לשטחים ציבוריים? גם גנץ עשה זאת בשטח הציבורי הצמוד לביתו שבראש-העין; הוא עשה מהשטח הציבורי גינה פרטית, כולל מרפסת עץ.

ההבדל הוא בכמות ובהתנהלות. השטח הציבורי של גנץ הוא קטן, לא דומה לעשרות הדונמים של גלנט, לדרך הציבורית וכל השאר. גם לא היה אצל גנץ תצהיר בשבועה שהוגדר כבעייתי, ומכלול התנהלותו היתה פחות בעייתית.

טוהר מידות על-פי מינון

אלא מה? ועדת טירקל אמורה לבחון את טוהר המידות של המועמדים לתפקידים בכירים. אין ספק כי הכמות אצל גלנט יוצרת איכות, במקרה זה במובן השלילי.

ובכל זאת - מבחינה עקרונית ההתנהגות של שניהם לוקה במידות לא טהורות. שניהם עברו על החוק, גם אם בדרגות חומרה שונות. מה גם שגנץ סוחב על גבו עניין נוסף של השכרת דירתו הפרטית בעת שקיבל מהמדינה דירה אחרת - מבלי לדווח על ההכנסה הנוספת.

הפרקליט הצבאי אביחי מנדלבליט בדק בשעתו ומצא שנעשתה על-ידי גנץ "חריגה מהנהלים", אבל "אין בהתנהלות דבר פלילי". הקביעה הזאת אינה ברורה, מכיוון שעל פניו נראה כי לכאורה יש כאן חשד לעבירה על העלמה הכנסה. אבל נניח לזה, גם אם לא פלילי - בוודאי שלא "טוהר מידות".

רמטכ"ל של עיתוי

ובכל זאת ועדת טירקל, האמונה על טוהר המידות, אישרה אותו. מה עמד לטובתו? בעיקר העיתוי. אחרי גלנט לאף אחד כבר אין כוח להתעסק עם זה, לא לממשלה, לא לטירקל, לא לציבור - ובעיקר לא לתקשורת. העיקר שיהיה כבר רמטכ"ל.

אבל מעניין להרהר: אם גנץ היה המועמד הראשון של ברק, לא סביר שהוא היה מקבל את הטיפול לו "זכה" גלנט (בצדק)? ואולי היום גלנט היה מקבל את טיפול גנץ, כלומר את אישורו של טירקל?

ביבי רוצה קמפ דייוויד

לפעמים ככל שאדם יותר גדול בתואר ובמעמד - כך הוא יותר קטן במציאות. ראינו לאחרונה הפגנת קטנות כזו מצדו של אהוד ברק, ששיחק ברוגז עם הרמטכ"ל, אבל במקום לעשות זאת בגן ילדים - מגרש המשחקים שלו היה מדינת ישראל.

תצוגת הקטנות האחרונה שייכת לבנימין נתניהו. פתאום מבקש ביבי שהמדינה תישא בהוצאות ביתו בקיסריה. לביבי יש כמובן כבר בית שרד גדול ומפואר בירושלים שהמדינה משלמת את כל הוצאותיו. אבל ביבי רצה עוד בית, בית קיץ, או סוף שבוע, משהו כמו קמפ דייוויד. בית על יד הים והגולף. בין העשירים. שזו כמובן זכותו.

אבל על סמך מה הוא חושב שאזרחים, גם כאלה שהם קשי-יום ופרנסה, צריכים לממן את הוצאות הבית הנוסף הזה? ומה נעשה אם ביבי יחליט שהוא זקוק לבית חמסין בקריביים?

אטום לבושה

אטום לבושה, האיש הזה. הוא הרי כבר חטף לא מעט על הראש בגלל תאוות-הבצע הקטנונית שלו. מתברר שזה לא נגע לו כהוא זה, והוא ממשיך לנסות ללקט כספים מהמדינה בכל תואנה אפשרית. ואל נשכח שמדובר באדם עשיר, שהרי לא כל אחד יכול להרשות לעצמו בית נוסף בקיסריה. איש קטן וקטנוני.

מבייש אותי כאזרח שאדם כזה הוא מנהיג המדינה. אני מקווה ומצפה שהמדינה תדחה בבוז את הניסיון הזה להכניס יד קטנה וגסה אל קופתה.

סוכר הארץ

גנץ וגלנט, ברק וביבי, וכל השאר. אז איפה איפה הם, הבחורים ההם, עם הבלורית והתמימות, למה כבר לא רואים אותם? איך הפכו ממלח הארץ לסוכר המר שלה?