4 אג"ח לא מדורגות בסיכון גבוה: בכל זאת כדאי?

אם גם אתם מבקשים להמשיך להפיק תשואות מאפיק האג"ח, ייתכן שתצטרכו להגדיל את הסיכון ■ עידן מקסלמן, מנהל חדר המסחר בסיגמא, מציע ארבע איגרות לא מדורגות

בשנתיים האחרונות הציג אפיק האג"ח ביצועים טובים בכל קשת דרגות הסיכון. אך כיום קיימת בשוק תמימות דעים שמגמת העלאת הריבית תימשך השנה, והקצב שלה תלוי בעיקר בשיעור האינפלציה. האפיק העיקרי שיושפע מעלייה בריבית הוא אג"ח ממשלתיות, שמחירן נע ביחס הפוך לשינוי בריבית - עליית הריבית מובילה לירידת מחירים ולהפסדי הון.

אולם לא רק אג"ח ממשלתיות צפויות לספוג הפסדי הון בשנה הקרובה. "גם אג"ח קונצרניות המדורגות גבוה, AA מינוס ומעלה, שבהן פרמיית הסיכון נמוכה מאוד, חשופות לסיכון העלאת הריבית, וקיים בהן סיכון ממשי להפסדי הון". כך מציין בפנינו עידן מקסלמן, מנהל חדר המסחר בבית ההשקעות סיגמא.

פרמיית הסיכון היא ההפרש בתשואה בין אג"ח קונצרנית לאג"ח ממשלתית לאותו טווח השקעה. ככל שהסיכון של החברה המנפיקה גבוה יותר, כך צפויה פרמיית הסיכון לעלות, מאחר שהאיגרת צריכה לפצות על הסיכון בתשואה גבוהה.

לדברי מקסלמן, "המסקנה המתבקשת היא שכדי לשפר את התשואה של 2011 מאפיק האג"ח, יש להעלות את רמת הסיכון בדרך של צמצום רכיב האג"ח הממשלתיות והגדלת החשיפה לאיגרות החוב בדירוגים הבינוניים, קבוצת ה-A ומטה". באג"ח אלה, בדגש על אג"ח לא מדורגות, ישנה חשיבות רבה לניתוח ובחירה סלקטיבית, וכן למעקב יומיומי אחר התפתחויות, חיוביות או שליליות.

"דירוג הוא רק פרמטר אחד מני רבים, שיש לקחת בחשבון בעת בחינת אג"ח, ואין להסתמך עליו בלבד. מי שישכיל לבצע את הבדיקה בצורה מעמיקה, יוכל ליהנות מתשואות גבוהות ברמת סיכון מבוקרת", מוסיף מקסלמן. נזכיר כי גורמי הסיכון הקיימים באג"ח הלא מדורגות הם הסחירות והנזילות. בהתאם לכך, מקסלמן מספק 4 המלצות לאג"ח לא מדורגות, שבהן מוערך יחס סיכוי-סיכון טוב לעומת חלופות אחרות הקיימות כיום בשוק:

חנן מור אג"ח ב'

הקבוצה עוסקת ביזמות נדל"ן למגורים, ומתמקדת בעיקר באזורי הביקוש נתניה, רחובות, נס ציונה, אך גם בלהבים, תלמי מנשה ויבנה. אזורים אלה נהנים מביקושים גבוהים ויציבים, והיצע דירות יחסית נמוך. החברה חרטה על דגלה את נושא הבנייה הירוקה ואיכות הסביבה, והיא מהחברות המובילות בתחום בארץ. החברה מציגה מגמת שיפור לאורך השנים האחרונות בשורת ההכנסות והרווח, ולהערכתו של מקסלמן המגמה צפויה להימשך. גורם סיכון מרכזי הוא התקררות שוק הנדל"ן, על רקע עליית הריבית וירידה בביקושים, אולם התמקדותה של החברה באזורי ביקוש מצמצמת חשיפתה לגורם סיכון זה. לאיגרת סחירות נאה, מח"מ קצר המתאים לימי עלייה בריבית בנק ישראל, והגנה מפני אינפלציה.

אי.ג'י.אר.אי אג"ח ב'

החברה שבבעלות משפחת ויל ומשפחת אלוביץ', עוסקת בתחומי הנדל"ן המניב ופיתוח יזמות נדל"ן. בעבר פעלה בעיקר בארץ, ולפני מספר שנים העבירה את פעילותה למזרח אירופה. באחרונה קיבלה החברה החלטה לצאת לדרך חדשה, תוך מעבר מאירופה להתמקדות בשוק הנדל"ן האמריקני.

החברה נמצאת בעיצומו של תהליך מכירת הנכסים הבעייתיים ברומניה לבעלי השליטה בחברה - מה שצפוי להזרים לחברה סכום של כ-45 מיליון שקל. בכוונת החברה להתמקד בשוק הנדל"ן המניב בארה"ב, בדגש על תחום המגורים להשכרה. זאת מתוך ראייה כי הדיור המושכר הנו דפנסיבי דיו מחד, ובעל פוטנציאל צמיחה גבוה מאידך.

אמיליה פיתוח אג"ח א'

חברת אחזקות הפועלת בתחומי תעשייה שונים. עיקר החזקותיה הן בתחומי הקוסמטיקה, טואלטיקה ודטרגנטים, פלסטיקה ותעשייה תהליכית. בין החזקות החברה: חברת זוהר דליה וזוהר קוסמטיקס (קרליין לשעבר), חברת פלציב (המייצרת מוצרי פוליתלאן מוקצף ומוצלב) וחברת מקסימה (העוסקת בייצור ייבוא ושיווק של גזים לתעשייה). כל החברות המוחזקות על-ידי אמיליה משלמות דיבידנדים, שמהם האחרונה נהנית. אחת ההחזקות המעניינות של החברה היא אבן קיסר, היצרנית המובילה בעולם של לוחות תחליף שיש למטבחים. חברת אבן קיסר בוחנת מעת לעת הנפקה בבורסה בארה"ב, וככל הנראה במהלך השנה הקרובה היא תונפק.

אאורה אג"ח ב'

החברה עוסקת בתחום הנדל"ן, הן המניב והן בבנייה למגורים. לחברה פרויקטים בישראל: בחולון, פרדס חנה-כרכור, יהוד, מצליח ואילת, וארבעה מהם אמורים להסתיים במהלך השנה הנוכחית. אזורים אלה נהנים בתקופה האחרונה מביקושים יציבים וגבוהים, ולהערכת מקסלמן ימשיכו להיות אטרקטיביים גם בעתיד. כמו כן, לחברה פרויקטים באירופה, המהווים מקור סיכון יחסי לחברה: בבעלותה ארבעה קניונים ברומניה, ושלושה נוספים בתהליכי תכנון והקמה.

לחברה פעילות בתחום ההשכרה לטווח קצר בארה"ב: היא רכשה בניין להשכרה במרכז מנהטן בהיקף של 80 יח"ד, והחלה תהליך שיפוץ שבסופו יעלה היקף הדירות להשכרה לכ-120 יח"ד. השיפוץ צפוי להסתיים במהלך הרבעון הנוכחי, והדבר מעלה את שוויו של הבניין משמעותית.

11
 11