אהוד יערי: "אף אחד לא צפה שזה מה שיקרה במצרים"

הפרשן לענייני ערבים של חדשות ערוץ 2 בראיון למגזין "פירמה": "חלק מהאנשים שמארגנים את זה הם אנשים שאני מכיר הרבה שנים, והם לא האמינו שתהיה תגובה כזו"

"לא האמנתי ואני לא מכיר מישהו שהאמין שייראה כדבר הזה במצרים", מודה אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות ערוץ 2, בראיון בלעדי למגזין "פירמה" של "גלובס". "מארגני ההפגנות האלה משתאים בעצמם לנוכח מה שקרה. אף אחד לא ראה את הוולקנו הזה גולש עם כמויות כאלה של לבה שרצה ברחובות.

"חלק מהאנשים שמארגנים את זה הם אנשים שאני מכיר הרבה שנים, והם לא האמינו שתהיה תגובה כזאת. בתוך 48 שעות היה ברור שמובארק גמור ואין לו תקומה. מאותו רגע אנחנו עובדים במתכונת של מלחמה".

יערי אינו נבוך לנוכח הכישלון בחיזוי המתרחש במדינה השכנה. כולם הרי פספסו, החל מהפרשנים וכלה במערכת הביטחון. לדבריו, גם מובארק לא ידע.

"היה ברור שיהיה ניסיון להפוך את ההתקוממות הזו לרפורמות במשטר ולא לחילופי משטר, ועל זה המאבק", אומר יערי. "מובארק גמור, אבל המשטר עדיין לא. השלטון לא קרא את הרמה הגבוהה של התרעומת, ההתמרמרות מהשלטון וכל מה שנלווה לזה. לא מובארק ולא אף אחד סביבו, לא מארגני ההפגנות מטעם האופוזיציה ובטח לא אני, הקטן באלפי-מנשה, לא ראינו שזה יכול לקבל את הדפוס הזה של עלייה על הבסטיליה. מצד שני, היה ברור שהצבא לא יורה".

ליערי יש את מה שהוא מכנה "ערוגת המקורות", אותה הוא מתחזק באדיקות כבר שנים בעולם הערבי. עבודת הסיקור כעת מעמידה במבחן את כל יבולו. "מצרים זו מדינה שאני מכיר היטב. יש לי שם הרבה חברים, מכרים, נגישות".

- המקורות במצרים סיפקו את הסחורה?

"כן. אני מרגיש טוב עם טיב האינפורמציה שהייתה לנו".

- שוחחת עם מובארק מאז שכל זה החל?

"לא".

* הראיון המלא יפורסם מחרתיים (ג') במגזין "פירמה" של "גלובס".