משקיעי פרוטליקס דרוכים: האם ה-FDA יאשר את המוצר?

תנועה ערה במניית פרוטליקס לקראת אישור ה-FDA מעידה כי החברה הגיעה לציון דרך ■ בעלי העניין יוצאים ובעלי מניות חדשים מחכים למכירות ופיתוח מוצרים חדשים

מסחר ער נרשם לאחרונה במניית חברת פרוטליקס , הממתינה לאישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) בסוף השבוע הבא (25 בפברואר), למוצר לטיפול במחלה הגנטית גושה. המניה שומרת שער של 10 דולרים בממוצע, המגלם לחברה שווי של 800 מיליון דולר, אך התנודות סביב המניה חדות.

מהיכן נובעת הסערה בחברה שסיפקה בעיקר חדשות חיוביות בשנה האחרונה, וממשיכה להתקדם על-פי התוכניות? לאן הולכת פרוטליקס, אם המוצר אכן יאושר? "גלובס" מנתח את מצב החברה ערב האישור.

פרוטליקס השלימה משימה קשה כאשר הגיעה לסוף השלב השלישי של הניסוי הקליני לגמרי לבדה, מקום שבו עמדו עד היום רק שתי חברות ישראליות - טבע עם הקופקסון והאזילקט, וקמהדע עם חלבון ה-ATT.

מוצר הדגל של פרוטליקס הוא גם חלוץ עולמי - עם קבלת אישור ה-FDA, היא תהיה הראשונה בשוק עם תרופה ביוטכנולוגית שהופקה מצמח. משקיעים רבים חיכו להודעה על אישור ה-FDA המתקרב, חלקם דבקו בחברה שנים ארוכות ואחרים השקיעו בה לקראת המאורע. נראה כי עבור שתי קבוצות אלה, החלום כבר הוגשם והסיפור נגמר.

כעת מתחלף דור של משקיעים בפרוטליקס. המשקיעים ההרפתקנים בחברות ביומד צעירות ממשיכים הלאה, ואת מקומם ממלאים משקיעים של חברות מבוססות יותר. "לחברה יש מוצר מרכזי, והשאר עדיין בשלבים מוקדמים", אומר ל"גלובס" האנליסט סטיבן טפר מהראל. "לאחר האישור, החברה גם תספק חדשות בעניין זכייה במכרזים לאספקת התרופה, אולם אלה אירועים קטנים במונחי ביומד".

ריטו ברל, אנליסטית בכירה בתחום הבריאות בחברת Canaccord המכסה את פרוטליקס, אינה מסכימה עם טפר. "החשש מפני מהלך של 'מכירת המניה עם קבלת החדשות' קיים כשמתקרבים לאירוע משמעותי", היא אומרת ל"גלובס". "אך כאן, ממתינים לחברה עוד אירועים מעניינים גם אחרי כן".

השוק מוטרד מכך שחלק מן המוכרים הם בעלי עניין, ובהם יו"ר טבע, פיליפ פרוסט וקרן מרתון , שבשנה האחרונה מכרו בהדרגה את רוב אחזקותיהם.

האם בעלי העניין יודעים משהו לגבי אישור ה-FDA?

ברל: "ה-FDA היא רשות הפכפכה, אך הפעם זה נראה מבטיח. אנחנו די בטוחים שהאישור יגיע, ובזמן". קיים סיכון כי האישור יידחה מעט אך יתקבל לבסוף. מצב כזה יאכזב את המשקיעים, אך לא ישפיע על החברה לטווח הרחוק.

טפר: "לו בעלי העניין היו יודעים משהו על האישור או על בעיה אחרת, הם לא היו מרשים לעצמם למכור".

מי צריך 20 מיליון ד'?

ירידה זמנית במניה התרחשה לאחר שהחברה פרסמה תשקיף לגיוס 20 מיליון דולר בינואר השנה. בשביל מה זקוקה פרוטליקס לכסף אם היא עומדת להיכנס למכירות, ועוד עם שותף אגרסיבי כמו פייזר?

לחברה יש 44 מיליון דולר בקופה, והיא אמנם שרפה 30.4 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2010, אך חלק מן העלויות היו קשורות לניסוי הקליני הגדול שהסתיים. האנליסטים מצדם תומכים בגיוס. ברל: "הייתי רוצה שיהיו לחברה המשאבים לממן את התוכניות שלה בפיתוח התרופה לפברי (מחלה גנטית) ולדלקת מפרקים. שני הפרויקטים בעלי פוטנציאל גדול, בעיקר הפברי. הייתי רוצה לראותם מקודמים, אם כי לאו דווקא בדרך של גיוס על בסיס תשקיף".

המשקיעים המחכים לצאת בעת קבלת האישור, לא מתעניינים בפרויקטים העתידיים ולכן גם לא בגיוס, ונראה כי החברה אכן לא מתכננת לבצעו לפני קבלת האישור.

אם כך, איך תיראה פרוטליקס בטווח הרחוק? רוב האנליסטים צופים לה הכנסות של 300-350 מיליון דולר ב-2015, בהנחה שהשיווק של פייזר יהיה אגרסיבי. כרבע מן המכירות יגיעו מארה"ב, שוק שבו שולטת ענקית התרופות Genzyme; מחצית נוספת מאירופה ומשאר העולם; ועוד רבע מישראל. פרוטליקס תמכור כאן את המוצר בנפרד מן השותפות עם פייזר.

טפר: "מחוץ לארה"ב, במדינות שבהן ההחלטה על רכישת תרופות מסוג זה מתקבלת ברמה הממשלתית, יהיה לפרוטליקס קל יותר לכבוש מדינות".

ברל מוסיפה כי: "אנחנו סקרנים לראות את תמחור השקת המוצר שבו תבחר פייזר". ההנחה שלה מצפים האנליסטים היא דיסקאונט של 15%-25% מתחת למחיר המוצר של פייזר.

אישורי השיווק באירופה ובברזיל אמורים להתקבל ברבעון השלישי

אישורי השיווק באירופה ובברזיל אמורים להתקבל ברבעון השלישי. לאחר מכן צפויים להתחיל החוזים מחוץ לארה"ב.

באשר לתוכניות הפיתוח הנוספות, עדיין לא ידועים לוחות הזמנים. התרופה לפברי אמורה להתחרות במוצרים של ג'נזיים ושייר, המגלגלים 500 מיליון דולר ביחד. מוצר נוסף, הנמצא גם הוא בשלב בעלי החיים, אמור להיכנס לשוק התחרותי אך הגדול של דלקת פרקים, ולהתחרות בתרופה אנברל המשווקת על-ידי פייזר ואמג'ן. מוצר נוסף לטיפול בגושה ניתן בבליעה, במקום בעירוי הנהוג היום.

האנליסטים אינם מביאים בחשבון הכנסות מן המוצרים האחרים, אולם האנליסטים של כלל פיננסים, למשל, מתמחרים יכולת זו ב-300 מיליון דולר. טפר טוען כי, "השאלה היא לא רק אם ניתן לייצר תרופות מחליפות אנזים כמו התרופה לגושה ולמחלת הפברי, אלא אם פרוטליקס תדע לייצר חלבונים מורכבים יותר, למשל נוגדנים כמו האנברל, שהם היהלומים של התרופות הביולוגיות".

האנליסטים של כלל מזכירים כי בשנת 2005 רכשה שייר חברה ב-1.6 מיליארד דולר כדי ליצור בוטיק לתרופות יתום. זהו אירוע משמעותי, אך ברל טוענת: "בטרם פרוטליקס תירכש, צריך להתקבל האישור וכן החברה צריכה לקדם עוד מוצר אחד לפחות באופן משמעותי בתהליך הניסויים הקליניים".

ב-8 בפברואר פרסם בית ההשקעות UBS סקירה של פרוטליקס, ובה נכתב: "איתרנו באתר משרד הבריאות הברזילאי טיוטה של העלון לצרכן של התרופה, הכולל אזהרה מתופעות הלוואי של התרופה. לדברי החברה, מדובר בגרסה ישנה, ואם תהיה אזהרה על העלון הסופי, יש בכך סיכון למניה".

תגובת המניה הקדימה את פרסום הדו"ח, כאשר בשוק נפוצו שמועות על "עניין בטיחותי בברזיל". החברה בחרה לא להגיב ישירות, אך האנליסטים טוענים כי מדובר בעלון שהוכן אחרי הניסוי הראשון של החברה, ועודכן כאשר הניסוי השני והגדול יותר לא העלה בעיות בטיחות. המניה התאוששה, כך שנראה כי רוב המשקיעים קיבלו את גרסת החברה.

כיום פייזר מוכרת בברזיל את התרופה של פרוטליקס במסגרת חוזה ראשוני בהיקף של 30 מיליון דולר, וממתינה להחלטת הממשלה בנודע להסכם גדול יותר. בשוק דובר על הסכם של כמה מאות מיליוני דולרים לפייזר (שמהם תגזור פרוטליקס כמה עשרות מיליוני דולרים), לאורך חמש שנים. ההסכם בברזיל עשוי להשפיע על מניית החברה בחודשים שלאחר האישור.