מודיעין עסקי - תחילתה של מהפכת הפצת המידע

פרשת ויקיליס היא הדוגמה הטובה ביותר לכך שאין שום מערכת שחסינה מפני הדלפות ■ ובכלל, ככל שמאגרי המידע גדלים - כך גדל הסיכוי להדלפות ענק

השבועון הגרמני "דר שפיגל" העריך כי המסמכים שנחשפו בוויקיליקס מספקים חומר גלם שניתן למלא בו את גיליונות העיתון ב-66 השנים הקרובות. גם אם הערכה זו מוגזמת, אין ספק כי עוצמתה של הפרשה אינה דווקא ב"איכות" המידע (לפחות לא בשלב זה), אלא בכמות הבלתי נגמרת שלו (היה כבר מי שכינה את הפרשה "צונמי של מידע").

פרשת ויקיליקס היא דוגמה ייחודית לבעיית הצפת המידע. כל-כך הרבה מידע, שגם אם למערכות העיתונאים היה מתאפשר להתמודד איתו, רמת הקשב האנושי אינה מאפשרת את קליטתו.

כמות המידע בעולם הולכת וגדלה בקצב מהיר. ההתפתחויות שחלו בשנים האחרונות בטכנולוגיות מידע ותקשורת, גרמו לכך שמידע הולך ונאסף בקצב מסחרר ובתוך כך גם המידע המודיעיני. פרשת ויקיליקס בתצורתה הנוכחית היא כנראה רק תחילתה של מהפכת הפצת המידע. ככל שמאגרי המידע הולכים וגדלים כך גם הסיכוי להדלפות ענק הולך וגדל בהתאמה.

לא ניתן להימנע מאיסוף מידע

הפרשה מביכה את האמריקנים, בכך אין ספק. אולם מהסתכלות על המידע שפורסם עד כה, כמו גם התייחסויות הפרשנים השונים, ניתן להתרשם כי במידע שפורסם אין חשיפות מרעישות. יש כאן הרבה מאוד דיווחים (חלקם אף ברמה רכילותית) של שגרירויות אמריקניות ברחבי העולם.

מנקודת מבט עיתונאית ייתכן כי המידע שנחשף עד כה מאכזב. נכון, גם ברמה המודיעינית אין גילויים חדשים, אולם מזווית הסתכלות מערכתית אין ספק כי מדיניות איסוף המידע של המודיעין האמריקני מעוררת התפעלות. ההתעניינות של האמריקנים בכל אמירה של מנהיגים ומקבלי החלטות בעולם, המאמץ שלא לפספס דבר, ההימנעות של הדיפלומטים לשפוט בעצמם בין עיקר לטפל, כל אלה מעידים על מערכת מודיעינית משומנת שיודעת לברור את המוץ מתוך כל כך הרבה תבן.

אין ספק כי החומר הזה משמש חלקים בפאזל של תמונת המודיעין העולמית הכללית אותה מצייר הממשל האמריקני. התפקיד המודיעיני הינו לגבש מתוך אלפי פיסות המידע, כולל זה הרכילותי, תמונה מצרפית שתאפשר ניווט מיטבי. מנקדות השקפה זו, לפיסות המידע המתקבלות מהדיפלומטים יש ערך מודיעיני רב.

נשאלת עתה השאלה האם הדלפת הענק תשנה את אופן העבודה של המודיעין האמריקני, או לחלופין האם מנהיגי העולם ימנעו או יפחיתו את היקף השיחות עם נציגי הממשל האמריקני בארצם.

ניתן להניח כי בטווח הקרוב הן האמריקנים והן בני שיחם ינהגו במשנה זהירות בשיחותיהם האישיות. אולם ארצות-הברית היא עדיין המעצמה הגדולה בעולם אשר שואבת את כוחה, בין השאר, מקשריה הבינלאומיים ולא ניתן יהיה להימנע מן ההכרח להעביר מידע ממקבלי ההחלטות בעולם לבסיס האם בוושינגטון.

שר ההגנה האמריקני העריך כי למרות המבוכה שנגרמה למדינתו, לא יהיו השלכות רציניות על התנהלותה מול בעלות בריתה: "ממשלות העולם הן בעלות ברית של ארצות-הברית משום שהן זקוקות לנו ולא משום שהן אוהבות אותנו או סומכות עלינו שנשמור את הסודות שלהן".

וגם לא ניתן להימנע מהדלפות

אז מה כן? האמריקנים יפיקו לקחים מהאירוע ויפעילו מנגנוני בקרה חדשים במטרה להקטין את הסיכוי להישנות מקרה דומה בעתיד. בראש ובראשונה, יתבצע סינון חמור יותר לאלה שמורשים להיכנס למערכות המסווגות ויופעלו נהלים חדשים ומחמירים.

בנוסף, יגבירו האמריקנים את ההגנה על המערכות המסווגות ואת רגישותן להורדת חומר. קלינטון גילתה כי כבר ניתנו הוראות על ידיה לצעדים חדשים שאמורים להגביר את אבטחת המידע במשרד החוץ האמריקני ובמקומות אחרים. ארצות-הברית תנסה להגביר גם את ההרתעה מפני הדלפות כשתנסה לאתר את המדליפים ולהענישם בחומרה.

אולם במקרה זה יש לציין כי יכולת ההרתעה של האמריקנים מוגבלת. על אף התנהלותה של חקירה פלילית בארצות-הברית בנוגע לפרשה ולמדליפים שלה, מרחב הפעולה המשפטי מוגבל, שכן עיתון רשאי לפרסם מידע בכל רמה של סיווג אם לא הושג במרמה אלא על-ידי מדליף.

דליפות לתקשורת אינן נחשבות עבירה פלילית ותביעה נגד ויקיליקס תהווה תקדים משפטי. ייתכן שבדיוק מסיבה זו יצא ג'וליאן אסאנג' ממקום מחבואו כדי שיוכל להוכיח את חפותו. כעת הוא ממתין מאחורי הסורגים להכרעה בשאלה האם להסגירו לשבדיה בגין צו מעצר בחשד לביצוע עבירות מין בצעירה שוודית.

אין ספק כי הסערה עדיין לא חלפה והפרשה לא הגיעה לסיומה. עורכי האתר גורסים כי רוב המידע עדיין לא הודלף וכי הסקופים הגדולים עתידים לבוא. על אף מעצרו של אסאנג', על אף אמצעי הזהירות החדשים שינקטו, גם לאמריקנים ברור שאין מערכת חסינה מהדלפה. ככל שמאגרי המידע הולכים וגדלים כך גם הסיכוי להדלפות ענק הולך וגדל בהתאמה.

הכותב הינו מומחה למודיעין עסקי, המייסד והבעלים של קבוצת CGI