הצעת חוק בוערת: איסור על הצבת מכונות למכירת סיגריות

יו"ר ועדת הכלכלה, שאמה-הכהן: נשקול להחריג מהחוק מקומות מסוימים אליהם רשאים להיכנס רק מבוגרים מעל גיל 18 ■ הוועדה קבעה כי יישום החוק יחל ב-1 בינואר 2013.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוקלאיסור הצבת מכונות מכירת סיגריות. הצעת החוק, שיזם ח"כ אורי אריאל, ועליה חתומים גם חברי הכנסת זאב ביילסקי, מיכאל בן ארי, יואל חסון, דב חנין והיו"ר שאמה-הכהן, נועדה להגן על הנוער מהתמכרות לטבק ומציעה לאסור כליל הצבה של מכונות לממכר סיגריות.

בפתח הדיון הבהיר היו"ר שאמה-הכהן כי ההצעה נועדה להשלים הוראה ברורה של החוק, שאוסרת על מכירת סיגריות לקטינים בעוד שברחבי הארץ פזורות אלפי מכונות שמאפשרות לכל אחד לרכוש סיגריות. עם זאת הוסיף היו"ר כי לקראת אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית תשקול הוועדה אפשרות להקל מעט את האיסור הגורף, ולהחריג ממנו מקומות מסוימים כמו בסיסי צבא ומועדוני בילוי אליהם יכולים להיכנס רק אנשים מעל גיל 18.

יוזם ההצעה, ח"כ אורי אריאל, אמר כי המטרה היא לאסור בכלל מכירת סיגריות במכונות, ולא רק למי שטרם מלאו לו 18. עם זאת הוא הוסיף כי הוא מבין שההצעה תפגע בפרנסה של העוסקים בתחום. "נשתדל למצוא את הדרך על מנת שהפגיעה בעוסקים בתחום תהייה מזערית ומדתית", אמר ח"כ אריאל.

יו"ר הענף לאוטומטים לסיגריות באיגוד לשכות המסחר, יורם בן-דוד, אמר כי הענף פועל למעלה מ-25 שנים ומפרנס למעלה מ-1,000 בתי אב בישראל. הוא הציע מספר פתרונות אחרים למניעת מכירת סיגריות לקטינים, בהם שימוש בתעודת זהות חכמה שתזהה את גיל הרוכש או רכישת סיגריות באסימונים שימכור לרוכשים בעל המקום בו מוצבת המכונה לאחר שיוודא את גילם.

ח"כ יואל חסון אמר כי גם הוא תומך בחוק והבהיר כי הוא מתנגד להחריג מקומות מסוימים מהחוק וכי יש להחיל את האיסור כאיסור גורף. "התפקיד שלי הוא לדאוג לבריאות הציבור", אמר, "ובעיני ההצעה היא עוד שלב במלחמה בעישון". ח"כ אריאל ציין כי מי שמעשן 30 סיגריות ביום במשך 250 יום בשנה רוכש במשך 40 שנה 300 אלף סיגריות, שהם 15 אלף חפיסות בעלות של לא פחות מ-150 אלף שקל.

בתום הדיון אישרה הוועדה את הצעת החוק לקריאה ראשונה, אם כי היו"ר שאמה-הכהן הדגיש כי תישקל האפשרות להחריג מהחוק מקומות מסוימים. ח"כ אריאל אמר כי הוא מוכן להידברות עם הגורמים השונים בכוונה להגיע להסכמות בעניין. כמו כן החליטה הוועדה כי החוק יכנס לתוקפו החל מה-1 בינואר 2013.