הכישלון הצורב של רונית קן

המונופול של הכבל התת-ימי מד נאוטילוס הוא מחדל עצום, ורק עכשיו נזכרה בכך הממונה

אוזלת היד של רשות ההגבלים העסקיים בשוק התקשורת, תחת כהונתה של רונית קן, זועקת לשמיים. ההחלטה שלה השבוע (ב') על כך שהיא שוקלת להכריז על הכבל התת-ימי מד נאוטילוס כעל מונופול, היא פשוט צחוק מהעבודה. אמנם יפה שקן החליטה בשלהי כהונתה לטפל במחדל הזה, אבל היכן בדיוק היא הייתה כל הקדנציה שלה? מהיום נאוטילוס הוא הכבל התת-ימי היחיד שמחבר את ישראל? נכון, גם קודמיה היו צריכים לטפל במונופול הזה ולא פטורים מאחריות, אבל ההחלטה של קן מצטרפת לשורה של מחדלים בטיפול בשוק התקשורת, ומכאן הביקורת הרבה כלפיה.

מד נאוטילוס הוא מונופול כל כך משמעותי בשוק התקשורת, שהשפעתו על מחירי האינטרנט ועל השיחות הבינלאומיות היא עצומה. לא משנה מה תגיד הבעלים של הכבל, חברת טלקום איטליה, על כך שמחיריה לא גבוהים בהשוואה לעולם וכו', בשורה התחתונה, ספקיות האינטרנט משלמות מחירים גבוהים מדי על רכישת קיבולת, או שגובות מאיתנו הצרכנים מחירים גבוהים מדי עבור החיבור לרשת.

העובדה שיש לישראל גם יציאה אחת משמעותית לעולם היא מחדל ברמה לאומית, שמשרד התקשורת לא נתן עליה את הדעת כבר שנים, כי אצלנו עד שאין תקלה או משבר גדול אף אחד לא חושב ולא רוצה לחשוב על השלכות של פגיעה פיזית בכבל כזה. ראינו כבר מה קרה במדינות שבהן נפגע כבל תת-ימי ושיתק את המדינה כולה בהיעדר חיבור לרשת.

העובדה שבזק בינלאומי מניחה עכשיו כבל תת-ימי חדש היא בשורה טובה לפיכך, ברמה הלאומית, כי התלות הבלעדית במד נאוטילוס תישבר, אבל מצד שני תחזק מאד את קבוצת בזק. המחירים ודאי יהיו הרבה יותר נוחים לכלל השוק, כי ירידת מחירים תהיה בכל מקרה, אבל המשמעות מבחינת בזק היא שהקבוצה משפרת דרמטית את יכולותיה, כי הביקוש לאינטרנט נמצא בעלייה קבועה, ותהיה לקבוצה עמדה עדיפה על פני מתחרותיה. גם הוט בודקת אפשרות להניח כבל משלה, ויהיה מעניין לראות האם היא תלך על המהלך לנוכח התחרות שמסתמנת בין הכבל של בזק בינלאומי שצפוי לפעול בתוך כשנה, לבין נאוטילוס.

חבל שרשות ההגבלים לא טיפלה בכשל העמוק הזה עד עכשיו, אבל טוב מאוחר מאשר אף פעם לא. מה תוליד ההכרזה, ומה יהיו השלכותיה? כנראה שלא הרבה, התחרות שעליה אמורה הרשות להיות מופקדת, כבר תעשה את העבודה בלעדי קן.